میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

دیسک کمر چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

دیسک کمر، بیماری است که به طور معمول در افراد با سنین بالا رخ می‌دهد. برای آشنایی با علائم این بیماری و روش‌های درمان آن در ادامه با ما همراه باشید.

تبلیغ در عصر ترکیه

دیسک کمر به علت این رخ می‌دهد که در ساختار دیسک تغییر ایجاد شده است. دیسک کمر می‌تواند ناشی از شکسته شدن دیسک باشد. هرگونه آسیب به ستون فقرات می‌تواند منجر به تشدید فتق دیسک شود. از دلایل بروز عارضه دیسک کمر می‌توان به تصادفات، چاقی، افزایش سن، سابقه جراحی قبلی و ضعف عضلات پشت اشاره کرد. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره دیسک کمر، علائم، نحوه تشخیص و روش­های درمان می‌پردازیم.

علائم بیماری دیسک کمر چیست؟
هرگونه فشار و آسیب به مهره‌های کمر باعث بروز کمردرد و دیسک می‌شود. فردی که دچار دیسک کمر شده است، احتمالاً عوارضی را تجربه می‌کند. این علائم در هر فردی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. از علائم و عوارض بیماری دیسک کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمردرد شدید و متناوب
اسپاسم و گرفتگی عضلات
ضعف عضلات پا
بی حسی پا
درد ساق پا
سوزن سوزن شدن
ضعف انگشتان پا
کاهش رفلکس زانو
تغییر در عملکرد روده
تغییر در عملکرد مثانه

دیسک کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به منظور تشخیص دیسک کمر، تاریخچه پزشکی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس، معاینات فیزیکی لازم انجام می‌شود. پزشک با انجام معاینه فیزیکی، عکس العمل غیرارادی بدن، قدرت عضلات، توانایی راه رفتن و میزان درد بیمار را می‌سنجد. پزشک برای تشخیص دقیق‌تر، آزمایشاتی را برای فرد تجویز خواهد کرد که عبارتند از:

علاوه بر یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهید:

اشعه ایکس

یکی از آزمایشات کاربردی برای تشخیص دیسک کمر، آزمایش اشعه ایکس است. در این روش، با استفاده از پرتو‌های انرژی الکترومغناطیسی، از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها تصاویری ضبط می‌شود.

تصویربرداری رزونانس

در روش تصویربرداری رزونانس، با استفاده از فرکانس‌های رادیویی، تصاویر دقیق از ساختار‌های بدن گرفته می‌شود. این روش تصویربرداری می تواند ناهنجاری مفاصل، رباط ها، ستون فقرات وغضروف را تشخیص دهد.

میلوگرام

در این روش، ماده‌ای به کانال نخاعی تزریق می‌شود. با استفاده از این ماده می‌توان از کانال نخاعی عکس گرفت. با گرفتن عکس از ساختار نخاع، ناهنجاری‌های ستون فقرات مانند دیسک کمر تشخیص داده می‌شوند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری

در این روش تصویربرداری، جزئیات ستون فقرات و ساختار‌های بدن به خوبی ثبت می‌شوند. پزشک با انجام سی تی اسکن قادر است که تصاویر دقیقی از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و سایر اندام‌های بدن را مشاهده کند.

به کدام علائم دیسک کمر باید بیشتر توجه کرد؟

برخی از علائم دیسک کمر باید بیشتر جدی گرفته شوند. این علائم شامل عدم کنترل مثانه، بی‌حسی در باسن و ضعف شدید پا و کمر اشاره است. هرگونه فشار به رشته‌های عصبی نخاع می‌تواند علائم را تشدید کند. در صورت عدم درمان علائم و دیسک کمر، فرد عوارض جانبی را تجربه خواهد کرد. بنابراین، درمان دیسک کمر برای جلوگیری از بروز علائم باید سریع‌تر صورت بگیرد.

درمان دیسک کمر

امروزه از روش‌های مختلف برای درمان دیسک کمر استفاده می‌شود. با توجه به خفیف یا شدید بودن علائم و دیسک کمر، روش‌های درمانی تعیین می‌شوند. از روش‌های درمان عارضه دیسک کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تزریق استروئید

یکی از روش‌های درمان دیسک کمر، تزریق استروئید است. در این روش، ماده استروئید به ناحیه دارای التهاب تزریق می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند التهاب و ورم عضلات را کاهش دهد. بیمارانی که علائم دیسک کمر مانند درد شدید عضلات را تجربه می‌کنند، باید این ماده را تزریق کنند. تزریق استروئید در کاهش درد ناشی از دیسک کمر نقش مؤثری دارد.

روش فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای درمان دیسک کمر، فیزیوتراپی است. در این روش درمانی، فیزیوتراپ، تکنیک‌های راه رفتن، نشستن و بلند شدن صحیح را به بیمار آموزش خواهد شد. به علاوه، فیزیوتراپ برای بیمار برنامه تمرینی مشخص می‌کند تا بیمار با انجام تمرینات بتواند عضلات پا را تقویت کند. در واقع، پزشک در روش فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک­های ورزشی مخصوص، عارضه دیسک کمر را برطرف می­کند.

درمان دارویی

گاهی اوقات، بیمار مراحل اولیه دیسک کمر را تجربه می‌کند. در این مواقع، علائم بسیار خفیف هستند. علائم خفیف دیسک کمر را می‌توان به مصرف دارو‌ها تسکین داد. از دارو‌های موردنیاز برای درمان دیسک کمر می‌توان به دیکلوفناک، ناپروکسن، گاباپنتین و پرگابالین اشاره کرد. ایبوپروفن و آسپرین جزو داروهای ضدالتهابی هستند که برای تسکین درد و علائم دیسک مورد استفاده قرار می­گیرند.

اوزون درمانی

یکی از جدیدترین روش‌ها برای درمان دیسک کمر، اوزون درمانی است. این روش درمانی با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. پزشک با تزریق داروی بی‌حسی و ترکیب اکسیژن و اوزون، دیسک کمر را درمان می‌کند. با توجه به خفیف یا شدید بودن میزان دیسک کمر، تعداد جلسات اوزون درمانی برای بیمار مشخص می­شود.

روش جراحی

آخرین روش برای درمان دیسک کمر، جراحی است. در صورتی که دارو درمانی، فیزیوتراپی و تزریق استروئید اثربخش نباشد، پزشک روش جراحی را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. از روش‌های جراحی دیسک کمر می‌توان به دیسککتومی و لامینکتومی اشاره کرد. نوع روش جراحی با توجه به شرایط بیمار و شدت دیسک کمر انتخاب می‌شود.

سخن آخر
دیسک کمر، بیماری است که به طور معمول در افراد با سنین بالا رخ می‌دهد. اضافه وزن، ضربه و جراحت، افزایش سن و ضعف عضلات، جزو دلایل بروز دیسک کمر محسوب می­شوند. فردی که دیسک کمر دارد، احتمالاً برخی از علائم را تجربه می­کند. از علائم دیسک کمر می‌توان به بی‌حسی پا، ضعف عضلات، سوزن سوزن شدن پا، اسپاسم عضلات، درد ساق و تغییر در عملکرد مثانه اشاره کرد. پزشک برای تشخیص این عارضه از روش‌های سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس و اشعه ایکس استفاده می‌کند. در صورتی که علائم دیسک کمر در روند زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد کرده است، باید سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

از روش‌های درمان دیسک کمر می‌توان به فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، اوزون درمانی، درمان دارویی، جراحی و تزریق استروئید اشاره کرد. پزشک با توجه به خفیف یا شدید بودن علائم دیسک، روش درمانی مناسب را برای بیمار تعیین می‌کند. گاهی اوقات، ترکیبی از انواع روش‌ها برای درمان دیسک کمر لازم است. با درمان به موقع دیسک کمر میتوان از بروز علائم و عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری کنید. پس، اگر علائم این عارضه را تجربه کرده اید، هر چه زودتر برای تشخیص و درمان سریع اقدام کنید.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
برترینها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا