میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A55 بدانید

سامسونگ گلکسی ای 55 همانند نسل گذشته ترکیبی از دوربین، عملکرد، صفحه‌ نمایش و عمر باتری مناسب را ارائه می‌دهد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی مشخصات و قابلیت‌های گلکسی A55 بپردازیم. آیا Galaxy A55 ارزش خرید دارد؟

تبلیغ در عصر ترکیه

موفقیت گلکسی A54 در سال گذشته سبب شد که کاربران انتظار زیادی از بهترین میان‌رده امسال سامسونگ داشته باشند. بررسی مشخصات گلکسی A55 نشان می‌دهد که این گوشی از نمایشگر بزرگتر، تراشه قوی‌تر و رم بیشتری نسبت به نسل گذشته بهره می‌برد. همچنین کیفیت‌ ساخت دستگاه بهتر شده است. از طرفی شرکت سازنده نکات مثبت گلکسی A54 را همچنان حفظ کرده است.

گلکسی A55 از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، دوربین اصلی قدرتمند و دوربین فوق‌عریض قابل‌قبولی دارد، از عمر باتری بالایی بهره می‌برد و البته با تاییدیه IP67 همراه شده است. اما آیا اینها برای متقاعد کردن خریداران کافی خواهند بود؟ رقابت در بازار گوشی‌های میان‌رده همیشه شدید بوده و می‌توان گفت که امسال سخت‌تر هم شده است. بنابراین چیزی که سبب می‌شد گلکسی A54 در سال ۲۰۲۳ جذاب باشد، لزوما برای سال 2024 کافی نخواهد بود.

هرآنچه باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A55 بدانید
سامسونگ گلکسی A55 در دو مدل به‌بازار ایران عرضه شده است. نسخه مجهز به ۱۲ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید مدل مجهز به ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی نیز باید ۱۸ میلیون تومان هزینه کنید. طبیعتا قیمت میان‌رده سامسونگ کمی در بازار ایران بالا است و می‌توان با بررسی بیشتر گزینه‌های ارزان‌تری نسبت به گلکسی A55 پیدا کرد.

اما با فرض متعادل‌ شدن قیمت آیا گلکسی A55 ارزش خرید دارد؟

مشخصات فنی سامسونگ Galaxy A55

گوشیSamsung Galaxy A55
ابعاد و وزن161.1 در 77.4 در 8.2 میلی‌متر، 213 گرم، بدنه جلویی دستگاه از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس پلاس)، فریم میانی آلومینیومی و بدنه پشتی از شیشه، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد‌و‌غبار و آب
صفحه نمایشنمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹، تراکم ۳۹۰ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه 4 نانومتری اگزینوس 1480، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی Xclipse 530
حافظه ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه (مشترک با سیم‌کارت)
نرم افزاراندروید 14، One UI 6.1
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق‌عریض 12 مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ ۲۵ وات
سایرحسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، اسپیکرهای استریو

 

محتویات جعبه
دفترچه راهنما، سوزن سیمکارت و کابل USB-C مواردی هستند که پس از بررسی جعبه گلکسی A55 خواهید یافت. در حالی که شرکت‌های رقیب شارژر ۱۲۰ وات را در جعبه محصولات خود قرار می‌دهند. سامسونگ حتی از قرار دادن یک شارژر ۲۵ وات هم دریغ می‌کند.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت سامسونگ گلکسی A55
در نگاه اول متوجه هیچ تفاوتی بین گلکسی A55 و A54 نخواهید شد. هرچند سامسونگ برخی تغییرات جزئی را نسب به نسل گذشته ایجاد کرده است. کره‌ای‌ها در فریم میانی از آلومینیوم استفاده کرده‌اند که باعث می‌شود حس پریمیوم‌تری را به کاربر منتقل کند. همچنین در بدنه پشتی دوربین‌ها کمی بزرگتر شده‌اند. در واقع اگر به‌خاطر ابعاد دستگاه نبود، امکان نداشت کاربران بتوانند گلکسی A54 را از گلکسی S24 تشخیص دهند.

علاوه بر اینها، سامسونگ تغییراتی را در طراحی دکمه‌های تنظیم صدا و پاور ایجاد کرده است. حالا آنها در سطحی بالاتر از فریم میانی قرار دارند که می‌تواند برای برخی خوشایند باشد. هرچند برخی از کاربران نیز برخورد انگشت با حاشیه‌های تیز اطراف آن را دوست ندارند. به‌طورکلی بررسی گکلسی A55 از کیفیت ساخت بالای آن حکایت دارد؛ اما نمی‌توان از نکات منفی آن چشم‌پوشی کرد.

هنوز حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش گلکسی A55 خیلی زیاد است و برای کاربر آزاردهنده خواهد بود. همچنین حسگر اثر انگشت این گوشی کیفیت پایینی دارد و در برخی مواقع نمی‌تواند اثر انگشت را به‌درستی شناسایی کند. برخی از کاربران نیز از این طراحی تکراری خسته‌ شده‌اند و دوست دارند یک طراحی جدید را تجربه کنند.

صفحه‌نمایش
نمایشگر گلکسی A55 نسبت به نسل گذشته اندکی بزرگتر شده است؛ اما از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی ندارد. بنابراین می‌توانید از یک پنل اولد باکیفیت لذت ببرید. صفحه‌نمایش دستگاه تصاویر را با جزئیات بالا نشان می‌دهد و دقت رنگ بسیار خوبی هم دارد. هرچند متاسفانه ما اینجا با یک پنل ۸ بیتی طرف هستیم. در صورتی که رقبا از پنل‌های ۱۲ بیت در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

روشنایی نمایشگر گلکسی آ 55 در حالت دستی به ۴۴۶ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز می‌تواند تا ۱۰۱۰ نیت را هم ثبت کند. این میزان برای استفاده در محیط بیرون کافی خواهد بود. سامسونگ ادعا می‌کند که Galaxy A55 از رفرش‌ریت تطبیقی پشتیبانی می‌کند؛ اما نباید انتظار زیادی داشته باشید. در اکثر مواقع رفرش‌ریت روی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد و تنها در هنگام نمایش تصاویر ثابت و یا پخش ویدیو این میزان به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ سامسونگ گلکسی A55
ظرفیت باتری گلکسی A55 تفاوتی با گلکسی A54 ندارد؛ اما استفاده از چیپست جدید سبب شده که انتظار عمر باتری بیشتری داشته باشیم. تست‌های باتری نیز چنین چیزی را تایید کردند. شما می‌توانید با یکبار شارژ تا ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه وب‌گردی کنید و یا ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه به تماشای آفلاین ویدیو بپردازید. همچنین باتری انرژی کافی برای ۷ ساعت و ۱۸ دقیقه بازی را خواهد داشت.

در واقع بررسی گلکسی A55 نشان می‌دهد که این گوشی از نظر باتری بهتر از اکثر میان‌رده‌های بازار است. گلکسی A54، گلکسی A35، گلکسی S23 FE، پوکو X6 پرو و ردمی نوت 13 پرو 5G هیچکدام نمی‌توانند از نظر باتری به میان‌رده سامسونگ نزدیک شوند. هرچند ناتینگ‌فون 2a از گلکسی جدید عملکرد بهتری دارد.

درخشش میان‌رده سامسونگ در همان بخش باتری به‌پایان می‌رسد؛ زیرا در سرعت شارژ حرفی برای گفتن ندارد. پس از خرید شارژر ۲۵ وات باید ۱ ساعت و ۳ دقیقه منتظر بمانید تا باتری کامل شارژ شود. اگر هم پس از ۳۰ دقیقه شارژر را از برق بکشید، متوجه می‌شوید که تنها ۵۵ درصد از ظرفیت باتری پر شده است.

عملکرد و قدرت پردازشی
گلکسی A55 از رابط کاربری وان یو آی ۶ سامسونگ بهره می‌برد که در میان بهترین‌های دنیای اندروید است. جذاب‌تر از همه اینکه شما قرار است تا چهار سال نسخه‌های جدید وان یو آی را دریافت کنید. سامسونگ امسال در گوشی میان‌رده خود از پردازنده اگزینوس ۱۴۸۰ استفاده کرده است. بررسی بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که گلکسی A55 نسبت به نسل گذشته خود پیشرفت قابل‌توجهی کرده است و فقط از نظر قدرت پردازشی پایین‌تر از گلکسی S23 FE با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ قرار می‌گیرد.

متاسفانه سامسونگ از حافظه UFS 2.1 در گوشی خود استفاده کرده است و تاثیر آن را می‌توان در تست انتوتو مشاهده کرد. گلکسی A55 می‌تواند ردمی نوت 13 پرو را کنار بزند و امتیازی مشابه با ردمی نوت 13 پرو پلاس کسب کند. هرچند این گوشی حتی توان نزدیک‌شدن به پوکو X6 پرو را ندارد. به‌طورکلی باید گفت که گلکسی A55 از نظر قدرت پردازشی هیچ مشکلی ندارد و می‌تواند بسیاری از بازی‌ها را با کیفیت بالا اجرا کند. هرچند اگر مشتاق هستید بازی‌های گرافیکی‌تر را با تنظیمات حداکثری بازی کنید، بهتر است سراغ پوکو بروید.

همچنین بررسی تست استرس از پایداری بالای گلکسی A55 حکایت دارد. میان‌رده سامسونگ می‌تواند پس از نیم‌ساعت فشار زیاد تا ۹۹ درصد از قدرت پردازشی خود را حفظ کند.

بررسی دوربین سامسونگ گلکسی A55
دوربین اصلی
اگر مشخصات گلکسی A55 را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در بخش سخت‌افزار دوربین هیچ تفاوتی نسبت به نسل قبل دیده نمی‌شود. هرچند ظاهرا سامسونگ در بخش نرم‌افزاری تغییراتی را ایجاد کرده است. تصاویر ثبت شده با گلکسی A55 جزئیات زیادی دارند و واضح‌تر از نسل قبل به‌نظر می‌رسند. همچنین رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر هستند. گستره داینامیک و کنتراست در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و نوردهی نیز دقیق است. هرچند اگر درون خانه عکاسی کنید، کمی نویز را در تصاویر می‌بینید.

شب‌هنگام نیز دوربین گلکسی A55 عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. تصاویر طبیعی هستند و جزئیات بالایی دارند. رنگ‌ها و کنتراست هم رضایت‌بخش به‌نظر مي‌رسند. البته کمی نویز در تصاویر وجود دارد که کاملا طبیعی است.

دوربین فوق‌عریض
معمولا نمی‌توان انتظار چندانی از دوربین‌های فوق‌عریض گوشی‌های میان‌رده داشت. اما بررسی گلکسی A55 نشان می‌دهد که وضعیت برای میان‌رده سامسونگ فرق می‌کند. وضوح و جزئیات تصویر عالی هستند و رنگ‌ها نیز دقیق به‌نظر می‌رسند. در واقع عملکرد دوبین Galaxy A55 از سایر رقبا بسیار بهتر است. هرچند همین دوربین نیز در داخل خانه با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا وضوح به‌شدت پایین می‌آید و نویز را می‌توان مشاهده کرد.

ر شب هم دوربین فوق‌عریض نمی‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تصاویر عموما مملو از نویز و نرم هستند. همچنین گستره داینامیک محدود است و رنگ‌ها چندان دقیق به‌نظر نمي‌رسند. هرچند که باز هم عملکرد گلکسی از سایر میان‌رده‌ها کمی بهتر است.

دوربین سلفی
دوربین سلفی کیفیت بسیار بالایی دارد. شما می‌توانید تا زمانی که نور کافی باشد، تصاویری با جزئیات و وضوح بالا ثبت کنید. همچنین رنگ‌ها نیز طبیعی خواهند بود و بافت صورت به‌خوبی ثبت می‌شود.

جمع‌بندی
بررسی گلکسی A55 نشان داد که این گوشی از عمر باتری بالا، چیپست قدرتمند و دوربین قوی بهره می‌برد. کیفیت صفحه‌نمایش نیز راضی‌کننده است. هرچند متاسفانه سامسونگ قیمت گوشی را به‌طرز عجیبی بالا برده و همین نیز سبب می‌شود که از نظر اقتصادی گزینه معقولی نباشد. توجه داشته باشید که قیمت جهانی گلکسی A55 بسیار به قیمت گلکسی S23 FE نزدیک است. همچنین نمی‌توان از نقاط ضعف این گوشی نیز چشم‌پوشی کرد.

سرعت شارژ دستگاه پایین است و تازه همین شارژر هم درون جعبه قرار ندارد. همچنین حسگر اثر انگشت عملکرد ضعیفی دارد که عجیب به‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، حسگر مجاورت مجازی عملکرد دقیقی ندارد و گاهی اوقات نمی‌تواند هنگام تماس صفحه‌نمایش را خاموش کند. طراحی دستگاه نیز واقعا تکراری شده است و به‌یک تغییر نیاز دارد. حداقل سامسونگ می‌توانست حاشیه‌های اطراف نمایشگر را کمتر بکند.

زمانی سری گلکسی A5x در میان جذاب‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار بودند. اما به‌نظر می‌رسد که گلکسی A55 جذابیت نسل‌های گذشته خود را ندارد. اگر سامسونگ می‌خواهد در این بازار رقابتی موفق شود، حداقل باید قیمت دستگاه را کاهش دهد.

منبع
گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا