میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

بزرگترین سیستم هشدار زلزله در جهان تا پایان سال فعال می‌شود

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری میلادی، بزرگترین سیستم هشدار اولیه زلزله جهان موسوم به EEWS در چین به طور کامل فعال خواهد شد.

تبلیغ در عصر ترکیه

چین در حال ساخت بزرگترین سیستم هشدار زودهنگام زلزله(EEWS) است که بیش از ۱۵ هزار ایستگاه نظارتی، سه مرکز ملی، ۳۱ مرکز استانی و ۱۷۳ مرکز انتشار اطلاعات استانی و شهری را پوشش می‌دهد.

مین ییرن، رئیس اداره زلزله چین(CEA) اعلام کرده است که کار ساخت و ساز اصلی این سیستم به پایان رسیده و تا پایان سال جاری به طور کامل عملیاتی می‌شود.

البته EEWS زمین‌لرزه‌ها را پیش‌بینی نمی‌کند. در هنگام وقوع زلزله، انواع مختلفی از فعالیت‌های امواج لرزه‌ای در مرکز زمین‌لرزه شکل می‌گیرد. این امواج در ابتدا معمولا ضعیف‌تر هستند، اما امواجی که سریع‌تر حرکت می‌کنند، سیستم‌هایی مانند EEWS را تحریک می‌کنند.

بنابراین سیستم EEWS حرکت ناشی از زمین‌لرزه را به محض شروع آن تشخیص می‌دهد و سیگنالی را به مراکز پردازش داده ارسال می‌کند.

مکان زمین‌لرزه کجاست؟ شدت زلزله چقدر است؟ در کجا احساس می‌شود؟

الگوریتم‌های EEWS به سرعت مکان و بزرگی زمین‌لرزه را پیدا می کنند. مراکز پردازش داده به نوبه خود به سرعت هشدارهایی را در سراسر شهرها و روستاها ارسال می‌کنند مبنی بر اینکه زلزله در راه است. این هشدار، ثانیه‌های حیاتی را به مردم برای آماده شدن می‌دهد، زیرا در هنگام زلزله هر ثانیه اهمیت دارد.

اگرچه افرادی که در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه زندگی می‌کنند، زمان کمی خواهند داشت، اما کسانی که از مرکز زمین‌لرزه فاصله دارند، زمان بسیار مهمی برای آماده شدن به منظور محافظت از خود خواهند داشت.

بنابراین سیستم EEWS می‌تواند به جلوگیری از مرگ، صدمات و آسیب‌های زیرساختی که معمولاً با زلزله‌های بزرگ‌تر مرتبط است، کمک کند.

اگر زلزله‌های اخیر سوریه و ترکیه چیزی به ما آموخته باشد، این است که ما به یک EEWS جهانی نیاز داریم. مجموع تلفات این فاجعه حدود ۶۰ هزار نفر قربانی و بیش از ۱۲۰‌هزار مجروح بود.

وانگ تون، رئیس آزمایشگاه هشدار اولیه زلزله در استان سیچوان چین به گلوبال تایمز گفت که فاجعه سوریه-ترکیه یادآور اهمیت راه‌اندازی شبکه جهانی هشدار اولیه برای همه دولت‌ها در جهان بود.

وی افزود: چین با تجربه خود در ساخت EEWS پیشرو در جهان می‌تواند تجربه و فناوری خود را با جامعه بین‌المللی به اشتراک بگذارد.

وانگ که به توسعه EEWS در چین کمک کرده است، می‌گوید: با یک هشدار اولیه از چند ثانیه تا ۶۰ ثانیه، می‌توان تعداد تلفات در زلزله را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

پس از وقوع زلزله ویرانگر سوریه-ترکیه، چین شروع به استقرار سریع ماهواره‌ها برای کمک به تحلیل وضعیت این فاجعه و تخصیص منابع امدادی کرد.

چین، از دهه ۱۹۹۰، ساخت EEWSهای مختلف را انجام داده و یک سیستم گزارش فوری شدت لرزه‌ای را در سال ۲۰۱۸ در چندین منطقه پر خطر مستقر کرده است. این سیستم می‌تواند اندکی قبل از رسیدن موج‌های لرزه‌ای به یک منطقه، آن را شناسایی کند و در واقع زلزله را در عرض یک دقیقه پس از وقوع آن در مرکز زمین‌لرزه تشخیص دهد.

ییرن در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین اعلام کرد که عملیات آزمایشی برای EEWS جدید در برخی از مناطق زلزله‌خیز چین مانند سیچوان، یونان، پکن، تیانجین، هبی و فوجیان در دسترس است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
CGTN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا