میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر آسان (13 فروردین 1402)

تبلیغ در عصر ترکیه

فال حافظ شما در این لحظه از زندگی تان :

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند

عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش
که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند

تفسیر:
راز رسیدن تو به نیازت، در راز و نیاز با معبود است. در خلوت خود با خدایت سخن بگو و حتی به خاطر سختی های زندگی ات از او تشکر کن و بدان که با یک عنایت الهی، تمام تلخی ها به شیرینی بدل می شود ؛ با حضرتش، دوست باش.

*راستی اگر دوست داری متن کامل غزل فالت را بخوانی اینجا را ببین و لذت ببر.

                                         _____________________________________________________________

حافظ ؛ محبوب ترین شاعر ایرانی تمام تاریخ

 

طبق نظرسنجی های متعددی که در سال های مختلف انجام شده، حافظ محبوب ترین شاعر متقدم ایرانی شناخته شده است. نتیجه یکی از این نظرسنجی های جالب را می توانید اینجا بینید.

از این رو، مردم ایران انس و الفتی دیرینه با دیوان غزلیات این شاعر پراحساس دارند و هر کسی به تبع طبع خود از باغ او خوشه می چیند.

در این میان، فال حافظ، یک رسم شاعرانه و دلبرانه ایرانی است که بهانه ای است برای بهره بردن از دریای شعر و ادب و معرفت حافظ، رسیدن به حال خوش و گرمای دورهمی های ایرانی.

مرحوم دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در این باره می گوید: “هیچ‌کدام از شعرای ایرانی نتوانسته‌اند به اندازه حافظ و مانند حافظ این زبان کنایه و دوپهلو را داشته باشند و چنان‌که می‌دانید تمام غزلیات یک نوع حالت دوپهلو دارند به این معنی که دو نوع مفهوم می‌شود از این شعرها گرفت.

این چیزی است که بسیار آمادگی دارد مانند فال دربیاید، زمانی که می‌توان دو یا چند برداشت داشت، فرض کنید یک برداشت به طرف چپ یکی به طرف راست یکی به طرف زمین یکی به طرف آسمان، این برداشت‌ها کمک می‌کند این ایهام و کنایه‌ای که هست و برداشت‌های مختلفی که ایجاد کرده شما را کمک می‌کند خودتان برداشت کنید نه این‌که شعر به شما بگوید بلکه شما آن علاقه درونی خودتان را به حساب شعر می‌گذارید و آن‌چه را از زبان او می‌خواهید بشنوید از زبان خودتان در واقع از درون خودتان می‌شنوید. بنابراین این یک مورد مهمی است که کمک کرده است به ابهام خاص حافظ.

این هم خاصیت حافظ است که هم خواص از او بهره بگیرند و هم اشخاص کم‌سواد، اشخاصی که به زحمت خواندن می‌دانند، دیوان او را با آواز بلند می‌خوانند و تسلی پیدا می‌کنند، و این خاصیت همین کلمات و موسیقی کلام است که می‌تواند یک همچین حالت تسلی خاطر ببخشد به کسان و این، شاعر را آورده در سطح وسیع مردم عادی و در عین حال مشکل‌ترین شاعر فارسی شناخته‌ شده و به صورت یک موجود معمایی او را در آغوش گرفته.

حافظ اگر تا این پایه مورد قبول مردم قرار گرفته، برای آن است که الگوی وجدان آگاه و ناآگاه ایرانی بوده و به زبان کنایه گفته است آن‌چه را که دیگران نگفته‌اند و یا ناتمام گفته‌اند. مردم صدای درون خود را از زبان او می‌شنوند و حیرت می‌کنند از این‌که او آن‌گونه به سراچه ضمیر آنان راه یافته. به این سبب به او لقب «لسان الغیب» داده‌اند و از دیوانش فال می‌گیرند.»

حافظ، نه تنها در ایران شناخته شده است و قدر و منزل دارد، بلکه در جهان نیز جزو چهره های نامدار و مورد احترام است و بسیاری ایران را به نام حافظ می شناسند و دیوان او به زبان های مختلف ترجمه شده است.

قدر حافظ را بدانیم و لذت شعر نابش را از خود دریغ نکنیم که به قول خود او : “هر وقتِ خوش که دست دهد مغتنم شمار“.

*فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر ساده (۱۲ فروردین ۱۴۰۲)

 

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا