میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

تا چه مدت زمان می توان غذای کودک را در یخچال و یا فریزر نگهداری کرد ؟

قابل توجه است که برای تهیه غذای کودک باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. سیستم بدنی کودکان ضعیف است و میکروب­ها می­توانند سریعا سبب ایجاد اختلال و بیماری شوند. لذا از تمیز بودن دست خود و لوازم آشپزی، پیش از شروع اطمینان حاصل کنید.

تبلیغ در عصر ترکیه

در این مطلب به نقد و بررسی مدت نگهداری غذای کودک در یخچال بپردازیم. توجه داشته باشید که این موضوع هرچقدر هم که ساده باشد، وابسته به سلامت جسمانی کودک شماست؛ بنابراین موضوع مدت نگهداری غذای کودک را جدی بگیرید.

مدت نگهداری غذای کودک در یخچال
یکی از نیازهایی که پس از ۶ ماهگی برای کودکان ایجاد می­شود، خوردن غذای کودک یا کمکی است. به همین دلیل نگهداری غذای کودک جزء سوالات متداولی محسوب می­شود که برای مادران به وجود می آید.

البته توجه داشته باشید که نوع غذای کودک و مقدار آن باید بر اساس نظر پزشک تعیین گردد. لذا در ادامه دستور پزشک شما می­توانید از مدت نگهداری غذای کودک در یخچال اطلاع پیدا کنید. از آن­جایی که برنامه غذایی نوزادان و یا کودکان بسیار حساس است، باید توجه داشته باشید که نحوه نگهداری و مدت زمان ماندگاری غذای کودک چقدر است.
متأسفانه بعضی از مادران به سبب ناآگاهی و بی اطلاعی از این جریان غذای فاسد شده یا مضر را پس از گذشت چند ساعت دوباره به کودک خود می­دهند؛ همین مورد می­تواند موجب ایجاد انواع بیماری و زیان شود.

همان­طور که در ابتدا ذکر کردیم تنها اینکه بدانید چه نوع غذایی و در چه میزانی را برای کودک خود آماده کنید، اهمیتی ندارد. بلکه باید از مدت زمان نگهداری غذای کودک و ماندگاری آن نیز اطلاع پیدا کنید.

اولین قدم تهیه غذای کمکی برای کودک است. برای این منظور باید بدانید که غذای خانگی بهتر است یا آماده. اگر بخواهیم کمی در این رابطه توضیح دهیم، باید بگوییم که غذای خانگی به نسبت غذای آماده کودک مانند سرلاک پس از ۶ یا ۷ ماهگی بهتر است؛ اولین دلیل قیمت بالای غذاهای آماده است که در طی یک الی دو هفته بسیار هزینه ­بر خواهد بود. همچنین که ترکیبات موجود در غذای آماده ممکن است شیمیایی باشند و با سیستم کودک سازگار نباشند. از سوی دیگر نمی­توان مطمئن بود که غذای آماده بر اساس استانداردهای سلامتی و بهداشتی شده است یا خیر. همچنین برای ماندگاری بالای غذا از مواد شیمیایی بیشتری در ترکیبات استفاه می­شود که ممکن است زیان آور باشند.

نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با طعم و مزه غذاهای آماده است که کودک را اصطلاحا بد عادت می­کند. چرا که بافت غذاهای آماده نرم است و همین مورد سبب می­شود که کودک مهارت خوردن را نیاموزد و به همین صورت از خوردن غذاهای خانگی خودداری کند. همین مورد می­تواند در آینده مشکل ساز شود و عادت­های تغذیه کودک شما را در مسیر نامطلوبی رقم بزند. با این اوصاف اگر زمان تهیه غذاهای خانگی را دارید و می­خواهید غذاهای سالم و خوشمزه­ای را برای کودک­تان آماده کنید، پیشنهاد می­شود که از غذاهای آماده استفاده نکنید.

قابل توجه است که برای تهیه غذای کودک باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. سیستم بدنی کودکان ضعیف است و میکروب­ها می­توانند سریعا سبب ایجاد اختلال و بیماری شوند. لذا از تمیز بودن دست خود و لوازم آشپزی، پیش از شروع اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که باید در مورد مدت زمان نگهداری کودک بدانید

طبق نظر متخصصان ماندگاری غذای کودک در یخچال کم­تر از مدت زمانی است که برای بزرگسالان تعریف می­شود. برای همین غذاهای پخته شده تا حداکثر ۲ ساعت می­توانند در دمای اتاق نگهداری شوند. همان­طور که مطلع هستید، انجماد مواد غذایی سبب تغییر ترکیبات و انجام یک سری از واکنش­های شیمیایی می­شود که می­توانند طعم و کیفیت سلامتی غذا را تغییر دهد. برای همین هم پیشنهاد می­کنیم غذاهای پخته شده بر روی حرارت را بیش از ۲ ساعت در دمای محیط نگهداری نکنید. البته اگر بتوانید غذای مورد نظر را در میزان کم­تری آماده کنید که اصلا نیازی به نگهداری در یخچال یا دمای محیط نباشد، بهتر است.

باکتری ­ها حدود ۲ ساعت زمان لازم دارند تا دمای معمولی اتاق رشد پیدا کنند. لذا هرگز نگذارید غذای کودک بیش از ۲ ساعت در دمای معمولی باقی بماند. بنابراین پیش از ۲ ساعت نیازی نیست که غذای کودک را مجددا گرم کنید. اما با این حال توجه کنید که قضیه میوه و سبزیجات با گوشت و مرغ متفاوت است. میوه­ها می­توانند برای مدت بیشتری در دمای معمولی نگهداری شوند، اما در خصوص مواد گوشتی باید سریعا آن­ها را به محیط سرد یخچال منتقل کنید تا از رشد و تولید باکتری­ها جلوگیری به عمل آورید.

توجه داشته باشید که دمای یخچال حتما باید کم­تر از ۴۰ درجه فارنهایت باشد؛ چرا که باکتری­ها در دمای بالاتر از مقدار مذکور قادر به رشد هستند.

در صورتی که غذای آماده شده بیش از یک­ وعده بود، غذا را در داخل ظروف تمیز و درب دار نگهداری کنید. خوب است که در هر ظرف غذای مصرفی یک وعده را قرار دهید. صبر کنید تا غذا حدود ۱ الی ۲ ساعت سرد شود و دمای خود را از دست بدهد، سپس می­توانید ظروف غذا را به یخچال یا فریزر منتقل کنید.

مدت زمان نگهداری غذای خانگی کودک در یخچال حدود ۴۸ ساعت است. البته زمان نگهداری پوره میوه و سبزیجات بیشتر است و میتوان حدود ۲ الی ۳ روز در یخچال از این مواد نگهداری کرد. نگهداری تمام مواد هم برای مدت ۳ ماه در فریزر مجاز است.
شایان ذکر است که وجود گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ در ترکیبات غذای پخته شده باعث می­شود که نگهداری غذای کودک شامل حساسیت بیشتری شود. این نوع غذاه را باید بلافاصله به یخچال منتقل کنید و بیش از ۲۴ ساعت در یخچال از آن­ها نگهداری نکنید. در حالت کلی اگر غذای طبخ شده شامل مواد مذکور بود و ماندگاری غذا به بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت رسید، باید غذا را دور بریزید؛ این ترکیبات می­توانند در صورت ماندگاری طولانی مدت حتی برای بزرگسالان نیز مضر باشند.

خوب است اشاره کنیم که مدت زمان نگهداری غذای آماده بیشتر است. اما با این حال اگر ظروف نگهداری غذا آسیب دیده بود، به عنوان مثال دچار شکستگی درب یا زنگ زدگی شده بود، باید از مصرف آن امتناع کنید. البته پیش از مصرف غذای آماده کودک حتما به تاریخ مصرف غذا و دستور تهیه و نگهداری آن توجه کنید.

فریز کردن غذای کودک می­تواند موجب ایجاد تغییراتی در بافت و ترکیبات مواد غذایی شود؛ برای همین بهتر است به صورت کلی از فریز کردن غذای کودک بپرهیزید. اما با این حال پیشنهاد می­شود که در صورت انجماد غذای کودک حتما در مدت زمان کم­تر از یک ماه از آن غذا استفاده کنید.

لازم به ذکر است که بزاق دهان کودک به هیچ وجه استریل نیست و می­تواند منبع میکروب و باکتری­ باشد، برای همین هم نباید قاشق مصرف شده را صرفا به واسطه اینکه دهنی خود کودک است داخل ظرف غذا ببرید. می­توانید حجم کم­تری از غذا را در یک کاسه کوچک بریزید تا بدین طریق مجبور نشوید قاشق دهنی کودک را به حجم زیادی از غذا بزنید و در ادامه میکروب‌هایی که ممکن است وجود داشته باشند، به غذا منتقل شوند.

تنها مورد کلی که نیاز است به آن اشاره کنیم، این است که غذای آماده کودک باید پس از باز شدن، حداکثر در بازه زمانی ۲۴ ساعته به مصرف برسد. چرا که محتویات غذاهای آماده دارای مواد نگهدارنده هستند و این مواد تا حداکثر یک شبانه روز می‌توانند سلامت ماده خوراکی را حفظ کنند. البته توجه به دستور مصرف محصول همیشه در اولویت است.

مدت زمان نگهداری فرنی، سوپ و سرلاک
سه مورد از غذاهای رایج کودک که در حال حاضر بسیار مورد استفاده خانواده‌ها قرار می‌گیرد، فرنی، سرلاک و سوپ نوزاد است. از آن‌‌جایی که محتویات و ترکیبات این غذاها متفاوت هستند، برای بسیاری از مادران این سوال ایجاد می‌شود که مدت زمان نگهداری غذای کودک در انواع متفاوت به چه صورت است.

فرنی: یکی از بهترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذاهایی که برای نوزادان شش‌ماهه و کودکان پیشنهاد می‌شود، فرنی است. مدت زمان نگهداری فرنی در یخچال حدود ۴۸ ساعت است. تهیه فرنی با شیر مادر تفاوتی ندارد و تا ۴۸ ساعت می‌توان آن را نگه داشت. حریره بادام نیز در همین حد می‌تواند در یخچال ماندگاری داشته باشد‌. نگه داشتن فرنی و تمام موارد ذکر شده در یخچال نیز تا ۱ ماه مجاز است‌.

سرلاک: لازم است بدانید که سرلاک آماده شده باید کمتر از ۱ ساعت به مصرف برسد و در غیر این صورت دیگر کاربردی ندارد و باید دور ریخته شود.

سوپ نوزاد: ترکیبات سوپ در میزان نگهداری و ماندگاری آن تأثیرگذار است. در صورتی که موادی مانند گوشت قرمز و مرغ در سوپ وجود داشته باشند، باید کمتر از ۲۴ ساعت در یخچال بمانند و در مقابل اگر از سبزیجات برای پخت سوپ استفاده شده باشد، می‌توان حدود ۴۸ الی ۷۲ ساعت از سوپ در یخچال نگهداری کرد.

در نهایت خوب است اشاره کنیم که اهمیت نگهداری غذا و توجه به تغذیه کودکان گاهی از طبخ خود غذا هم مهم‌تر است. در حالت کلی حفظ سلامت تغذیه‌ای کودکان تا چند سال اول بسیار مهم و حائز اهمیت است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
پینو بی بی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا