میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

فال حافظ : دو بیت + توصیه لسان الغیب به میانه روی (28 اردیبهشت)

تبلیغ در عصر ترکیه

فال حافظ تو در این لحظه از زندگی تو:

عشق تو نهال حیرت آمد
وصل تو کمال حیرت آمد

بس غرقه حال وصل کآخر
هم بر سر حال حیرت آمد

تفسیر:

افراط و تفریط در کارها، باعث سردرگمی ات شده است. میانه روی پیشه کن که صلاحت در اعتدال است. از سرعت زندگی ات بکاه و آرامش بیشتری به خودت بده.

متن غزل زیبایت اینجاست:بخوان و لذتش را ببر.

_________________________________________

اگر فال های بیشتری برای خود یا اطرافیانت می خواهی، نیت کن و یکی از این فال ها را بگشا:

فال حافظ : دو بیت + توصیه ای برای رازداری و لذت جویی مشروع
فال حافظ : دو بیت + توصیه برای روزهای سخت
فال حافظ : دو بیت + از غرور و تردید دوری کن
فال حافظ ” دو بیت + باز هم خبری خوش
فال حافظ : دو بیت + یک مژده عالی
فال حافظ : دو بیت + یک هشدار بی تعارف
فال حافظ : دو بیت + مشکلی که داری و ۴ راه برای حل آن
فال حافظ : دو بیت + یک پیام مشترک با خیام به تو
فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر
فال حافظ : دو بیت + یک توصیه جدی

دیوان حافظ
دیوان حافظ

درباره دیوان حافظ

دیوان حافظ یکی از بهترین کتاب‌های ادبیات کلاسیک ایران است که برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. اشعار حافظ شیرازی امروزه در دورهمی‌ها و مراسم های مهمی مثل شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم ایران نسبت به غزلیات حافظ، احترام و ارزش بسیار زیادی قائل هستند و سخنان او را بسیار مهم و معتبر می‌دانند.

یکی از ویژگی ‌های اشعار حافظ، این است که علاوه بر زبان فارسی، برخی از بیت‌های آن به زبان عربی یا به صورت ترکیبی از زبان فارسی و عربی نوشته شده است.

همچنین می‌توان در سروده‌های حافظ، یک غزل کاملاً عربی مشاهده کرد که به زیبایی هرچه تمام‌تر سروده شده است. در این مطلب از مجموعه پیام عدالت ارائه کننده انواع کتاب نفیس، قصد داریم درباره دیوان حافظ و غزلیات آن به طور کامل صحبت کنیم؛ بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نمی‌توان گفت کتاب حافظ تنها به غزلیات پرداخته است؛ زیرا در این کتاب ارزشمند، اشعاری با قالب‌های شعری دیگر نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان نمونه‌هایی از مثنوی یا رباعی را نیز در اشعار او مشاهده کرد.

شاید با مشاهده سطحی اشعار این شاعر بزرگ به این نتیجه برسید که تعداد غزلیات حافظ به نسبت شهرت و اعتبار این شاعر بسیار اندک است؛ اما در واقع باید گفت حافظ، شاعری نبوده که پیوسته در حال سرودن غزل باشد.

بهترین دیوان حافظ شیرازی

برخی افراد تصور می‌کنند بخشی از اشعار مهم حافظ از بین رفته‌ و ممکن است طی تاریخ نابود شده باشند؛ اما در واقع با توجه به اینکه هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد، نمی‌توان این فرضیه را موثق و معتبر دانست. حدوداً ۱۵ غزل از دیوان حافظ وجود دارد که کارشناسان آن را به عنوان غزلیات اصلی شخص حافظ تأیید کرده‌اند و شما می توانید با خرید دیوان حافظ، از خواندن این اشعار لذت ببرید.

نحوه جمع آوری دیوان حافظ

یکی از موضوعات مهم در تاریخ غزلیات حافظ، نحوه جمع‌آوری آن است که بارها در این باب داستان‌سرایی شده است. به طور کلی نمی‌توان گفت این دیوان در زمان حیات حافظ جمع آوری شده است.

عده زیادی این احتمال را بیان می‌کنند که غزلیات این شعر بزرگ بعد از وفات او جمع آوری شده‌ و در اختیار همگان قرار گرفته‌ است. شخصی که توانسته است اشعار حافظ شیرازی را گردآوری کند، محمد گلندام بوده است.

برخی دیگر تصور می‌کنند حافظ قبل از اینکه فوت کند، تمامی غزل‌های خود را جمع آوری و ویرایش کرده است. تصور می‌شود او این کار را چندین سال قبل از مرگ خود انجام داده است؛ اما باز هم به دلیل عدم وجود مدارک کافی، نمی‌توان این فرضیه را نیز معتبر دانست.

دیوان حافظ
دیوان حافظ

در نقاط مختلف جهان و در سال‌های متفاوتی از تاریخ، تعدادی از نسخه‌های دیوان حافظ شیرازی یافت شده است؛ اما مشکلی که در این باب وجود دارد این است که هیچ کدام از آنها تعداد غزلیات مشخصی ندارند‌.

به عنوان مثال یکی از آنها ۵۰۰ شعر دارد و دیگری حدود ۶۴۰ یا بیشتر؛ بنابراین به دلیل تفاوت در تعداد اشعار و غزلیات نمی‌توان هیچ کدام از این نسخه‌ها را معتبرترین نسخه دانست.

در قرن پانزدهم میلادی در کشورهای اروپایی نیز نمونه‌هایی از نسخه‌های غزلیات حافظ مشاهده شده‌ است. نکته بعدی که در رابطه با دیوان حافظ در کشورهای اروپایی و ایران وجود دارد، این است که خط مکتوب شده این کتاب‌ها نیز با یکدیگر یکسان نیست. به عنوان مثال برخی از آنها به زبان فارسی و برخی دیگر به زبان ترکیه نوشته شده‌اند.

ویژگی‌های دیوان حافظ

دیوان حافظ با وجود غزلیات بی‌نظیر و قصیده‌های دل انگیز حافظ شیرازی، محبوب شده است. علت این است که او همواره اشعار خود را با رسایی کلام سروده است.

شاید با خود بگویید بسیاری از شاعران در طول تاریخ، اشعاری با کلامی رسا و زیبا سروده اند پس علت محبوبیت بیشتر اشعار حافظ میان مردم چیست؟ در اینجا ویژگی های دیوان حافظ که موجب محبوبیت بیشتر آن شده اند را بررسی می کنیم.

تصویرسازی و فضاسازی قوی

یکی از مهمترین ویژگی‌های دیوان حافظ تصویرسازی است. حافظ هنگام سرودن غزلیات خود سعی کرده است تا جایی که ممکن است به تصویرسازی و فضاسازی بپردازد. حجم بالایی از فضاسازی آن هم در شعر که به راحتی ممکن نیست، یکی از موارد اعجاب انگیز سروده‌های او است.

شورآفرینی

دیگر ویژگی سروده‌های حافظ، شور آفرینی است. او اشعار خود را به گونه‌ای سروده است که هر کسی با خواندن آنها به وجد می‌آید. با مطالعه اشعار حافظ شما کسل نخواهید شد؛ زیرا این اشعار سراسر شور آفرینی و هیجان و انگیزه هستند.

سرشار از مضامین ابتکاری

یکی دیگر از خصوصیات دیوان حافظ این است که سرشار از مضامین ابتکاری است. کمتر کسی مانند او پیدا می‌شود که اینگونه، اشعار زمان گذشته را تغییر داده و به شیوه‌ای رسا و بهتر از خود شاعران بیان کند. با مطالعه شعرهای حافظ تک تک این مضامین را می‌توان تشخیص داد.

گزیده گویی و کم گویی اشعار حافظ

تاکنون اتفاق افتاده است که با مطالعه اشعار شاعران گذشته احساس کنید برخی از بیت‌ها در شعر اضافی هستند یا بهتر است که از اشعار حذف شوند؟

این موضوع هیچ‌گاه در اشعار حافظ دیده نمی‌شود. او کاملاً به جا سخن گفته و مفهوم و منظور خود را کوتاه و خلاصه بیان کرده است. به همین دلیل هر یک از ابیات کتاب حافظ، خود قصه‌ای جدا هستند و نمی‌توان آنها را از شعر حذف کرد.

بیان شیرین اشعار حافظ

از مهمترین ویژگی‌های دیوان حافظ، زبان شیرین آن است. حافظ لحن و بیانی شیرین دارد؛ به گونه‌ای که کلام او کاملاً به دل می‌نشیند. اگر اینگونه نبود، او امروز تا این حد میان دل‌ها محبوب نبود.

دیوان حافظ
دیوان حافظ

آهنگین بودن و موسیقی زیبای اشعار حافظ

اشعار حافظ معمولاً آهنگین هستند. به گونه‌ای که از روح سروده شده و به جان می‌نشینند و مانند یک موسیقی زیبا می‌توانند برای هر کسی جذاب باشند.

رسایی و استفاده از کنایه های زیبا

یکی از ویژگی ‌های دیوان حافظ، بیان ادبی و فوق العاده اشعار اوست. به گفته کارشناسان، حافظ شیرازی تا حد زیادی از کلمات متناسب و آهنگین استفاده کرده است و نحوه بیان این کلمات در جایگاه صحیح، باعث شیوایی کلام کتاب حافظ شده است.

اشعار این شاعر پارسی زبان به حدی لطیف هستند که با پوست و گوشت و استخوان لمس می‌شوند. همین موضوع ارزش دیوان حافظ را در تمام جهان بیشتر از پیش کرده است.

به گونه‌ای که این کتاب امروز در تعداد زیادی از کشورهای جهان به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و به چاپ می‌رسد.

همه این ویژگی ها، افراد بسیاری را به تهیه و مطالعه این کتاب تشویق می کند. شما می توانید با استفاده از راهنمای خرید دیوان حافظ، در سایت پیام عدالت، بهترین انتخاب را با توجه به نیاز خود داشته باشید.
گستردگی نسخه ‌های دیوان حافظ در جهان

یکی از مطالب قابل توجه و فوق العاده که باید در این مقاله به آن توجه شود، این است که دیوان حافظ بیشتر از هر کتاب فارسی دیگری نسخه برداری شده و به چاپ رسیده است.

این نسخه برداری در سراسر جهان انجام شده است. از کشورهایی مثل هندوستان گرفته تا کشورهای فرانسه و انگلیس همه و همه استقبال قابل توجهی نسبت به کتاب سروده‌های حافظ داشته‌اند.

با توجه به اینکه در فرهنگ و ادب فارسی، شاعران مختلفی حضور داشتند و هرکدام چندین دیوان مکتوب کرده‌اند، شاید توجه و علاقه به کتاب سروده‌های حافظ میان کشورهایی که فارسی زبان نیستند، بسیار جالب توجه باشد.

تاکنون ۱۷۰۰ نسخه خطی از اشعار حافظ و غزلیات آن در تمامی جهان به چاپ رسیده است.

با توجه به اینکه این کتاب باید به همه زبان‌ها ترجمه شود و امکان ترجمه آن به برخی زبان‌ها وجود نداشته یا فرآیندی پیچیده و مشکل بوده است، ممکن است در برخی کشورهای اروپایی، کتاب سروده‌های حافظ شیرازی به صورت ناقص و تنها محدود به برخی از غزلیات و اشعار به چاپ رسیده باشد.

حتی برخی کشورها، دیوان حافظ را به شکل دیگری چاپ کرده‌اند. این کشورها در کنار اشعار، نکات تحلیلی و انتقادی خود را نیز بیان کرده‌اند. به خصوص در کشور ایران نسخه‌های خوشنویسی شده از کتاب سروده‌های حافظ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در سال ۱۳۶۷ تحقیقاتی انجام شده بود که نشان داد حدود ۳۰۰ نسخه چاپی از دیوان حافظ شیرازی منتشر شده است. این میزان چاپ با توجه به قرنی که مردم همچون گذشته به ادب و سخن فارسی و معیار و فرهنگ توجه چندانی نداشته‌اند، قابل تأمل بوده است.
ادامه دارد…

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا