میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خشکی دهان را جدی بگیرید

خشکی دهان خطر پوسیدگی دندان یا عفونت‌های قارچی در دهان را افزایش می‌دهد چون بزاق به کنترل میکروب‌های مضر کمک می‌کند. توجه داشته باشیم خشکی دهان بخش طبیعی از روند افزایش سن نیست. بنابراین اگر فکر می‌کنید مبتلا به خشکی دهان هستید، به دندان پزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا علت خشکی دهانتان بررسی شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

خشکی دهان هنگامی اتفاق می افتد که غدد بزاقی دهان، بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی‌کنند واغلب به دلیل افزایش سن، عوارض جانبی بعضی داروها یا پرتودرمانی براثر ابتلا به سرطان شاهد آن هستیم.

عوامل زیادی می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. در واقع عوامل مختلفی که به طور مستقیم بر غدد بزاقی تأثیر می‌گذارند می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. همچنین وقتی احساس تشنگی می‌کنید یا نسبت به موضوعی مضطرب هستید، ممکن است به طور موقت خشکی دهان را تجربه کنید.

برای بعضی افراد، خشکی دهان فقط آزاردهنده است. اما این مشکل برای عده‌ای دیگر می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت عمومی و سلامت دندان‌ها و لثه‌های آنها تأثیر گذار باشد. همچنین می‌تواند بر میزان غذا خوردن آنها و لذت بردن از آنچه می‌خورند هم مؤثر واقع شود.

تجربه احساس خشکی دهان

احتمالاً برای شما هم پیش آمده درست وقتی آماده صحبت کردن به ویژه در جای مهمی هستید دهانتان آن قدر خشک می‌شود که به سختی می‌توانید صحبت کنید.

گاهی هم وقتی می‌خواهید چیزی بخورید یا قورت دهید ناگهان احساس می‌کنید دهانتان خشک شده است. در این گونه مواقع احساس می‌کنید انگار چیزی در گلوی شما گیر کرده است. در واقع آنچه شما تجربه می‌کنید خشکی دهان نامیده می‌شود.

خشکی دهان موقت و دائم

خشکی دهان بر اثر کاهش میزان بزاق تولید شده توسط غدد بزاقی معمولاً موقتی است. اما خشکی دهان گاهی نیز می‌تواند یک بیماری مزمن به حساب بیاید که اغلب می‌تواند منجر به مشکلاتی برای سلامت دهان نیز منجر شود.

اگر مدام احساس خشکی دهان دارید از علل، علائم و پیامدهای کاهش بزاق دهان آگاه شوید. به علاوه ببینید چگونه می‌توانید با خشکی دهان مقابله و از عوارض جدی دندان جلوگیری کنید.

علل و علائم خشکی دهان

اگر خشکی دهان شما طولانی شده علت آن می‌تواند یک یا چند مورد از عوامل متعددی باشد که منجر به خشکی دهان می‌شود. البته در صورت آسیب به غدد بزاقی هم می‌توانید خشکی مزمن دهان را تجربه کنید.

در بعضی موارد، پس از توقف بعضی کارها، فعالیت‌ها، درمان‌ها یا داروها، خشکی دهان هم از بین می‌رود.

کمبود بزاق دهان

دکتر حسن روشن‌طلب، دندان پزشک و فلوشیپ ایمپلنت از آمریکا درباره خشکی دهان می‌گوید: بعضی افراد به دلیل کمبود بزاق در دهان اغلب دچار خشکی دهان می‌شوند که در بسیاری موارد خشک شدن دهان منجر به پوسیدگی عمیق دندان خواهد شد.

بزاق دهان می‌تواند به خوبی از پوسیده شدن دندان شما جلوگیری کند چون دارای اسیدهایی که می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند. البته بعضی افراد به دلیل مصرف داروهای خاص، ترشح بزاق دهانشان کاهش پیدا می‌کند و دهان آنها دچار خشک شدگی می‌شود.

سوزش معده

به گفته این دندان پزشک، سوزش معده و رفلاکس هم با ترشح اسید زیاد، دشمن بزرگی برای دندان‌های شما به حساب می‌آیند و روند پوسیدگی دندان‌هایتان را افزایش خواهند داد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

نوع پرکردن دندان هم می‌تواند با خشکی دهان در ارتباط باشد. همچنین مراقبت‌های کلی از دندان، رعایت بهداشت کامل آن و درمان به موقع دندان‌ها هم در این خصوص مؤثر است.

به گفته این دندان پزشک، حداقل روزی دو مرتبه به مدت دو دقیقه به صورت صحیح دندان‌های خود را مسواک کنید. بهتر است ۲۴ ساعت پس از انجام درمان ریشه نیز از دندان‌های دیگر برای جویدن غذا استفاده کنید.

درست مسو اک زدن و استفاده از نخ پس از صرف غذا بسیار مهم است. همچنین سعی کنید از خمیر دندان زیاد موقع استفاده از مسواک استفاده نکنید.

طبیعی است بعد از خوردن مواد غذایی، پلاک‌هایی بر سطح دندان ایجاد می‌شوند که اگر با استفاده از مسواک و دهان شویه آن‌ها را از بین نبریم به مرور زمان روی دندان حفره‌های کوچک ایجاد و در نهایت نیز منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

ارتباط خشکی دهان با پوسیدگی دندان

خشکی دهان خطر پوسیدگی دندان یا عفونت‌های قارچی در دهان را افزایش می‌دهد چون بزاق به کنترل میکروب‌های مضر کمک می‌کند. توجه داشته باشیم خشکی دهان بخش طبیعی از روند افزایش سن نیست. بنابراین اگر فکر می‌کنید مبتلا به خشکی دهان هستید، به دندان پزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا علت خشکی دهانتان بررسی شود.

دلایل کلی خشکی دهان

توجه داشته باشیم خشکی دهان عارضه جانبی رایج بسیاری از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه است. از جمله داروهایی که برای درمان افسردگی، اضطراب، تهوع، درد، آلرژی و سرماخوردگی (آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان ها)، چاقی، آکنه، صرع، فشار خون بالا، اسهال، اختلالات روان پریشی، آسم و بیماری پارکینسون تجویز می‌شود می‌تواند عامل مهمی در بروز خشکی دهان به حساب بیاید. به علاوه اینکه می‌تواند یکی از عوارض جانبی شل کننده‌های عضلانی و آرام بخش‌ها هم به حساب بیاید.

بیماری‌ها و عفونت‌ها

عوارض جانبی بعضی بیماری‌ها و عفونت‌ها هم در خشکی دهان بسیار تأثیر گذارند. بیماری آلزایمر، دیابت، کم خونی، فیبروز کیستیک، آرتریت روماتوئید، فشار خون بالا، بیماری پارکینسون، سکته مغزی نیز می‌توانند باعث خشکی دهان شوند که این خشکی دهان هم می‌تواند درنهایت باعث آسیب به دندان‌ها شود.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا