میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سراسر جهان

حرکت ترسناک بزرگترین کوه یخ جهان (+عکس)

بزرگ‌ترین کوه یخ جهان پس از بیش از ۳۰سال گیرکردن در کف اقیانوس در حال حرکت است. این کوه یخ به‌نام A۲۳a در سال۱۹۸۶ از خط ساحلی قطب جنوب جدا شد، اما به‌سرعت در دریای ودل فرود آمد و تبدیل به یک جزیره یخی شد.

تبلیغ در عصر ترکیه

مساحت آن تقریبا ۴هزار کیلومترمربع است. این کوه یخ که پارسال با سرعت حرکت می‌کرد حالا در آستانه سرریز شدن فراتر از آب‌های قطب جنوب است. A۲۳a یک غول‌پیکر واقعی است و فقط عرض آن نیست که بزرگ است، بلکه ضخامت این تخته یخی حدود ۴۰۰متر است.

اما چرا پس از تقریبا ۴۰سال، A۲۳a اکنون درحال حرکت است؟ دکتر اندرو فلمینگ، کارشناس سنجش از دور بریتانیایی در پاسخ به این سوال می‌گوید که‌س: «آیا تغییر احتمالی در دمای آب ممکن است آن را تحریک کرده باشد؟ اما اتفاق‌نظر این است که زمان حرکت آن فرا رسیده است. من نخستین حرکت این کوه یخ را در سال۲۰۲۰ مشاهده کردم.»

دانشمندان پیشرفت A۲۳a را از نزدیک دنبال خواهند کرد. اگر این کوه یخ در جنوب جورجیا بایستد، ممکن است برای میلیون ها فوک، پنگوئن و سایر پرندگان دریایی که در این جزیره زاد و ولد می کنند، مشکل ایجاد کند. حجم زیاد A۲۳a می‌تواند مسیرهای عادی جستجوی حیوانات را مختل کند و از تغذیه مناسب بچه‌هایشان جلوگیری کند.

البته تصور اینکه کوه یخ چیز خطرناکی است، اشتباه است، بلکه باید آنها را به عنوان یک منبع شناخت برای محیط زیست، به رسمیت شناخت. با ذوب شدن این کوه های یخ بزرگ، گرد و غباری از آنها آزاد می شود که منبعی از مواد مغذی برای موجوداتی است که پایه زنجیره های غذایی اقیانوس ها را تشکیل می دهند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
همشهری‌آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا