میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

ترفند نگه‌داری طولانی‌مدت میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات جزء خوراکی‌های با فسادپذیری بالا محسوب می‌شوند که در صورت عدم‌رعایت نگهداری در شرایط مناسب خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهند. برخلاف تصور، ماندگاری بهتر صرفا به نگهداری در یخچال خلاصه نمی‌شود و شرایط دیگری را نیز باید در نظر گرفت.

تبلیغ در عصر ترکیه

در ادامه این مطلب، به نکاتی اشاره کرده ایم که رعایت آنها می توانند در افزایش ماندگاری میوه ها و سبزی ها کمک کننده باشند. این موارد عبارتند از:

جلوگیری از جوانه‌زدن سیب‌زمینی به‌کمک سیب

معمولا نگهداری سیب‌‌زمینی برای مدت طولانی با نگرانی از جوانه‌زدن آن همراه است. اما یک راهکار موثر، قرار دادن یک سیب در کنار سیب‌ز‌مینی‌هاست. سیب گازی به‌نام اتیلن آزاد می‌کند که مانع از جوانه‌ زدن سیب‌‌زمینی می‌شود. البته نباید سیب‌زمینی و پیاز را در یک قسمت نگه داشت زیرا باعث نرم‌شدن و پوسیدگی سیب‌‌زمینی خواهد شد.

قرار دادن دستمال‌ کاغذی در ظرف سبزیجات

رطوبت یکی از مهم‌ترین علت­های پوسیدگی میوه‌ها و سبزیجات است. از همین‌رو، برای ماندگاری بهتر توصیه می‌‌شود کف ظرف سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، سبزی‌خوردن و… با دستمال کاغذی پوشیده‌ شود تا رطوبت حاصل از فرایند سرما را جذب کند.

جدا نکردن میوه‌‌های دسته‌ای

میوه‌های دسته‌ای مانند انگور، موز و… را نباید پیش از مصرف از ساقه کوچکی که دارد، جدا کرد. همچنین، بهتر است این میوه‌ها را در کیسه مخصوص نگهداری مواد غذایی قرار داد تا تازگی میوه مدت بیشتری حفظ شود.

نگهداری سیب جدا از سایر میوه‌ها

گرچه گاز اتیلن سیب برای سیب‌زمینی مفید است اما تاثیر مثبتی بر دیگر میوه‌ها ندارد. در واقع، اتیلن باعث رسیدگی بیشتر میوه‌ها می‌شود و بهتر آن است که سیب در ظرف دیگری که با سلفون پوشیده ‌است، نگهداری شود.

شستشوی میوه‌های قرمز با سرکه

میوه‌های قرمزی مانند توت‌فرنگی، زغال‌اخته، تمشک و… خیلی زود فاسد می‌شوند. برای افزایش ماندگاری آنها توصیه می‌شود این میوه‌ها در ظرفی از آب و سرکه غوطه‌ور شده و پس از اینکه آب اضافی کاملا جدا شد، در یخچال نگهداری شود. این کار به از بین‌رفتن هاگ‌های کپک و باکتری‌ها کمک می‌کند.

نگهداری گوجه‌فرنگی بیرون یخچال

برای لذت بهتر از طعم گوجه‌فرنگی باید آن را در محیطی با دمای بالاتر از 20 درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. گوجه‌فرنگی را می‌‌توان در سبدی روی سینگ گذاشت؛ البته اگر گوجه‌فرنگی‌ها خیلی رسیده و محیط آشپزخانه گرم باشد، فاسد می‌شوند.

قرار دادن قارچ‌ها در کیسه کاغذی

رطوبت عامل سیاه ‌شدن و پوسیدگی قارچ است. اما کیسه کاغذی، قارچ‌ها را از رطوبت در امان نگه می‌دارد و مانع از نفوذ نور و اکسید شدن قارچ می‌شود. اگر قارچ‌ها خیلی سفت باشند، می‌توان پیش از مصرف در ظرف آب غوطه‌ور کرد تا تر و تازه شوند.

نگهداری پیاز در جوراب نازک

جوراب‌های زنانه بلند را پس از اینکه پاره شدند، بیرون نیندازید زیرا برای نگهداری پیاز عالی هستند. به این ترتیب که پیازها را یکی‌یکی داخل جوراب بگذارید و در محیط تاریک و خشک قرار دهید. این کار از پیازها در برابر میکروب و کپک محافظت می‌کند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا