میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

مغز از مهم‌ترین اعضای بدن است و حفظ سلامت آن برای بهینه‌سازی عملکردهای بدنی ضروری می‌باشد. تغذیه مناسب نه تنها برای سلامت کلی بدن مهم است بلکه تأثیر مستقیمی نیز بر سلامت مغز دارد.

تبلیغ در عصر ترکیه

۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز، تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B-6، ویتامین B-12 و اسید فولیک است. براساس یافته‌های تازه‌ای که از تحقیقات جدید به دست آمده، مشخص شده است که این ویتامین‌ها می‌توانند در تأخیر انداختن فرآیندهای تحلیل رفتگی شناختی مؤثر باشند.

همچنین، این ویتامین‌ها در پیشگیری از کاهش اندازه مغز با گذشت زمان نقش دارند.

مغز از مهم‌ترین اعضای بدن است و حفظ سلامت آن برای بهینه‌سازی عملکردهای بدنی ضروری می‌باشد. تغذیه مناسب نه تنها برای سلامت کلی بدن مهم است بلکه تأثیر مستقیمی نیز بر سلامت مغز دارد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که سالمندانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و ماهی داشته‌اند، حجم بیشتری از بافت مغزی را حفظ کرده‌اند.

با افزایش سن، مغز مستعد کوچک شدن است و این کاهش حجم، که تقریباً ۵ درصد در هر دهه پس از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد، می‌تواند بر توانایی‌های شناختی فرد تأثیر بگذارد. جالب است بدانید که مغز بیش از ۲۰ درصد از کالری‌های روزانه دریافتی را مصرف می‌کند، بنابراین غذایی که روزانه می‌خورید، به طور مستقیم مغزتان را تغذیه می‌کند و به آن کمک می‌کند تا به شکل بهینه عمل کند. با این حال، با انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌توانید به حفظ حجم سالم مغز حتی با بالا رفتن سن کمک کنید.

ماده غذایی های مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز
۱) ماهی‌های چرب
مغز ما حدود ۶۰ درصد چربی دارد که نصف این چربی‌ها از اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل شده است. این اسیدها به وفور در ماهی‌هایی نظیر قزل آلا، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین یافت می‌شوند. با خوردن حداقل یک وعده ماهی چرب در هفته، می‌توان این اسیدهای چرب مفید را به مغز رساند و از کوچک شدن آن جلوگیری نمود.

۲) شکلات تلخ

شکلات تلخ که از کاکائو تهیه می‌شود، سرشار از فلاونوئید هاست، نوعی آنتی اکسیدان. تحقیقات نشان داده‌اند که فلاونوئیدهای کاکائو به تقویت حافظه و توانایی‌های یادگیری کمک می‌کنند. کاکائو همچنین می‌تواند نورون‌ها و رگ‌های خونی مغزی را در نواحی مرتبط با حافظه و یادگیری تحریک کرده و انعطاف‌پذیری مغز را برای یادگیری بهبود بخشد.

۳) تخم مرغ
تخم مرغ حاوی ویتامین‌های B-۶، B-۱۲ و اسید فولیک است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این ویتامین‌ها می‌توانند زوال شناختی را به تأخیر اندازند و از کوچک شدن مغز در طول زمان جلوگیری کنند.

۴) خانواده توت‌ها
توت‌ها منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی هستند و به عنوان مواد غذایی مغذی برای سلامت مغز شناخته می‌شوند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ترکیبات خاص موجود در انواع توت‌ها می‌توانند ارتباطات سلولی مغز را تقویت کنند، التهاب را کاهش دهند و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی را کنترل یا به تأخیر بیندازند. توت فرنگی، توت سیاه، توت سفید و شاه‌توت را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

۵) سبزیجات
سبزیجات مملو از مواد مغذی مانند ویتامین K، لوتئین، بتاکاروتن و فولات هستند. ویتامین K به خصوص در تشکیل چربی‌های سلولهای مغزی نقش دارد که برای سلامت مغز ضروری است و می‌تواند حافظه را بهبود بخشد. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از این خواص بهره‌مند شوید.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
فرطب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا