میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

کمبود آهن یکی دیگر از دلایل ریزش مو به‌شمار می‌رود. البته این مشکل بین گیاهخواران، خانم‌ها و آقایان مبتلا به کم‌خونی بیشتر دیده می‌شود. آهن حاوی پروتئینی به اسم هموگلوبین است که به تقویت سلول‌های فولیکول مو نیز کمک می‌کند. همچنین ماده معدنی فریتین به بدن در تولید انرژی کمک می‌کند و باعث رشد موهای سالم می‌شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

ما انسان‌ها روزانه ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهیم. از آنجایی‌که ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو بر روی پوست سر وجود دارد، از دست دادن این تعداد نرمال است؛ اما اگر با دست کشیدن به‌ سر، تعداد فراوانی از موهایتان می‌ریزد، موضوعی پنهان در بدن‌تان وجود دارد که بهتر است آن را حل کنید. عوامل مختلفی باعث ریزش مو می‌شوند که شامل جنسیت، سن، اختلالات هورمونی و از همه مهم‌تر کمبود ویتامین است. کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، ریزش مو را تشدید می‌کنند؛ اما نگران نباشید. در ادامه این متن به سوال «کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود» پاسخ خواهیم داد و در ادامه راهکارهایی برای مقابله با آن خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

کمبود ویتامین D؛ بهترین ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

برای پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می‌شود؟  ابتدا باید به سراغ ویتامین D برویم. ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و سبب سلامت پوست و استخوان‌ها می‌شود. علاوه‌بر این، با ایجاد فولیکول‌های جدید و سالم در رشد سریع موهای سر تاثیر بسزایی دارد. در نظر داشته باشید کمبود ویتامین D به‌طورمستقیم با کراتینوسیت‌ها، نوعی سلول برای رشد موها، ارتباط دارد.

ویتامین D یک نوع ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در حفظ و تقویت استخوان‌های سالم، حمایت از سیستم ایمنی و تنظیم رشد و تقسیم سلولی دارد. اگر دچار کمبود ویتامین D هستید، به‌راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید. قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ برای تامین ویتامین D توصیه می‌شود. یکی دیگر از را‌ه‌های جبران کمبود ویتامین D، مصرف قرص یا مکمل‌های D است. البته یادآوری می‌کنیم برای مصرف قرص‌های ویتامین D با پزشک مشورت کنید. در نظر داشته باشید گاهی اوقات با مصرف بهترین مولتی ویتامین خارجی برای مردان  و زنان می‌توان بخشی از کمبودهای ویتامینی را جبران کرد.

فقر ویتامین B7؛ راز مخفی ریزش بی‌دلیل موی سر

بین ۶۱ هزار نفر فقط یک نفر دچار کمبود ویتامین B7 می‌شود؛ علت این موضوع باکتری‌های روده هستند که سطح کافی بیوتین را در بدن تولید می‌کنند. در صورتی که بدن دچار فقر ویتامین B7 شود، علائمی مانند ریزش مو، اگزمای پوستی و التهاب ملتحمه را به‌دنبال می‌آورد. کاهش ویتامین B7 بر اثر مصرف بیش از حد سفیده تخم‌مرغ رخ دهد؛ اما نگران نباشید. با مصرف بهترین قرص تقویتی بدن برای زنان و مردان جبران بیوتین ممکن است.

تاثیر کمبود ویتامین B12 را در ریزش موی سر دست کم نگیرید

کاهش سطح ویتامین B12 در بدن باعث بروز علائم کم‌خونی می‌شود. کم‌خونی نیز یکی از دلایل ریزش مو می‌باشد. جالب است بدانید همه ویتامنی‌های خانواده ب نقش موثری در ریزش مو دارند؛ بنابراین با مصرف این ویتامین در قالب یک رژیم غذایی مناسب و مکمل‌ها از ریزش مو جلوگیری و موهای خود را تقویت کنید. مواد غذایی که منبع غنی از ویتامین B12 هستند شامل: دل و قلوه گوسفند یا گاو، صدف، ماهی ساردین، گوشت گاو، غلات غنی شده، ماهی تن، ماهی سالمون، شیر، محصولات لبنی و تخم مرغ است.

کمبود آهن و کم‌خونی با ریزش مو تاثیر مستقیم دارد

کمبود آهن یکی دیگر از دلایل ریزش مو به‌شمار می‌رود. البته این مشکل بین گیاهخواران، خانم‌ها و آقایان مبتلا به کم‌خونی بیشتر دیده می‌شود. آهن حاوی پروتئینی به اسم هموگلوبین است که به تقویت سلول‌های فولیکول مو نیز کمک می‌کند. همچنین ماده معدنی فریتین به بدن در تولید انرژی کمک می‌کند و باعث رشد موهای سالم می‌شود.

فولیکول‌های مو برای رشد و حفظ موهای سالم به یک منبع ثابت اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند که از طریق مصرف مکمل‌ها قابل تامین است. افرادی که با کمبود آهن مواجه‌اند به‌راحتی می‌توانند با مصرف قرص‌های آهن ایرانی و خارجی آن را رفع کنند. خوشبختانه قیمت قرص‌ آهن ایرانی نسبت به خارجی ارزان‌تر است؛ به‌همین خاطر اقشار مختلف جامعه به‌آسانی می‌توانند آن را تهیه و مصرف کنند. مصرف غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و غلات غنی شده نیز برای جلوگیری از کمبود آهن توصیه می‌شود.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان و بزرگسالان می‌شود؟ ویتامین A

فقدان ویتامین A به‌عنوان پاسخ مناسبی به سوال «کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان می‌شود»، در نظر گرفته شده است. هم توانایی سیستم ایمنی برای محافظت از فولیکول‌های مو و هم فرآیندهای رشد و تکثیر سلول‌های مو به ویتامین آ بستگی دارد. برای تامین این ویتامین می‌توانید از یک رژیم غذایی مناسب حاوی مواد زیر استفاده کنید:

  • جگر گاو
  • لبنیات
  • روغن کبد ماهی
  • سیب زمینی
  • هویچ
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • فلفل قرمز شیرین

با مصرف این مواد غذایی، ویتامین A را در بدن خود تقویت کرده یا با مصرف مکمل‌ها به این مهم جامه عمل بپوشانید.

کاهش کلسیم در بدن، ریزش موی سر را تشدید می‌کند

مراجعان بسیاری از پزشک‌ها و متصدیان داروخانه سوال می‌پرسند که «ایا کمبود کلسیم باعث ریزش مو میشود؟» پاسخ ما به این سوال مثبت است. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی کلسیم بوده که برای رشد سالم استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها و همچنین تقویت موی سر ضروری است. درحالی‌که کلسیم به‌طورطبیعی در بدن وجود دارد، حفظ سطح کلسیم بدن مهم است. Ca را می‎توان با خوردن غذاهای غنی از کلسیم به دست آورد؛ این کار نه تنها استخوان‌ها را تقویت کرده بلکه بسیاری از عملکردهای پوست را نیز تنظیم می‌کند. باوجود اینکه قیمت قرص کلسیم دی خارجی نسبت به ایرانی بیشتر است؛ اما از نظر کیفیت تفاوتی ندارند.

برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟ مکمل زینک بخورید تا کچل نشوید

زینک یا روی، برای رشد و ترمیم بافت حیاتی است که باعث می‌شود غدد چربی اطراف فولیکول‌ها با ظرفیت بهینه کار کنند. کمبود روی در افرادی که در رژیم غذایی خود غلات ندارند یا در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، وجود دارد.

روی به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کند؛ به همین خاطر کمبود آن در بدن باعث ریزش مو می‌شود. روی همچنین برای سنتز DNA و RNA ضروری است؛ زیرا به رشد سریع فولیکول‌های مو و به تثبیت رشد سلولی کمک می‌کند. برای سالم نگه داشتن سطح روی، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و محصولات سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. شاید برای شما هم جالب باشد که کاهش وزن و ریزش مو ارتباط مستقیمی با هم دارند. یعنی با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید وزن خود را پایین آورده و از ریزش مو جلوگیری کنید.

کدام ویتامین جلوی ریزش موی شدید را می‌گیرد؟ ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب کمک می‌کند. ویتامین E می‌تواند به ایجاد یک سد محافظ برای پوست سر کمک کند؛ بنابراین موهای شما هیدراته و سالم می‌مانند. زمانی‌که ویتامین E کافی داشته باشید، استرس اکسیداتیو در پوست سرتان کاهش می‌یابد؛ این نوع استرس به ویژه با ریزش مو مرتبط است. برای جلوگیری از کمبود ویتامین E، رژیم غذایی خود را با مجموعه ای از سبزیجات سبز برگ، دانه‌های آفتابگردان و آجیل پر کنید. کمبود ویتامین E آثار دیگری نیز دارد.

همانطورکه ریزش مو بر زیبایی تاثیر مستقیم دارد، برخی مشکلات دیگر مانند پف چشم، لک صورت، جوش پوست و ریزش ابرو بر کاهش زیبایی چهره تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه برخی از این عوارض را می‌توان با مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها از بین برد.

استفاده از مکمل‌های اصل، راهی مطمئن برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو و کمبود ویتامین رابطه مستقیمی باهم دارند. در این مطلب مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای مو را به شما عزیزان معرفی کردیم. خوشبختانه داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم باعث جذب ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود؛ اما اگر باوجود مصرف مواد مغذی باز هم دچار کمبود ویتامین‌ها هستید، بهتر است از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

توجه داشته باشید مادران باردار و افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند باید پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند. اگر شما هم مکملی را برای جلوگیری از ریزش مو کردید، نتیجه آن را با ما درمیان بگذارید.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
مکمل شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا