میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

هدیه هنرمندان ایرانی برای زلزله‌زدگان ترکیه به مناسبت عید فطر (+فیلم)

تبلیغ در عصر ترکیه

حسین آقایی‌پور هنرمند ایرانی که از نقشه شهرها پرتره‌های هنری می‌سازد، نقاشی پرتره مرکز استان قهرمان‌ماراش که در زلزله‌های اخیر ترکیه دچار تخریب شده بود، را در قالب یک فیلم کوتاه اثر کوروش فرزانگان فیلمساز ایرانی، کشیده و آن را به زلزله‌زدگان تقدیم کرد.

پس از وقوع زلزله‌های مخرب به مرکزیت استان قهرمان‌ماراش ترکیه در ششم فوریه 2023 کمک‌ها و هدایایی زیادی به منطقه ارسال شده و در حال ارسال است. دو هنرمند ایرانی حسین آقایی‌پور و کوروش فرزانگان به همراه تیم خود یکی از هدایایی که دارای بعد معنوی است را به زلزله‌‌زدگان اهدا کردند.

حسین آقایی‌پور نقاش و گرافیست گیلانی که «با نگاهی متفاوت» به جاده‌ها و خیابان‌ها در نقشه شهرها آن‌ها را به صورت هنری به بوم منتقل می‌کند، این بار شهر قهرمان ماراش را موضوع نقاشی خود کرده است.

روند آغاز و پایان نقاشی این پرتره توسط آقایی‌پور همراه با تلاوت سوره تکویر از قرآن کریم توسط کوروش فرزانگان در قالب یک فیلم کوتاه به تصویر کشیده شده است.

آقایی‌پور در زمینه موضوع این نقاشی‌اش به خبرنگار آناتولی گفت: در این نقاشی فرشته ای است که سر یک‌ مادر را روی زانوهایش گذاشته و با دستانش او را و با گیسوان بلندش نیز سه فرزند این مادر را نوازش می‌کند.

این نقاش و گرافیست اهل بندرانزلی گیلان با بیان این‌که زلزله اخیر در ترکیه یکی از دردناکترین حوادث اخیر بود که قلب بسیاری از انسان‌ها در دنیا را جریحه ‌دار کرد گفت: من هم وقتی که خبر زلزله را شنیدم بسیار متاثر و برای خیلی از دوستانی که در ترکیه بودم نگران شده و با آن‌ها برای جویای حال‌شان تماس‌گرفتم.

آقایی‌پور که بالغ بر 300 پرتره از نقشه‌ شهرهای مختلف جهان تاکنون خلق کرده است، در مورد روند ایده‌‌پردازی برای اثر اخیرش گفت: برای این شهر و شهرهایی که دچار زلزله شدند، این اثر را خلق کنم. تلاش کردیم از نقشه شهر قهرمان‌ماراش تصویری را نقاشی کرده و به مردم این شهر اهدا کنم.

وی همچنین می‌گوید: خواستم که جاده‌های این شهرها را روی بوم آورده و یادگاری از اتفاقی که افتاده باشد. ممکن است در روند نوسازی این شهرها جاده‌ها تغییر کنند، اما نقاشی من یادگار جاده‌های قدیمی این شهر خواهد بود.

عضو انجمن نخبگان ایران همچنین از تمایل خود برای انتقال این نقاشی به دست مردم قهرمان‌ماراش سخن گفت و افزود: من خواستم این تصویر و فیلم را مردم ببینند اما دوست داشتم این رو از طریق سفارت ترکیه در تهران به شهرداری قهرمان‌ماراش برسانم. حتی اگر امکان داشت این نقاشی را به صورت دیواری در سایز بزرگ در همان شهر در آینده نقاشی کنم.

آقایی پور گفت: با توجه به سختی و مصیبت‌وار بودن این اتفاق، اما زندگی ادامه دارد. پیامی که برای مردم دنیا دارم این است که این اتفاق ممکن است که برای هر شهر و مکانی در هر نقطه‌ای از دنیا رخ دهد. ارزش در کنار هم بودن را بدانیم.

کوروش فرزانگان، فیلمساز گیلانی نیز که سوره تکویر قرآن کریم را به عنوان اسم این فیلم کوتاه انتخاب کرده است، به خبرنگار آناتولی در این زمینه توضیح داد: سوره تکویر در قرآن برای من حسی خاصی داشت و دوست داشتم که نسبت به این حس ادای دین کنم. در هنگام ساخت این فیلم این حس به منصه ظهور رسید و من توانستم قسمتی از خواسته دلم را به نمایش بگذارم.

سازنده فیلم‌های «الماس آبی»، «کاسپین فک ندار» همچنین افزود: ایده این فیلم از یک گروهی برخاست و ساخته شد و قرار است که به نمایش عموم گذاشته شود. این فیلم می‌خواهد بگوید که علی‌رغم تمامی سختی‌ها و مسائل خدا وجود دارد و ما باید امیدوار باشیم.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا