میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

مزایا و معایب روتین چرخشی مراقبت از پوست

به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، روتین پوستی هر شب باید با شستن و پاکسازی صورت شروع شود. بعد از شستن صورت هم باید یک شب از لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید، یک شب از محصولات برپایه رتینول و یک شب هم از مرطوب‌کننده آبرسان.

تبلیغ در عصر ترکیه

یکی از اصطلاحات جدیدی که در جهان مراقبت از پوست مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفته، Skin Cycling است. به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، این روتین خاص پوستی براساس استفاده چرخشی از ترکیبات فعال شکل می‌گیرد. اما استفاده چرخشی از محصولات مراقبت از پوست دقیقا باید چگونه انجام شود، برای مبارزه با کدام مشکلات پوستی مناسب است و بهترین ترکیبات برای جای‌گیری در روتین چرخشی کدام ترکیبات هستند؟

روتین چرخشی مراقبت از پوست چیست؟

در روتین چرخشی مراقبت از پوست، به‌جای استفاده از همه محصولات پوستی در یک شب، محصولات حاوی ترکیبات فعال و غیرفعال را به‌مرور زمان در طی چند روز استفاده می‌کنید.

به عبارت ساده‌تر، بعضی شب‌ها از ترکیبات فعال برای ترمیم یا رسیدگی به مشکلات پوستی کمک می‌گیرد و روزهای دیگر هم اجازه می‌دهید که پوست استراحت کند.

چگونه روتین چرخشی را اجرا کنیم؟

هر کدام از چرخه‌های مراقبت از پوست 4 شب طول می‌کشند، درحالی که روتین پوستی بعد از این 4 شب به نوع پوست هر فرد بستگی دارد.

به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، روتین پوستی هر شب باید با شستن و پاکسازی صورت شروع شود. بعد از شستن صورت هم باید یک شب از لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید، یک شب از محصولات برپایه رتینول و یک شب هم از مرطوب‌کننده آبرسان.

رتینول، اسیدهای آلفاهیدروکسی و اسیدهای بتاهیدروکسی در گروه مهم‌ترین و اصلی‌ترین ترکیبات برای روتین چرخشی پوست قرار می‌گیرند. دکتر ژولی راساک (متخصص پوست و ‌مو) می گوید که در روزهای استراحت پوست باید از محصولات حاوی سرامیدها، کلسترول و تری‌گلیسرید برای ترمیم سد دفاعی پوست و بازسازی غشای سلولی پوست کمک بگیرید. استفاده از محصولات برپایه ترکیبات آبرسان مانند اسید هیالورونیک هم هم است.

یک روتین چرخشی ساده و استاندارد می‌تواند به ترتیب زیر باشد:

شب اول: پاکسازی پوست؛ لایه‌برداری با کمک لایه‌بردار شیمیایی، مثل محصولات حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسی. سپس استفاده از مرطوب‌کننده.
شب دوم: پاکسازی پوست؛ استفاده از محصول برپایه رتینول. استفاده از مرطوب‌کننده.
شب سوم: پاکسازی پوست؛ تمرکز بر استفاده از محصولات آبرسان و ترمیم سد دفاعی پوست با محصولات حاوی لیپیدها، سرامیدها، تری‌گلیسرید و پپتیدها.
شب چهارم: پاکسازی پوست؛ ادامه استفاده از محصولات آبرسان و ترمیم سد دفاعی پوست.

مزیت‌های روتین چرخشی پوست

با توجه به این‌که اسیدهای آلفاهیدروکسی و اسیدهای بتاهیدروکسی برای روتین چرخشی بسیار مهم هستند، تاثیر قابل توجهی هم برای پیشگیری از پیری پوست و درمان مشکلات رنگدانه‌ای پوست دارند.

دکتر راساک می‌گوید که این محصولات به بهتر کردن خطوط ریز پوستی، چین‌وچروک‌ها، کدرشدگی پوست، آکنه خفیف، انسداد روزنه‌های پوستی، رفع لکه‌های تیره پوستی و… کمک می‌کنند. همه این موارد برای سلامتی پوست هم مهم هستند، درحالی که داشتن پوست سالم اساسا به زیبایی بیشتر پوست کمک می‌کند.

البته روتین چرخشی پوست باید با نوع پوست هر فرد هم سازگار باشد، درحالی که باید از زیاده‌روی در استفاده از ترکیبات فعال هم خودداری کرد. به همین دلیل هم ترمیم سد دفاعی پوست برای روتین چرخشی پوست بسیار مهم است.

معایب روتین چرخشی پوست

به‌رغم بسیاری از مزایای روتین چرخشی، یک جنبه منفی قابل توجه هم درباره آن وجود دارد: سازگاری پوست با روتین چرخشی به زمان زیادی نیاز دارد.

دکتر راساک می‌گوید: «ممکن است با استفاده از محصولات برپایه رتینول یا AHAs و BHAs دچار مشکلاتی مثل قرمزی، خشکی و پوسته‌ریزی پوست شوید». این عارضه‌ها معمولا تا 2 هفته یا کمی بیشتر طول می‌کشند، اما روزهای بازسازی و ترمیم پوست عمدتا این تحریکات پوستی را به حداقل می‌رسانند.

البته اگر پوست کسی درنهایت نتواند با روتین چرخشی سازگار شود، بهتر است که این کار را بدون مشورت متخصصان پوست‌ومو انجام ندهد.

چه کسانی باید از روتین چرخشی دور بمانند؟

پوست‌های مستعد آکنه: اگر مبتلا به جوش‌های آکنه‌ای هستید، روتین چرخشی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد زیرا آکنه به درمان مداوم نیاز دارد.

پوست‌های شدیدا حساس: روتین چرخشی برای پوست‌های شدیدا حساسی که با مشکلاتی مثل آلرژی و بثورات پوستی مواجه هستند، گزینه مناسبی نیست. دلیلش هم این است که ترکیبات فعال روتین چرخشی می‌توانند خطر آلرژی و التهاب را در این پوست‌های شدیدا حساس افزایش دهند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا