میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

مراقبت از پوست کک‌ومکی

توصیه می‌شود کرم ضدآفتاب را به‌طور یکنواخت روی پوست و به‌خصوص پوست صورت بزنید و حداقل هر دو ساعت یکبار یا بعد از دوش گرفتن آن را تجدید کنید.

تبلیغ در عصر ترکیه

لکه‌های قهوه‌ای روی پوست یا همان کک‌ومک را جزو ضایعات رنگدانه‌ای در نظر می‌گیرند که خوشبختانه خوش‌خیم هستند و هیچ نوع اهمیت بالینی ندارند مگر اینکه دچار تغییرات ناگهانی در ظاهر (رنگ، اندازه یا بافت) یا علائم دیگری مانند خارش، سوزش و خونریزی شوند. وجود کک‌ومک یک مسئله ژنتیکی است اما برخی معتقدند که این لکه‌های قهوه‌ای به دلیل نور خورشید بروز می‌کنند.

با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های نور خورشید تولید ملانونین در پوست بیشتر و رنگ این لکه‌های قهوه‌ای تیره‌تر می‌شود. پوست‌هایی که دارای کک‌ومک هستند باید به‌خوبی مراقبت شوند چون معمولا پوست‌های روشن درگیر این مسئله پوستی می‌شوند.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

اولین اقدام برای مراقبت از پوست‌های روشن و دارای کک‌ومک، استفاده منظم از کرم ضدآفتاب است. پوست‌های دارای کک‌ومک فوتوتیپ ضعیفی دارند و به همین دلیل به‌راحتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند، از این‌رو افراد دارای پوست روشن باید از کرم‌های ضدآفتاب با شاخص SPF حداقل 50 استفاده کنند.

شما می‌توانید از بین ضدآفتاب‌های فیزیکی یا شیمیایی یکی را انتخاب کنید، البته به‌شرطی که محصول مورد نظر، پوست را در برابر اشعه‌های ماورای بنفش A و B و اشعه‌های مادون قرمز محافظت کنند. در صورت رفتن به ساحل یا استخرهای روباز از کرم‌های ضدآفتاب مقاوم در برابر آب و تعریق استفاده کنید چون این محصولات محافظت طولانی‌مدتی ایجاد می‌کنند.

توصیه می‌شود کرم ضدآفتاب را به‌طور یکنواخت روی پوست و به‌خصوص پوست صورت بزنید و حداقل هر دو ساعت یکبار یا بعد از دوش گرفتن آن را تجدید کنید.

پوست را مرطوب کنید

روزانه حداقل دو مرتبه به‌خصوص اگر در معرض نور خورشید بوده‌اید پوست خود را مرطوب کنید. به این ترتیب ترکیباتی در اختیار پوستتان قرار داده‌اید که باعث حفظ رطوبت آن می‌شوند. امروزه در بازار محصولات متعددی برای پوست‌های کک‌ومکی وجود دارد که حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری هستند. این کرم‌ها ترکیبات دیگری به‌ویژه عصاره آلوئه‌ورا و هیالورونیک اسید نیز دارند که برای سلامت پوست مفید هستند.

از پوست کک‌ومکی به‌خوبی مراقبت کنید

برای مراقبت هر چه بهتر از پوست کک‌ومکی علاوه بر ضدآفتاب از لباس‌ها و اکسسوری‌های مناسب که مانند محافظ عمل می‌کنند و باعث کاهش یا فیلتر نور خورشید می‌شوند استفاده کنید. برای این منظور از کلاه لبه‌دار و همچنین لباس‌هایی که نواحی بیشتری از پوست را می‌پوشانند استفاده کنید. حتما از پارچه‌های سبک با رنگ‌های روشن استفاده کرده و از چتر آفتابی غافل نشوید.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌ویژه به مدت طولانی و در ساعاتی که نور خورشید به‌صورت عمودی (ساعت 11 تا 16) می ‌تابد بپرهیزید. چون اشعه‌های ماورای بنفش باعث تیره شدن این لکه‌های قهوه‌ای می‌شوند.

از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها غافل نشوید

گاهی اشعه‌های خورشید چنان شدید هستند که حتی کرم ضدآفتاب نیز برای مراقبت از پوست‌های کک‌ومکی کافی نیست. با این حال، استفاده از محصولات حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها چه به‌صورت موضعی و چه با مصرف مواد غذایی لازم و ضروری است.

این مواد مغذی اثرات رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و از بروز لکه‌های پوستی و همچنین مراقبت از پوست‌های کک‌ومکی موثر عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که امروزه مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌های حاوی ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌وفور در بازار وجود دارند.

آب بدن‌تان را تامین کنید

اگر پوست، رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود بیشتر در معرض بروز چین‌وچروک زودرس قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از این مسئله لازم است که به میزان کافی آب بنوشید. به‌ویژه در فصل تابستان که هوا گرم است بهتر است مصرف روزانه آب را افزایش دهید.

میزان مایعاتی که باید به‌طور روزانه مصرف کنید حدود دو تا دو و نیم لیتر است. البته این میزان متناسب با عادت‌های فرد متغیر است. به‌عنوان مثال شدت و میزان فعالیت‌های بدنی هر فردی در میزان آبی که مورد نیاز بدنش است تاثیر دارد.

مواد سرشار از آب میل کنید

علاوه‌بر اینکه باید روزانه آب بنوشید حتما مصرف مواد غذایی حاوی آب مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات را نیز در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. در بین این مواد غذایی گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه، طالبی و انواع آبمیوه‌های طبیعی در اولویت هستند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

لازم است همیشه حواستان به بروز برخی علائم مانند افزایش اندازه خال‌ها، سوزش یا خارش لکه‌های پوستی باشد. اگر متوجه بروز برخی از این علائم شدید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا