میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

مذاکره هسته ای ترکیه با روسیه، چین و کره جنوبی

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ترکیه از مذاکره با سه کشور روسیه، چین و کره جنوبی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای کشورش در استان «سینوپ» خبر داد.

تبلیغ در عصر ترکیه

«صالح ساری» این سخنان را در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه و نهمین کنفرانس نیروگاه‌های هسته‌ای در استانبول بیان کرده است.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، وی همچنین خبر داد که گفت وگوهایی با چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته ای نیز در منطقه تراقیا در شمال غرب ترکیه در جریان است.

این مقام ترکیه‌ای افزود که تحقیقات مورد نیاز در منطقه سینوپ که قرار است دومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه احداث شود، به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت که کشورش درحال حاضر با کره جنوبی و روسیه نیز برای ساخت نیروگاه هسته‌ای دیگر در سینوپ درحال مذاکره است.

ساری اضافه کرد: ما همچنین در تماس تنگاتنگ با شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی درخصوص رآکتور هسته‌ای با حجم کوچک هستیم و تحقیقات میدانی ما نیز در خصوص محل احداث نیروگاه چهارم هسته‌ای نیز ادامه دارد.

نیروگاه هسته‌ای “آک کویو” در استان مرسین در جنوب ترکیه، نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ۱۰ فروردین ماه اعلام کرد که نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در منطقه آک کویو استان مرسین در سواحل دریای مدیترانه آماده بهره برداری شد.

فاتح دونمز گفت: با انتقال سوخت مورد استفاده، نیروگاه هسته‌ای آک کویو در ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ (هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) وارد چرخه تولید انرژی می‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور یترکیه نیز ۹ فروردین ماه در یک برنامه تلویزیونی زنده از سوخت گیری و افتتاح این نیروگاه در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ (هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) با حضور میدانی و یا ویدئویی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خبر داد.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، فاز اول این نیروگاه اتمی در جنوب ترکیه به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات در مدت پنج سال توسط شرکت روس اتم کشور روسیه تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

انتظار می رود که این نیروگاه ۶ تا هشت میلیارد دلار ارزش افزوده برای اقتصاد ترکیه ایجاد کند.

با راه اندازی کامل این نیروگاه سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد و این واحد نیروگاه هسته ای به تنهایی قادر است برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.

ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری ترکیه محسوب می شود و پس از افتتاح کامل قادر خواهد بود که ۱۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

قرارداد اولیه احداث نیروگاه آک کویو در سال ۲۰۱۰ بین ترکیه و روسیه امضا شده بود.

استفاده از انرژی هسته ای در سال ۱۹۶۲ وارد دستور کار دولت ترکیه شد که درآن سال در ناحیه کوچوک چکمجه استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته ای یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام TR-۱ راه اندازی شد.

دولت آنکارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاکید کرده است که قصد دارد در یک دوره بلند مدت، حداقل ۲۰ درصد انرژی برق این کشور را از طریق نیروگاه‌های هسته ای تامین کند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا