میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

قهوه را سرد بنوشیم یا گرم؟

برای اینکه بفهمیم بهتر است قهوه را سرد بنوشیم یا گرم، باید تفاوت قهوه داغ، قهوه سرد شده و قهوه دم سرد را بدانیم. از ویژگی‌ هر کدام آگاه باشیم و بر اساس ویژگی‌های هر کدام با توجه به شرایط خود، انتخاب کنیم که نوشیدن کدام قهوه برایمان مناسب‌تر است.

تبلیغ در عصر ترکیه

نوشیدن قهوه یکی از مهم‌ترین بخش‌های روتین روزانه بسیاری از افراد است. بسیاری از ما در شرایط مختلف قهوه می‌نوشیم.

شاید در طول روز بارها هوس قهوه کنیم. برای صبحانه، به عنوان میان‌وعده، وقتی احساس خستگی و کسالت می‌کنیم یا وقتی احتیاج به انرژی مضاعف برای انجام کاری داریم دلمان می‌خواهد خودمان را به یک فنجان قهوه مهمان کنیم.

اما یکی از مهم‌ترین سوالات اینجاست که قهوه را سرد بنوشیم یا گرم؟ اصلا کافئین قهوه سرد بیشتر است یا گرم؟ خوردن قهوه سرد شده خوب است؟ و نگهداری قهوه دم‌شده در فلاسک کار درستی است؟ در این مطلب از مجله عالیس، به این موضوع و سوالات دیگر شما می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قهوه؛ سرد یا گرم بنوشیم؟

برای اینکه بفهمیم بهتر است قهوه را سرد بنوشیم یا گرم، باید تفاوت قهوه داغ، قهوه سرد شده و قهوه دم سرد را بدانیم. از ویژگی‌ هر کدام آگاه باشیم و بر اساس ویژگی‌های هر کدام با توجه به شرایط خود، انتخاب کنیم که نوشیدن کدام قهوه برایمان مناسب‌تر است.

تفاوت قهوه سرد و قهوه داغ
دو جور قهوه سرد داریم؛ یکی قهوه‌ای است که ابتدا با آب داغ دم شده است و سپس در دمای عادی اتاق یا با یخ، سرد شده است و قهوه دم سرد یعنی قهوه‌ای که با آب سرد دم کشیده است. طرز تهیه قهوه سرد اینگونه است که مقداری قهوه آسیاب شده را به همراه آب، با دمای اتاق به مدت 8 تا 24 ساعت می‌گذاریم تا بماند و در آب سرد دم بکشد. قهوه سرد اصولا همه خواص قهوه داغ را دارد اما ممکن است مقدار تأثیرگذاری آن در این دو متفاوت باشد. در جواب سوال قهوه را سرد بنوشیم یا گرم این نکات را در نظر بگیرید.

قهوه سرد کافئین بیشتری دارد یا قهوه داغ؟
اصولا وقتی که قهوه با آب داغ دم می‌کشد، آب داغ مقدار کافئین بیشتری را از مقدار معینی قهوه آزاد می‌کند. پس اگر مقدار مشخصی قهوه را با آب داغ دم کنیم، نسبت به دم کردن با آب سرد، مقدار کافئین بیشتری خواهیم داشت. این موضوع به این معنی نیست که قهوه دم سرد کافئین ندارد یا کافئین کمی دارد. هر چقدر قهوه به مدت بیشتری دم بکشد، مقدار کافئینی که از آن استخراج می شود بیشتر خواهد بود، ضمن اینکه، به طور کلی، قهوه دم سرد هم کم کافئین قابل ملاحظه‌‌ای دارد و برای افرادی که قهوه زیادی میل می‌کنند، شاید بهتر باشد که از قهوه دم سرد که کافئین کمتری دارد استفاده کنند تا مضرات کافئین برایشان آزاردهنده نشود.

نکته دیگر درباره این سوال که قهوه سرد کافئین بیشتری دارد یا قهوه گرم، این است که عموما قهوه سرد را با اضافه کردن یخ به قهوه داغ درست می‌کنند. قهوه سرد در این صورت غلظت کمتری از کافئین خواهد داشت چراکه مواد دیگری از جمله یخ به آن اضافه شده است.

اسیدیته قهوه

به طور کلی قهوه سرد، کمتر از قهوه داغ اسیدی است چرا که در فرآیند دم شدن قهوه با آب داغ، اسید بیشتری تولید می‌شود. پس قهوه سرد برای کسانی که معده ضعیف‌تری دارند بهتر است. همین طور اسیدیته کمتر باعث می‌شود برای سلامت دهان و دندان نیز بهتر باشد که قهوه سرد بنوشیم.

مقدار آنتی‌‌اکسیدان‌ها و مواد مؤثر
آب داغ، مقدار آنتی‌‌اکسیدان و مواد مؤثر بیشتری را از دانه‌های قهوه استخراج می‌کند. اما این به این معنی نیست که قهوه سرد آنتی‌اکسیدان و مواد مؤثر کمی دارد. در واقع قهوه سرد هم فواید قهوه را دارد ولی به مقدار کمتر. این را هم در نظر بگیرید بعضی از ترکیبات موثری که در قهوه داغ ایجاد می‌شود، فرّار هستند و با ماندن قهوه و سرد شدنش، دیگر در فنجان قهوه شما وجود نخواهند اشت.

قهوه را برای لاغری سرد بخوریم یا گرم؟
اگر برای لاغری قهوه مصرف می‌کنید، ممکن است نوشیدن قهوه سرد برایتان مفیدتر باشد چراکه بدن کالری مضاعفی برای گرم کردن قهوه سرد شما مصرف می‌کند. در نتیجه اگر مقدار کافئین موجود در قهوه سرد و گرم یکی است، قهوه را برای لاغری سرد مصرف کنید.

عطر و بوی قهوه
یکی از مهم‌ترین المان‌ها در پاسخ به پرسش قهوه را سرد بخوریم یا گرم، عطر و بو و طعم قهوه است. فقط عطر قهوه داغ به خودی خود محرک است و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. وقتی قهوه با آب داغ دم می‌شود، عطر و بو و طعمش تندتر و بیشتر می‌شود. در قهوه دم سرد، طعم قهوه شکلاتی‌تر و ملایم‌تر است. پس اگر طرفدار سفت و سخت عطر تند قهوه‌اید، ممکن است قهوه دم سرد ناامیدتان کند. اما قهوه دم سرد هم برای بسیاری هم از نظر عطر و طعم و هم از نظر تاثیرگذاری دوست‌داشتنی‌تر است.

زمان آماده‌سازی قهوه
برای دم کردن قهوه داغ، شاید زمانی چند دقیقه‌ای نیاز داشته باشید اما تهیه یک قهوه دم سرد، ممکن است نصف روز زمان ببرد. اما اگر از طعم و فواید قهوه سرد لذت می‌برید، خیلی زود دم کردن قهوه سرد برایتان به یک روتین تبدیل خواهد شد؛ علی الخصوص که نگهداری از قهوه سرد تا چند روز درون یخچال امکان‌پذیر است.

به نظر شما چرا قهوه ترش می‌شود؟

نگهدای قهوه دم شده در فلاسک
خیلی از افراد به خاطر شرایط کاری یا سفر، قهوه دم شده داغ را در فلاسک نگهداری می‌کنند، اما آیا این کار مضر نیست؟ خب ممکن است نگهدای قهوه دم شده در فلاسک، مضراتی داشته باشد. اول از همه، ماندن مواد موثر قهوه در دمای بالا در مدت طولانی باعث کاهش کیفیت قهوه، اکسیداسیون و تغییر طعم آن می‌شود،‌ ولی با وجود کاهش کیفیت، هنوز هم تاثیرش را دارد. شاید گزینه بهتر، این باشد که آب جوش و قهوه فوری همراه داشته باشید و از قهوه فوری استفاده کنید. شاید هم بهتر باشد قهوه دم سرد تهیه کنید و مشکلاتی نظیر اکسیداسیون و کاهش کیفیت را به حداقل برسانید.

از نظر شما بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن کی است؟

کلام آخر
در این مطلب به سوال مهم قهوه را سرد بخوریم یا گرم پرداختیم؟ اینکه هر فرد با توجه به شرایطش، خواصی که از قهوه انتظار دارد، طعمی که می‌پسندد و محیطی که در آن قرار دارد، می‌تواند انتخاب کند که قهوه را سرد بخورد یا گرم. شاید در یک عصر زمستانی، هیچ چیز نتواند جای یک لیوان شیر قهوه داغ را پر کند، اما در یک ظهر تابستانی، تصور نوشیدن یک شات اسپرسو داغ هم سخت باشد. بهترین جایگزین یک لیوان آیس کافی خوشمزه است. شما قهوه را سرد می‌خورید یا گرم؟ تا به حال از قهوه دم سرد استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان کدامیک تاثیرگذارتر و خوشمزه‌تر است؟ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
آیا خوردن قهوه سرد شده خوب است؟

خوردن قهوه سرد شده مشکلی ندارد؛ هم کافئین کافی را دارد و هم اکثر آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص دیگر قهوه هنوز در آن باقی است. فقط ممکن است که بهره کافی را از عطر و بوی قهوه تازه دم شده نبرید و ترکیبات مؤثر قهوه که فرّار است را از دست بدهید.

قهوه دم سرد را چگونه درست کنیم؟

مقداری قهوه خوب آسیاب شده را با مقداری آب در دمای اتاق قرار دهید و بگذارید از 8 تا 24 ساعت، دم بکشد.

چه نوع قهوه‌ای برای دم سرد مناسب‌تر است؟

قهوه‌ای که برای دم سرد استفاده می‌کنید باید خوب آسیاب شده باشد. هر چقدر که دانه‌های قهوه ریزتر آسیاب شده باشد، مواد بهتر در آب خیسانده می‌شود و خواص قهوه به خورد آب می‌رود.

برای کسی که معده‌درد دارد قهوه سرد بهتر است یا گرم؟

برای افرادی که معده ضعیف دارد، خوردن قهوه سرد بهتر است؛ چون قهوه سرد به طور کلی اسیدیته کمتری دارد و ملایم‌تر است.

برای لاغری قهوه سرد بهتر است یا گرم؟

اگر مقدار کافئین یکی باشد، قهوه سرد برای لاغری بهتر عمل می‌کند.

برای کسی که زیاد قهوه می‌خورد، قهوه سرد بهتر است یا گرم؟

برای کسانی که به قهوه اعتیاد دارند یا مقدار زیادی قهوه می‌خورند، قهوه سرد بهتر است چرا که مقدار کافئین کمتری دارد و مواد آسیب‌رسان و مضر هم در قهوه سرد کمتر است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
عالیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا