میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر آسان ( 9 فروردین 1402 )

تبلیغ در عصر ترکیه

گفتند خلایق که تویی یوسف ثانی
چون نیک بدیدم به حقیقت به از آنی

شیرین تر از آنی به شکرخنده که گویم
ای خسرو خوبان که تو شیرین زمانی

تفسیر:
یوسف، نماد زیبایی همزمان سیرت و صورت است؛ اما این زیبایی نه با گفتار و تعریف و تمجید و تملق مردم که با فروتنی حاصل می شود. متواضع باش تا همیشه زیبا دیده شوی و عمق وجودت نیز پر از زیبایی و آرامش شود.

_______________________________________________

فال حافظ به روایت یک استاد دانشگاه*

تفأل‌ به دیوان حافظ نتیجه مقدس بودن آن بین اقشار مردم است.

از آنجا که حافظ که خود را لسان الغیب خوانده و به عقیده برخی ازغیب خبر می‌دهد و همچنین قرآن را به گونه‌های مختلف در شعرش منعکس کرده، شعر وی از نظر اکثر مردم مقدس شمرده می‌شود.

کاری که حافظ انجام می‌دهد و برخی آن را الهام گرفته از قرآن می‌دانند، این است که استقلال نسبی را به ابیات‌ یک غزل بخشیده، درست مانند قرآن که در برخی از سوره‌هایش هر آیه به یک موضوع پرداخته است.

مجموعه این عوامل باعث می‌شود که وقتی شما تفألی به دیوان حافظ می‌زنید اگر آنچه که در ذهن شماست در بیت اول پیدا نکنید به سراغ بیت بعدی خواهید رفت. چه بسا اگر غزل یک پیام واحد داشت شما هیچ‌گاه به آنچه که در ذهن داشتید نمی‌رسیدید.

خرمشاهی تعبیر زیبایی از حافظ دارد که می‌گوید: حافظ پیش از آنکه انسان کامل باشد کاملا انسان است. به دیگر سخن حافظ به هر دو بعد مُلکی و ملکوتی انسان توجه داشته است لذا هر کسی می‌تواند از غزل حافظ بهره‌مند شود.

غزل حافظ یک سویه نیست به این معنی که فقط عرفانی محض باشد زیرا در غیر این‌صورت فقط کسانی که متمایل به عرفان بودند از شعر وی لذت می‌بردند اما شعر حافظ استعداد این را دارد که گاهی عرفانی تعبیر شود و گاهی نیز در همان غزل بیت‌هایی وجود دارد که تعابیر زمینی از آن می‌شود.

*بخش هایی از مصاحبه دکترسید جواد مرتضایی با ایسنا

* فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر ساده (8 فروردین 1402)

 

 

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا