میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

فال حافظ : دو بیت + دو سطر تفسیر ساده (8 فروردین 1402)

تبلیغ در عصر ترکیه

در نهانخانه عشرت صنمی خوش دارم
کز سر زلف و رخش نعل در آتش دارم

عاشق و رندم و می خواره به آواز بلند
وین همه منصب از آن حور پَریوَش دارم

تفسیر:
هر چه داری (از اصل زندگی و سلامتی و سایر نعمات) همه از خداوند است؛ مبادا این را فراموش کنی و به خود غرّه شوی. همیشه بگو “هذا من فضل ربّی” و به کم و زیادش شاکر باش تا خداوند بر نعمتت افزون کند.

_______________________________________________

تاریخچه تفأل به دیوان شعرا

تفأل به اشعار شاعرانی مانند هومر ، شاعر یونانی(قرن هفتم ق م)، ویرژیل ، شاعر رومی(۷۰-۱۹ق م) نزد یونانیان و رومیان باستان ، شاعرلاتینی (۴۳ق م- ۱۷م) در قرون بعد از آن سابقه ای دیرین دارد.

مردم عرب نیز برای گشودن رازها و آگاهی از آینده و مشکلات خود از شاعران و اشعار آنان یاری می جسته اند.

یونانیان شاعر را کاهن و غیبگو و مرتبط با قوای مرموز طبیعت و آگاه از نامرئی ها می دانستند و اعراب شاعر را دارای همزادانی می پنداشتند که آنها را از امور پنهان آگاه و به دریافت و شناخت چیزهای مکتوم و پوشیده از مردم قادر می کردند.

در ایران باستان، مغان از سحر و جادو دوری می جستند، ولیکن به فال گرفتن و پیش گویی روی می آوردند. یکی از انواع فال درمیان آنها نگریستن در آتش مقدس و فال زدن با آن بود. در شاهنامه بارها از فال زدن های شاهان، پهلوانان و موبدان یاد شده است.

درایران دورۀ اسلامی تفأل به نوشته و کتاب با کتاب مقدس قرآن و استخاره کردن با آن و بعد تفأل به اشعار شاعران مانند شاهنامۀ فردوسی، مثنوی مولوی و حتی دیوان شاعران دیگر آغاز شد. سرانجام فال گرفتن از دیوان شعر حافظ میان مردم شهرت و عمومیت یافت.

هرچند حافظ خود بارها به فال زدن اشاره دارد و می گوید:

به نا امیدی از این در مرو بزن فالی
بـود که قـرعـۀ دولت به نام ما افـتــد

یا:

روز هجـران و شب فرقـت یـار آخــر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد

همچنین اشارات او بیانگر شیوع رسم فال گیری و فال گشایی با کتاب در زمان او است، ولیکن، آنچنان که ازقراین پیداست، فال گرفتن با دیوان حافظ و یاری جستن از فیض انفاس مسیحایی او در میان مردم ایران، احتمالاً باید سال ها پس ازدرگذشت حافظ مرسوم شده باشد.

برخی فال گرفتن با شعر حافظ را رویدادی بی درنگ پس از مرگ حافظ و برسراختلاف مشایخ همزمانِ او بر نماز گزاردن یا نگزاردن بر جنازۀ این شاعر رند و کافرِ بی مَشرب نوشته اند. می گویند برای حل چنین معضلی مشایخ به فال گشایی با شعر او روی آوردند و اوراق شعرهای پراکندۀ او را جمع کردند و در سبویی ریختند و از کودکی خواستند تا از سبو ورقی را بیرون آورد. کودک ورقی را بیرون آورد که این بیت شعر حافظ بر آن نوشته شده بود:

قـــــدم دریــــغ مــــدار از جـنــــازۀ حــافـــظ
که گر چه غرق گناه است، می رود به بهشت

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

2 دیدگاه

  1. امیدوارم صنعت خودروسازی ایران هم واردعرصه ساختن خودروهای برقی بشه وکارشودرست انجام بده وباافزایش تولید جلوی مصرف بی رویه سوخت گرفته بشه و قیمت های کاذب خودروشکسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا