میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

صومعه ای در آناتولی که فقط از راه دور قابل دیدن است (+عکس)

تاریخ ساخت این صومعه به بین سال‌های 270 و 317 میلادی برمی‌گردد و حدود 100 سال است که متروکه شده است.

تبلیغ در عصر ترکیه

در یکی از مراکز مهم گردشگری مذهبی ترکیه، صومعه وازلون، اولین صومعه آناتولی، به دلیل عدم وجود جاده، فقط از راه دور قابل مشاهده است.

به گزارش عصر ترکیه، صومعه وازلون که در شهرستان ماچْکا در ترابزون واقع شده است، به دلیل بی‌توجهی به حال خود رها شده و منتظر است تا به صنعت گردشگری اضافه شود.

اسحاق امیر، یکی از بازدیدکنندگان این صومعه، می‌گوید: “ما با شور و شوق زیادی به اینجا آمدیم، زیرا صومعه سوملا در ذهن ما بود و فکر می‌کردیم می‌توانیم آن را به شکلی مشابه ببینیم. اما متأسفانه، همانطور که می‌بینید، نه تنها جاده‌ای وجود ندارد، بلکه جاده ماشین‌رو هم بسیار خراب است. در واقع، اگر به چنین بنایی کمی بیشتر رسیدگی شود و بازسازی شود، به نظر من می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند. ما نتوانستیم تا آنجا بالا برویم.

سعی کردیم از طریق جاده پیاده‌روی برویم، اما نتوانستیم، زیرا خیلی سخت بود. با این حال، از راه دور که نگاه می‌کنیم، منظره شگفت‌انگیزی دارد. روی صخره‌ها ساخته شده، ساختن آن آسان نیست و یک بنای بسیار جالب است. من فکر می‌کنم اگر مردم بتوانند به راحتی به آنجا برسند، افراد زیادی تمایل به آمدن به اینجا خواهند داشت. جاده‌ای که به اینجا می‌آید می‌تواند تعمیر شود، حتی اگر آسفالت با کیفیتی نباشد، می‌تواند جاده‌ای باشد که ماشین‌ها به راحتی در آن تردد کنند. همچنین می‌توان از جاده تا صومعه یک مسیر پیاده‌روی مناسب ساخت.”

زهرا امیر، که برای دیدن صومعه وازلون آمده بود، می‌گوید: “ما در راه رسیدن به اینجا خیلی اذیت شدیم. فکر می‌کنم قبلاً یک جاده پیاده‌روی به صومعه وجود داشته است. زیرا وقتی کمی از کنار آبشار بالا رفتیم، جاده‌ای شبیه به جاده پیاده‌روی دیدیم، اما جاده واقعاً خراب بود و نتوانستیم به صومعه برسیم.

ای کاش مرمت می‌شد و می‌توانستیم داخل آن را ببینیم، اما راستش را بخواهید جرات نکردیم تا آنجا بالا برویم. من دوست داشتم تصاویر آن را که در اینترنت دیده‌ام از نزدیک ببینم، اما فقط توانستیم از اینجا تا جایی که می‌دیدیم، آن را ببینیم.”

دیر وازلون که اطلاعات تاریخی کمی درباره آن وجود دارد، از چهار طبقه تشکیل شده است. در حالی که کلیسای ساخته شده در قسمت فوقانی، دارای نقاشی های دیواری است که تا به امروز باقی مانده است.