میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

خشم تندروهای اروپایی از حضور بانوی محجبه در کابینه اردوغان

انتخاب ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه که به دفاع از حجاب و اسلام مشهور است، با هجمه تندروهای اروپایی اسلام‌ستیز روبه‌رو شده است.

تبلیغ در عصر ترکیه

تندروهای جناح راست اروپایی به ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه به دلیل حجاب و مواضع سیاسی او حمله کردند.

بر اساس این گزارش افراط‌گرایان اروپایی به محض اعلام اعضای کابینه جدید اردوغان، کارزار تحریک‌آمیز گسترده‌ای را علیه تنها زن حاضر در کابینه به راه انداختند که از جمله آنها سیاستمداران اروپایی و اعضای احزاب راست افراطی هستند.

تندروهای اروپایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها وزیر ترکیه‌ای را به دلیل حجاب و آزادی دینی و همچنین تأکید او بر حفظ اصالت اسلامی و ترکیه‌ای خود علی‌رغم داشتن تابعیت بلژیکی و تولد در این کشور و آغاز حیات سیاسی خود در آنجا مورد هجمه‌های شدید قرار دادند.

آغازگر این هجمه‌ها آسیتا کانکو، عضو پارلمان اروپا از حزب اتحاد فلاندر جدید (راست افراطی) بود که به نگرش‌های نژادپرستانه خود نسبت به مسلمانان معروف است و در توییتر با حمله به گوکتاش پیروزی او را موجب تحقیر بیشتر زنان تحت عناوین ارزش‌های اسلامی دانست.

کانکو با اشاره به دوران تصدی گوکتاش به عنوان نماینده پارلمان اروپا برای مدت ۱۰ سال (۲۰۰۹-۲۰۱۹) گفت که او در طول این مدت کاری جز ترویج حجاب انجام نداده بود.

وی ادامه داد: اکنون او می‌تواند ایده‌های خود را بیشتر تبلیغ کند. این عضو تندرو پارلمان اروپا از اینکه رأی‌دهندگان اردوغان همچنان در بلژیک زندگی می‌کنند، با وجود اینکه به تعبیر وی در ارزش‌های مردم این کشور شراکت ندارند، ابراز تأسف فراوان کرد.

کیلیان اتین، فعال حقوق بشر فرانسوی یکی دیگر از توهین‌کنندگان به وزیر ترکیه‌ای به دلیل حجابش بود و افزود: اینکه یک شهروند بلژیکی می‌تواند متصدی یک وزارتخانه در ترکیه شود در نتیجه مدارای بیش از حد در موضوع اعطای تابعیت دو گانه و حقوق مشابه شهروندان به مهاجران است.

گوکتاش، وزیر خانواده ترکیه متولد سال ۱۹۸۲ از خانواده‌ای ترک‌تبار در بروکسل، پایتخت بلژیک است. والدین او اصالتاً از اهالی قونیه ترکیه هستند.

وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصاد و علوم سیاسی در سال ۲۰۰۹ و در حالی که تنها ۲۷ سال داشت، با حجاب کامل در انتخابات پارلمانی شرکت کرد و از منطقه بروکسل رأی آورد و اولین زن محجبه پارلمان بروکسل نام گرفت.

همان زمان سخنان گوکتاش درباره حجاب، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت از جمله اینکه گفته بود: من سرم را می‌پوشانم نه فکرم را. نباید تنها به ظاهر افراد توجه شود، مهم این است که من با وجود داشتن حجاب توانستم عضو یک حزب سیاسی باشم که به حجاب من هم احترام می‌گذارد و به این امر نیز افتخار می‌کنم که با این وجود توانستم به پارلمان راه یابم و از این بابت بسیار خوشحال و خرسندم.

وی تا سال ۲۰۱۹ در سمت‌های نائب رئیس کمیته خدمات اجتماعی پارلمان بروکسل و نایب رئیس کمیسیون فرصت‌های برابر برای زنان و مردان فعالیت می‌کرد و سایر فعالیت‌های او در زمینه کارآفرینی زنان، رفع خشونت علیه زنان و مقابله با اسلام‌هراسی بود.

گوکتاش در همان سال ۲۰۱۹ به پاس تلاش‌هایش در زمینه‌های اجتماعی و بشردوستانه، مدال «شاه لئوپولد» را دریافت کرد، زیرا در بسیاری از سازمان‌های غیردولتی مرتبط با زنان کار می‌کرد.

او همچنین از سال ۲۰۱۹ عضو کمیته مشورتی زنان سازمان همکاری اسلامی است.

گوکتاش در سال ۲۰۱۵ به دلیل اینکه اتهام نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی را نپذیرفت، از حزب خود (دموکرات مسیحی CDH) اخراج شد. وی در سال ۲۰۲۰ به عنوان سفیر جمهوری ترکیه در الجزایر منصوب شد و سرانجام رجب طیب اردوغان، در سوم ژوئن ۲۰۲۳ (۱۳ خرداد ۱۴۰۲) این بانوی ۴۱ ساله را که متاهل و مادر دو فرزند است، به عنوان وزیر خانواده و خدمات اجتماعی کابینه خود برگزید.

رئیس جمهور ترکیه در جریان مبارزات انتخاباتی خود نیز با بیان اینکه رقیب انتخاباتی او ارزش حجاب را دست کم گرفته است، گفت که تسلیم تلاش‌ها در ایجاد محدودیت برای بانوان محجبه نمی‌شود و در دفاع از حجاب بانوان پیروز خواهد بود.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا