میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

برای کاهش مصرف شکر، دارچین استفاده کنید!

شکر، یکی از افزودنی‌های پرمصرف است که در صنعت غذا نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مصرف شکر در شبانه‌روز، 25 گرم معادل 5 قاشق چایخوری است اما میانگین مصرف شکر و شیرینی‌جات بسیار بیشتر است.

تبلیغ در عصر ترکیه

از آنجا که مصرف زیاد شکر زمینه‌ساز بیماری‌های جدی نظیر دیابت نوع2، پوسیدگی دندان، چاقی، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، افسردگی و حتی سرطان است، لزوم مدیریت مصرف آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه به توصیه های کاربردی اشاره خواهیم کرد که در کاهش مصرف کمک کننده هستند. این توصیه ها عبارتند از:

کاهش تدریجی مصرف
هرچه شکر بیشتر مصرف شود، احساس خوشایند و تمایل به مصرف آن نیز افزایش می‌یابد. در واقع، شکر به‌طور جدی وابستگی ایجاد می‌کند. از همین‌رو، کنار گذاشتن شکر باید به‌تدریج انجام شود تا بدن آمادگی پذیرش وضعیت جدید را داشته‌‌ باشد. به‌عنوان مثال، خوردن کیک، بیسکوییت و خوراکی‌های مشابه را در طول هفته به نصف کاهش دهید و به سس، آبمیوه، کمپوت و… چاشنی هایی مشابه اما بدون شکر اضافه کنید تا طعم شیرینی کمتر شود.

جایگزینی شکر با خوراکی‌های دیگر
یکی از بهترین توصیه‌ها برای کاهش مصرف شکر، استفاده از خوراکی‌های دیگر است. خرما، موز و دیگر میوه‌‌های شیرین را می‌توان به‌جای شکر به انواع دسر و شیرینی اضافه کرد. این خوراکی‌ها به‌رغم طعم شیرینی که دارند، به حفظ مطلوب قند خون کمک می‌کند. افزودن کاکائو، دارچین، وانیل، هل، پوسته پرتقال و لیمو نیز طعم خوشایندی به شیرینی و غذا می‌‌‌دهد و نیاز به شکر اضافی را برطرف می‌کند.

مصرف میوه به‌جای آبمیوه‌
آبمیوه‌ ارزش غذایی کمتری نسبت به میوه دارد زیرا نوشیدن یک لیوان آبمیوه منجر به افزایش قند خون می‌شود. خوردن میوه کامل به‌دلیل فیبر بالا، انرژی و قند را به‌آرامی در بدن آزاد می‌کند. در مورد آبمیوه‌های صنعتی باید بسیار هوشیار بود چراکه این نوشیدنی‌های حاوی اسانس، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و شکر زیادی هستند و هرگز جایگزین میوه محسوب نمی‌شوند.

پرهیز از صبحانه شیرین
امروزه بسیاری از افراد به‌دلیل فرصت کوتاه پس از بیدار شدن از خواب به خوردن تکه‌ای شیرینی، شکلات یا کیک بسنده می‌‌کنند. چنین خوراکی‌هایی نه‌تنها تامین‌کننده نیاز بدن پس از چند ساعت گرسنگی نیستند بلکه قند خون را فورا افزایش داده که پس از زمان کوتاهی نیز افت می‌کند. در این حالت، احساس ضعف ایجاد می‌شود و تمایل به تنقلات نیز افزایش می‌‌یابد. صرف صبحانه مغذی و کامل به‌خصوص نان سبوس‌دار، لبنیات و تخم‌مرغ با احساس سیری کامل مانع از ریزه‌خوری خواهد بود.

توجه به برچسب محصولات غذایی
یکی از مهم‌ترین توصیه‌‌ها برای کنترل شکر دریافتی، توجه به خوراکی‌های آماده است. حتما لازم است پیش از خرید محصولات غذایی به برچسب آنها توجه شود و در صورتی‌که عباراتی مانند گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و دکستروز درج شده، از خریدشان پرهیز شود.

کنترل تمایل به شیرینی با اسانس دارچین
زمانی که تمایل ناگهانی به خوراکی شیرین ایجاد می‌شود، می‌توان با استشمام اسانس دارچین این حالت را کنترل کرد. اسانس دارچین بر سیستم لیمبیک یا ناحیه لذت مغز تاثیر می‌گذارد و مانع از تمایل به شیرینی می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان یک تا دو قطره اسانس را روی پوسته پرتقال ریخت و استشمام کرد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا