میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

آغاز دریافت دلار سهمیه ای با کارت ملی از امروز

متقاضیان دریافت دلار سهمیه ای می‌توانند با افتتاح حساب ارزی و انجام مراحل قانونی آن به دریافت ۲۰۰۰ یورو یا دلار اقدام کنند.

تبلیغ در عصر ترکیه

قیمت دلار در روزهای بشدت صعودی شده است.امروز قیمت دلار افزایش یافت. در ادامه نحوه دریافت دلار سهمیه ای با کد ملی را با هم می خوانیم.

چگونه دلار یا یورو سهمیه ای بگیریم؟
متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب ارزی و انجام مراحل قانونی آن به دریافت ۲۰۰۰ یورو یا دلار اقدام کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی، متقاضیان دریافت ۲۰۰۰ یورو یا دلار، ابتدا ملزم به افتتاح حساب ارزی برای دریافت این ارز هستند.

در مرحله نخست، باید با مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه ارزی، اقدام کرد. در این مرحله هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

پس از آن با دریافت پیامک تایید و پرینت افتتاح حساب ارزی از بانک، به صرافی‌های مجاز مراجعه و اقدام به پرداخت معادل ریالی ارز کرده و سپس پیامک تایید واریز به حساب ارزی خود را دریافت می‌کنند.

در مرحله بعد، متقاضیان دریافت ارز می‌توانند بعد از گذشت پنج روز از مراحل فوق به بانک مراجعه کرده و اسکناس ارز را از بانک دریافت کنند.

متقاضیان توجه داشته باشند که کارمزد برداشت اسکناس، پنج درصد بوده و دریافت هرگونه کارمزد دیگر غیر مجاز است.

همچنین حساب ارزی باید حداقل شش ماه با حداقل موجودی ۱۰۰ دلار یا یورو مفتوح بماند.

روش دریافت ارز با کارت ملی
گفتنی است طبق ابلاغیه پیشین بانک مرکزی کلیه شهروندان ایرانی بر اساس قوانین مصوب بانک مرکزی می‌توانند با کارت ملی اقدام به خرید دلار کنند.

هرچند مخاطبان از بدقولی بانک ها و بانک مرکزی در پرداخت دلار سهمیه ای می گویند: «من که هفته پیش رفتم بانک که دلار یا یورو بگیرم، گفتند که نیست نداریم تا هفته بعد بیا شاید باشه»، «برای دلار الان میگن تو سیستم ثبت نام کنید من تو سیستمم ثبت نام کردم. مراجعه کردم گفتن دلار نیومده نوبتتون باطله دوباره نوبت بگیرید یعنی قشنگ سرکاریه»، «دلار دولتی نیست که الان دو هفته اس هر روز میرم تو سایت صرافی ملی به محض باز شدن سایت میبینم ۳۰ تا از نوبت ها نیست مابقی هم سایت انقدر دیر کد میفرسته تا نوبت گیرت نیاد»، «دلار کارت ملی کجا بود. به صرافی های بزرگ تهران مراجعه کردم می گن نداریم. یه صرافی ملی می ده که اون هم سیستمش نوبت دهیه و سر چند ثانیه پر می شه»، «خیلی وقته صرافی این سهمیه ۲۰۰۰ یورو یا ۲۲۰۰ دلار نمیدن اصلا میگن بانک مرکزی جلوشو گرفته.»

شرایط اعلام شده به این شرح است:

بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس در سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد 56) از طریق واریز به حساب ارزی بانکی مشتری را منتشر کرده است.

با توجه به تغییر روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل ” تامین نیازهای ضروری (کد56)” از پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی به روش واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانکها، مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس در سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد 56) به شرح زیر است:

۱ـ کلیه بانک‌ها مکلفند جهت فروش و پرداخت ارز بابت سرفصل تامین نیازهای ضروری (کد ۵۶) به صورت اسکناس، بنا به درخواست متقاضی نسبت به افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی بدون اخذ موجودی اولیه با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند.

تبصره ـ افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نمی‌باشد.

۲ـ پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی موضوع این دستورالعمل صرفاً به صاحب حساب (اصیل) امکان‌پذیر است.

۳ـ حساب‌های مذکور صرفاً به ارزهای دلار/یورو و با منشاء اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) خواهد بود.

۴ـ برداشت اسکناس از حساب مذکور، صرفاً پس از گذشت پنج روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی (T+۵) امکان‌پذیر است. بانک‌ها مکلفند پس از دوره مذکور، نسبت به پرداخت اسکناس موضوع حساب‌های این دستورالعمل در هر زمان حسب درخواست مشتری اقدام نمایند.

۵ـ کارمزد برداشت از حساب به صورت اسکناس معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت است. نرخ تسعیر برابر با نرخ فروش اسکناس دلار/ یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.

۶ـ دریافت هرگونه کارمزد از مشتری برای ارائه خدمات موضوع این دستورالعمل به جز موارد تعیین‌شده در دستورالعمل، ممنوع است.

۷ـ حساب ارزی موضوع این دستورالعمل، باید حداقل به مدت شش ماه مفتوح بماند.

تبصره: حداقل موجودی لازم برای استمرار حساب ارزی موضوع این دستورالعمل ۱۰۰ دلار/یورو خواهد بود.

براساس سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از ۱۴ فروردین، سهمیه خرید ارز با کارت ملی از پنج هزار یورو، به دو هزار یورو کاهش یافته است.

فروش ۲ هزار دلار با کارت ملی متوقف شده است؟
در شرایطی که از یک سال قبل، بانک مرکزی تصمیم گرفت تا سهمیه ۵ هزار یورویی تخصیص ارز با کارت ملی را به دو هزار یورو کاهش دهد، حال مشاهدات میدانی و پیام‌های مخاطبان حکایت از پایان این سیاست ارزی دارد؛ موضوعی که هنوز رسمی اعلام نشده است.

در سال‌های اخیر سیاست گذار ارزی در راستای پاسخ به نیاز ارزی مردم، سرفصل‌های مختلفی را تعیین کرده است؛ از سرفصل ارز مسافرتی و دانشجویی تا ارز درمان و تحصیل، اما یکی از سرفصل‌های مهمی که در این سال‌ها با استقبال مردم همراه بوده، سرفصل سایر در سامانه سنا بانک مرکزی است. به گونه‌ای که به طور خلاصه هر شخص متقاضی می‌تواند در هر سال به ازای کد ملی خود، تا سقف ۲ هزار یورو و معادل آن به دلار را دریافت کند.

این سرفصل در حقیقت پاسخی است به نیاز متقاضیان ارزی که در سایر سرفصل‌ها ارز خود را تهیه کرده اند، اما برای تامین ۱۰۰ درصدی نیاز ارزی، به سراغ سرفصل سایر یا همان ارز با کارت ملی می‌روند. رویکردی در دوره‌های مختلف مدیریتی بانک مرکزی اجرا شده است.

اما از ابتدای سال گذشته یعنی فروردین ۱۴۰۲ و در شرایطی که روز‌های پایانی اسفند ۱۴۰۱، مردم می‌توانستند با ارائه کارت ملی به صرافی‌های مجاز و ثبت نام در سامانه بازار متشکل، تا سقف ۵ هزار یورو ارز به نرخ پایین‌تر از بازار آزاد تهیه کنند، یکباره با دستور فرزین رئیس کل بانک مرکزی، این میزان سهمیه به دو هزار یورو کاهش یافت.

همچنین با دستورالعمل بازارساز، الزام به افتتاح حساب ارزی در بانک‌های عامل نظیر ملی، پیش نیاز دریافت سهمیه دو هزار یورویی با کارت ملی (سرفصل تأمین نیاز‌های ضروری) بود. هرچند ناگفته نماند که در سازوکار جدید بانک مرکزی، شخص متقاضی بلافاصله نمی‌توانست اسکناس ارزی را در شعب بانک دریافت کند و باید مراحلی را پشت سر می‌گذاشت؛ برای نمونه برداشت اسکناس از حساب مذکور، صرفاً پس از گذشت پنج روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی (T+۵) امکان‌پذیر بود و کارمزد برداشت از حساب به صورت اسکناس، معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت تعیین شد.

با این حال، از آغاز سال و در شرایطی که نرخ ارز به ویژه دلار در بازار آزاد به دلیل افزایش انتظارات قد کشیده است، اختلاف ارز با کارت ملی نسبت به بازار آزاد بسیار پشته و همین عامل باعث شده تا بسیاری با هدف حفظ ارزش دارایی‌های ریالی خود، به سراغ تهیه ارز از طریق سرفصل سایر یا تأمین نیاز‌های ضروری بروند.

اما مشاهدات میدانی از صرافی‌ها خبر از عدم پرداخت ارز با کارت ملی می‌دهد. به گونه‌ای که برخی صرافی‌ها به صراحت به مردم می‌گویند که از ابتدای سال، سهمیه ارزی با کارت ملی ندارند و برخی دیگر نیز صرفا به متقاضی می‌گویند که فعلا نام و مشخصات خود را در برگه صرافی بنویسید تا خبرتان کنیم؛ رویکردی که به نظر می‌رسد صرفا برای سردرگمی بیشتر تعبیه شده است تا رفع نیاز مردم!

بر اساس این گزارش، نگاهی به نرخ ارز در بازار آزاد امروز (شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳) نشان می‌دهد که در ادامه فضای هیجانی این روز‌ها و افزایش ریسک‌های سیاسی در بازار، در حال حاضر نرخ دلار آمریکا به مرز ۶۵ هزار تومان رسیده که در مقایسه با نرخ ۴۳۵۶۸ تومانی مرکز مبادله و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها و کارمزد ارز سهمیه ای، اختلاف ریالی سهمیه دو هزار دلار با کارت ملی از باجه ارزی بانک تا کف بازار ارز تهران به ۴۰ میلیون تومان رسیده؛ رقمی که تا به حال سابقه نداشته است.

در پایان همان طور که بیان شد، مشاهدات میدانی از صرافی‌ها و پیام‌های مخاطبان تابناک، از عدم تخصیص ارز با کارت ملی حکایت دارد؛ با این حال تابناک آمادگی دارد توضیحات بانک مرکزی در مقام بازارساز ارزی را در این باره منتشر کند تا تکلیف مردم و متقاضیان دریافت ارز سهیمه‌ای مشخص شود.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ايسنا

8 دیدگاه

  1. مشکل اینجاست که صرافی ها به اصطلح مجاز به هیچ کسی خدمات ارز سهمیه ایی نمیدن مگر اینکه بهشون یه درصدی از سهم خودتو بدی اونم اگه طرف اشناشون باشی

  2. همش الکیه من که چند ماهه اقدام میکنم نمیتونم نوبت بگیرم صرافی ملی ساعت ۴ باز نیمه ۴و۳دقیقه میگه سهمیه تمام شد

  3. هنوز اثر انگشت مالباخته ها جوهرظ خشک نشده .حالا هم عمرا تن به این تله بزرگ نمیدم ،منم رفتم کلی دوندنم اخرش هم دست از پا درازتر برگشتم .

  4. اگه دلار سهمیه ای رو بدن کمر دلال میشکنه بخره فکر نکنم دلال دلار رو بخره،نمیخره فقط فروشه ،بخرن هم زیر پنجاه تومن میخرن

  5. همچنین چیزی برای عموم مردم به عنوان رعیت وجود ندارد…
    هیچوقت قوانین برای رعیت ها یکسان نبوده است…
    قانون مال مردم تبصره مال دلال…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا