میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

ترکیه می‌تواند یکی از اعضای بریکس باشد

تبلیغ در عصر ترکیه

اقتصاددان مشهور انگلیسی اظهار داشت اقتصاد ترکیه از ظرفیت پیوستن به کشورهای با سرعت در حال توسعه ( بریکس ) برخوردار است.

 جیم اونیل، اقتصاددان شهیر انگلیسی و مبدع اصطلاح «بریکس» که در مورد قدرت‌های اقتصادی بالقوه جهان ( برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به کار می‌رود؛ در گفت‌وگوی اختصاصی با آناتولی به شرح ظرفیت بالقوه ترکیه برای پیوستن به جمع این کشورها پرداخت.

وی با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای پیوستن به بریکس در اخبار رسانه‌های بین المللی، تاکید کرد: به نظر من این موضوع نشان‌دهنده یک ابتکار نمادین کشورهای در حال توسعه است. این کشورها سعی دارند نارضایتی خود را از دولت جهانی و وضعیت موجود ناشی از تسلط آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نشان دهند.

رئیس شورای اندیشکده «چتم هاوس» پیش از این ترکیه را در زمره غول‌های نوظهور اقتصاد جهان «مینت» که شامل کشورهای ترکیه، مکزیک، اندونزی و نیجریه می‌شود، طبقه‌بندی کرده بود.

وی با بیان اینکه امروز ترکیه می تواند بخشی از بریکس باشد، تاکید کرد: ترکیه از بسیاری جهات کشوری قابلیت پیوستن به این گروه را دارد. به خصوص اگر به 20 سال گذشته نگاه کنید. ترکیه با پیچیدگی‌های سیستم مستقر در ایالات متحده و نظم نوین جهانی دست و پنجه نرم کرد.

وزیر اقتصاد اسبق بریتانیا با اشاره به اینکه ترکیه در حال ارزیابی تشکیلات جایگزین و فرصت های همکاری است، گفت: ترکیه به دلیل جغرافیای منحصربه‌فردش باید از طرق مختلف این کار را انجام دهد. ترکیه به دلیل جلب اعتماد هم از سوی روسیه و هم اوکراین، تنها کشوری است که می‌تواند به عنوان میانجی عمل کند.

وی با تاکید بر ترکیه نامزد بالقوه برای گسترش بریکس است، اضافه کرد: به اعتقاد من کشورهای عضو که چین یکی از مهم‌ترین موازنه‌های آنها را تشکیل می‌دهد، به‌طور جدی خواهان حضور ترکیه در این تشکیلات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا