میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

بخار شدن دهها میلیون لیتر آب سد در هر ساعت

اطلاعات موجود نشان می دهد به علت کمبود بارندگی در منطقه مرمره سطح آب سدهایی که آب مورد نیاز استانبول را تامین می کند، در 10 سال گذشته برای دومین بار به پایین ترین سطح خود رسیده است.

تبلیغ در عصر ترکیه

کارشناسان درباره بخار شدن آب پشت سدهای ترکیه هشدار می دهند و می گویند در روزهای گرم سال هر ساعت دهها میلیون لیتر از  آب پشت سدها بخار می شود.

به گزارش عصرترکیه روزنامه ملیت چاپ ترکیه در این خصوص نوشت اطلاعات موجود نشان می دهد به علت کمبود بارندگی در منطقه مرمره سطح آب سدهایی که آب مورد نیاز استانبول را تامین می کند، در 10 سال گذشته برای دومین بار به پایین ترین سطح خود رسیده است. هم اکنون میزان آب پشت این سدها به 41.89 درصد  رسیده است در حالیکه این رقم در سال گذشته 71.51 درصد بود. به علت پدیده جهانی گرمایش زمین هم میزان بارندگی کاهش یافته و هم به علت افزایش دمای هوا آب پشت سدها سریعتر بخار می شود.

پرفسور دکتر لونت کورناز رئیس مرکز تحقیقات تغییرات اقلیمی دانشگاه بغازیچی گفت در روز جمعه که رکورد گرمای هوا در استانبول زده شد، در هر ساعت 34 هزار تن از آب پشت سدهای تامین کننده آب استانبول بخار شد. در همین رابطه فرات چوکورچاییر رئیس اتاق مهندسین هواشناسی ترکیه در پاسخ به سوال روزنامه ملیت درباره اینکه چگونه می توان جلوی بخار شدن این حجم عظیم آب را گرفت گفت می توان با ریختن میلیونها عدد توپ پلاستیکی روی سطح آب مانع رسیدن نور خورشید و تبخیر آب شد. البته این روش هزینه بالایی دارد. روش دیگر نصب پنلهای خورشیدی عظیم روی سطح آب است که هم از برق تولیدی می توان استفاده کرد و هم مانع رسیدن نور به سطح آب شد. اما مشکلی که وجود دارد این است که هنوز مطمئن نیستیم این روشها چه تاثیرات منفی ممکن است بر حیات آبزیان داشته باشد. دکتر نزهت دالفس اقلیم شناس نیز در این خصوص گفت می توان از ریختن روغنهای بی ضرر روی سطح آب بهره جست که تا 25 درصد تبخیر آب را کم می کند.

فرات چوکورچاییر در بخش دیگری از اظهارات خود گفت ترکیه در 3 سال گذشته شاهد خشکی در آب و هواست و استانبول وضعیت خاصی در این میان دارد به طوریکه ذخایر آب پشت سدهای تامین کننده آب استانبول به کمترین سطح خود از 2014 رسیده اند. او تاکید کرد لازم است تدابیر جدی برای صرفه جویی در مصرف آب اتخاذ شود زیرا میزان ذخایر آب در مقایسه با سال گذشته بیش از 35 درصد کاهش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا