میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

دیوار مرزی هوشمند میان ترکیه و ایران

مرز میان ترکیه و ایران در 1639 طی تفاهمنامه قصر شیرین تعیین شد.

تبلیغ در عصر ترکیه

ترکیه با احداث دیوار مرزی هوشمند در مرز با ایران می خواهد با ورود تروریستها، قاچاقچیان و مهاجران غیرقانونی مقابله کند.

به گزارش عصرترکیه یاووز دونات خبرنگار نشریه صباح ترکیه در گزارشی میدانی درباره این دیوار مرزی نوشت: در سالهای اخیر هر زمان که از مهاجران غیرقانونی صحبت می شود ، مرز ترکیه با ایران به ذهن می رسد بنابراین در راستای مقابله با مهاجران غیرقانونی این سوال مطرح می شود که دولت در رابطه با مرز با ایران چه اقداماتی انجام داده است. مرز میان ترکیه و ایران در 1639 طی تفاهمنامه قصر شیرین تعیین شد. این مرز 534 کیلومتر طول دارد که 295 کیلومتر آن مرز استان وان و ایران را تشکیل می دهد. فاصله مرز تا مرکز وان 110 کیلومتر و تا شهرستان چالدران 40 کیلومتر است.

دولت ترکیه در نظر دارد دیواری به طول 180 کیلومتر در مرز وان با ایران احداث کند و تا کنون 112 کیلومتر از این دیوار تکمیل شده است. هدف ترکیه از امنیت مرزی در این منطقه مقابله با تروریستها، جلوگیری از ورود قاچاقچیان و مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی است.

به گفته مقامات مرزبانی برجهای دیده بانی این دیوارها مجهز به دوربینهای مادون قرمز و دید در شب و حسگرهای راداری است که وجود هر جنبنده ای را در آن سوی دیوار نشان می دهد و نگهبانان مرزی در مونیتور دیوارها را زیر نظر دارند. آمارها نشان می دهد بیشتر مهاجران غیرقانونی که از این مرز وارد ترکیه می شوند از افغانستان و پاکستان هستند و البته جمعیت افغانیها بیشتر است. هدف نهایی اکثر این مهاجران رسیدن به اروپاست و ترکیه بیشتر محل عبور برای آنهاست.

البته بخشی از این مهاجران غیرقانونی ترکیه را برای ماندن و زندگی انتخاب می کنند. قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق این مرز منبع مالی بزرگی را برای قاچاقچیان فراهم آورده است و این نوع تجارت در سطح بین المللی انجام می گیرد. با همه کنترلها و مراقبتهای مرزی که با دوربینهای دید در شب و دوربینهای حرارتی انجام می شود، هنوز برخی موفق می شوند از دیوار مرزی عبور کنند.

البته فقط دیوار مرزی نیست بلکه کانالهایی به عمق 4 متر در مناطق مرز حفر شده و در بسیاری از مناطق سیم خاردار کشیده شده است که عبور از مرز را دشوارتر می کند. برخی از قاچاقچیان مواد مخدر وقتی نمی توانند از این دیوار عبور کنند مواد مخدر همراه خود را زیر خاک دفن می کنند تا در زمان دیگری آمده آن را درآورند و از مرز عبور دهند اما دوربینهای ما این تحرکات را ثبت کرده و مرزبانان ما وقتی از محل مواد مخدر مطمئن شدند آن را از زیر خاک در می آورند و ضبط می کنند. یکی از فرماندهان مرزی گفت بعضی از مهاجران غیرقانونی بارها بازداشت و برگردانده می شوند اما دوباره برای عبور تلاش می کنند. وقتی از یکی از آنها که 6 بار بازداشت شده بود پرسیدیم چرا آنقدر اصرار دارد گفت که نمی توانم هزار کیلومتر راه را برگردم. دمای هوا در این مناطق مرز نوسانات شدیدی دارد و در زمستان تا 33 درجه زیر صفر هم رفته است. با دوربینهای مستقر در برجهای دیده بانی می توان تا 10 کیلومتر دورتر و حتی گوسفندان روستاهای مرزی را هم دید و رصد کرد.

مهاجران غیرقانونی می گویند راه بازگشت ندارند و اگر برگردند جانشان به خطر می افتد. بازجویی از آنها نشان می دهد مهاجرت غیرقانونی کاری سازمان یافته است که مافیای قاچاق انسان انجام می دهند و مبالغ هنگفتی از پناهجویان پول می گیرند. گاهی تروریستها هم خود را لابلای این مهاجران غیرقانونی پنهان می کنند. سال گذشته 15 نفر از این تروریستها بازداشت شدند. ترکیه در فناوریهای امنیت مرزی بسیار پیشرفته است و دستگاههای اطلاعاتی ترکیه مشخصات تک تک مهاجرانی را که از آنها برای قاچاق مواد مخدر استفاده می شود می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا