میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

انواع آلرژی پوستی؛ علت، تشیخص و درمان آن

حساسیت پوستی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به ماده‌ای که معمولاً بی‌ضرر است، واکنش نشان می‌دهد و باعث تحریک پوست می‌شود. این واکنش، واکنش آلرژیک نامیده می‌شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

۴ تا از شایع‌ترین آلرژی‌های پوستی
آلرژی پوستی، یک بیماری پوستی است که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت به یک آلرژن واکنش نشان می‌دهد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آلرژی پوستی شوند که به آن‌ها آلرژن می‌گویند.

برخی از شایع‌ترین آلرژی‌های پوستی به شرح زیر است:

۱- درماتیت آتوپیک یا اگزما
درماتیت آتوپیک (AD) یا اگزمای آتوپیک حالتی است که در آن پوست به راحتی تحریک شده، دچار خارش و خشکی می‌شود. این بیماری شایع‌ترین نوع آلرژی پوستی است و بیشتر در کودکان نسبت به بزرگسالان دیده می‌شود.

عوامل ژنتیکی (ارثی) و محیطی در بروز اگزما نقش دارند. همچنین، اگزما با آسم، حساسیت غذایی و حساسیت فصلی مرتبط است. برخی عوامل مانند غذاهای خاص، استرس، صابون و لوسیون‌ها یا هوای سرد و خشک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند.

۲- درماتیت تماسی آلرژیک
این نوع آلرژی زمانی ایجاد می‌شود که ماده‌ای با پوست تماس پیدا کرده و باعث واکنش شود. برای مثال، برخی افراد به نیکل حساسیت دارند و در صورت تماس زیورآلات حاوی نیکل با پوستشان، دچار واکنش پوستی می‌شوند.

مثال دیگر، واکنش به پیچک سمی است. روغن موجود در گیاهان پیچک سمی و بلوط سمی باعث واکنش آلرژیک در بسیاری از افراد می‌شود.

۳- کهیر (Urticaria)
کهیر برجستگی‌های قرمز رنگ و متورم روی پوست است که به دلیل واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. فرد ممکن است بعد از خوردن غذایی که به آن حساسیت دارد، دچار کهیر شود. این برجستگی‌ها ناشی از هیستامین آزاد شده توسط بدن در پاسخ به آلرژن است.

علاوه بر آلرژی، عوامل دیگری مانند نیش حشرات نیز می‌توانند باعث ایجاد کهیر شوند. کهیر نشانه‌ای از یک واکنش آلرژیک جدی است.

۴- آنژیوادم (Angioedema)
آنژیوادم تورم عمیق در لایه‌های زیرین پوست است. این تورم اغلب در نواحی پلک چشم، لب و گلو ایجاد می‌شود و معمولا همراه با کهیر بروز می‌کند. به عنوان مثال، آنژیوادم پلک می‌تواند باعث بسته شدن کامل چشم شود. هنگامی که این تورم در گلو اتفاق بیفتد، یک وضعیت اورژانسی است زیرا تنفس را دشوار می‌کند.

علائم آلرژی پوستی
اولین و اصلی‌ترین علامت یک واکنش آلرژیک پوستی، بثورات پوستی ناشی از تماس با آلرژن‌ها است. این بثورات ممکن است با خارش، برآمدگی یا قرمزی شروع شوند. همچنین برخی از علائم شایع آلرژی و حساسیت پوستی عبارتند از:

راش: بثورات پوستی می‌توانند به اشکال مختلفی مانند لکه‌های قرمز، برآمدگی‌های کوچک یا تاول‌های بزرگ ظاهر شوند.

خارش: خارش می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و گاهی اوقات می‌تواند غیرقابل تحمل باشد.

سرخی: قرمزی پوست می‌تواند در ناحیه‌ی تحت تاثیر آلرژی یا در کل بدن رخ دهد.

تورم: تورم می‌تواند در ناحیه‌ی تحت تاثیر آلرژی رخ دهد و گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد.

برآمدگی‌های برجسته: برآمدگی‌های برجسته می‌توانند در اشکال و اندازه‌های مختلف ظاهر شوند و گاهی اوقات می‌توانند دردناک باشند.

پوسته‌پوسته شدن: پوست ممکن است بر اثر واکنش آلرژیک، خشک و پوسته‌پوسته شود.

ترک خوردن پوست: ترک‌های پوستی می‌توانند دردناک بوده و دچار خونریزی شوند.

تشخیص آلرژی پوستی
برای تشخیص آلرژی پوستی، پزشک سوالاتی در مورد پوست شما، علائمی که دارید و زمان بروز آن‌ها می‌پرسد و پوست شما را معاینه می‌کند. سپس تست‌ها و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و براساس دلیل بروز علائم، بهترین درمان را توصیه می‌کند. توجه داشته باشید که همیشه بهترین درمان حذف عامل آلرژی است.

انواع تست آلرژی
پزشک متخصص با توجه به شرایط شما، تست‌های مختلفی را برای تشخیص نوع آلرژی پیشنهاد می‌دهد. برخی از رایج‌ترین تست‌های آلرژی عبارتند از:

تست خراش پوست
تست زیر پوستی
آزمایش خون (IgE اختصاصی)
تست چالش
تست پچ
با انجام این تست‌ها و بررسی نتایج آن‌ها توسط پزشک متخصص، می‌توان نوع آلرژی شما را به طور دقیق تشخیص داد و درمان مناسب را برای شما تجویز کرد.

درمان آلرژی پوستی
درمان آلرژی پوستی به نوع و شدت آن بستگی دارد. در اکثر موارد، درمان‌های ساده‌ای مانند استفاده از کرم‌های ضد خارش و ضد التهاب، یا مصرف داروهای آنتی‌هیستامین می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به استفاده از داروهای قوی‌تر یا تزریق باشد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
اکالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا