میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

راه حلی برای خستگی در روزهای ماه مبارک رمضان

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های سلامت و مقابله با حالت کسالت در دوران روزه‌داری، تامین آب بدن است.

تبلیغ در عصر ترکیه

بعضی از افراد طی ماه مبارک رمضان به‌خصوص روزهای نخست از احساس خستگی شکایت دارند و نمی‌توانند به‌خوبی فعالیت‌های روزمره شان را انجام دهند. تغییر خواب و عادت های غذایی در این زمینه تاثیرگذار است و از همین‌رو، توجه به بعضی نکات در زمینه سبک زندگی و تغذیه صحیح برای تامین انرژی اهمیت دارد.

در ادامه این مطلب به توصیه هایی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها، احساس خستگی به حداقل ممکن می رسد. این توصیه ها شامل موارد زیر است:

1. حتما «سحری» بخورید
سحری وعده غذایی بسیار مهم برای روزه‌‌داری است و هرگز نباید حذف شود زیرا تامین‌کننده انرژی موردنیاز بدن طی روز است. حداقل 40 دقیقه پیش از اذان صبح باید از خواب برخاست تا بتوان با آرامش، غذا میل کرد. مصرف غذای سنگین، چرب و حجیم در این وعده توصیه نمی‌شود زیرا زمینه‌ساز اختلال هضم و درد معده می‌شود که معمولا با احساس نفخ و سنگینی در طول روز نیز همراه است. از پرخوری و غذاهای حاوی انرژی کاذب مانند فست‌فودها نیز باید پرهیز کرد.

2. مصرف پروتئین‌ها را جدی بگیرید
برای حفظ انرژی در طول روز توصیه می‌شود مقدار کافی پروتئین در وعده سحر میل شود. تخم‌مرغ، ماست و پنیر از جمله منابع مفید پروتئین هستند. پروتئین‌ها ترشح دوپامین؛ ناقل عصبی عامل خوش‌خلقی از مغز را تسهیل می‌کنند. نوشیدن چای سبز نیز بسیار مفید است زیرا به‌تدریج وارد جریان خون می‌شود و اثر انرژی‌زای طولانی‌تری دارد. خرما نیز به‌دلیل وجود فیبر و ریزمغذی‌های فراوان در تامین انرژی مفید است. البته نیازی به مصرف زیاد نیست و یک عدد خرما در وعده سحر کفایت می‌کند.

3. استراحت کوتاهی در طول روز داشته ‌باشید
حفظ سلامت عمومی بدن وابسته به خواب کافی است. این نکته به‌خصوص در دوران روزه‌داری به‌دلیل بیدار شدن هنگام سحر و برای کمک به تامین انرژی اهمیت دارد و توصیه می‌شود حداقل 20 دقیقه در ساعات میانی روز چرت کوتاهی در نظر گرفته ‌شود. البته چرت روزانه نباید به خواب طولانی تبدیل شود چراکه ممکن است باعث رخوت بدن و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه شود. نکته مهم اینکه روزه‌داری با رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی هیچ مشکلی برای انجام فعالیت‌های روزمره ایجاد نمی‌کند.

4. آب و مایعات کافی بنوشید
یکی از مهم‌ترین توصیه‌های سلامت و مقابله با حالت کسالت در دوران روزه‌داری، تامین آب بدن است. از همین‌رو، نوشیدن آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر بسیار اهمیت دارد. در کنار آب، نوشیدن شیر و آبمیوه طبیعی و مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز در حفظ آب بدن مهم هستند. از نوشیدن مداوم قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین نیز باید پرهیز کرد زیرا احساس تشنگی و دفع آب بدن را تشدید می‌‌کنند. همچنین از انجام فعالیت‌های سنگین به‌خصوص در هوای گرم باید پرهیز شود. شربت آبلیمو البته بدون شیرینی زیاد انتخاب خوبی در شب‌های ماه مبارک رمضان است زیرا ویتامینC لیمو احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا