میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خطرات روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه دار نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد.

تبلیغ در عصر ترکیه

روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد و در زمینه پیشگیری و یا کنترل بیماری هایی که عادات غذایی، چاقی و اضافه وزن در بروز آن‌ها نقش دارند نیز بسیار موثر است.

این در حالی است که این روزها سفره های سحری و افطار با انواع غذاهای چرب وشیرین مثل حلوا، زولبیا و بامیه رنگین می شود. نتیجه این که متاسفانه گاهی شاهد این مسئله هستیم که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن، افزایش سطح چربی‌ و فشار خون، مشکلات گوارشی و … می‌شوند.

لذا می‌ بینیم روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه دار نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد. به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه داران عزیز با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک آشنا شوند.

دستور غذایی عمومی در ماه مبارک رمضان

وعده افطار: ابتدا با آب ولرم، چای کمرنگ، شیر گرم با خرما و یا کشمش روزه‌ی خود را باز کرده و سپس یکی از غذاهای زیر را میل نمایید: انواع نان سبوس دار و پنیر همراه با سبزی یا گوجه فرنگی و یا گردو، فرنی یا شیربرنج، انواع کوکو و شامی و یا شله زرد.

وعده شام: بهتر است به فاصله ی ۲ساعت بعد از افطار شام مصرف گردد.

– برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کم رنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

– روزه داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند. این گونه مواد، دیرهضم هستند و موجب می شوند که میل به غذا هنگام سحر به دلیل پر بودن معده، کاهش یابد.

وعده سحری:

در وعده سحر حتماً غذاهای گرم و تازه، کم چرب و کم نمک مصرف نمایید .

– از سریع خوردن غذا و پرخوری بپرهیزید.

– از نوشیدن نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین ودوغ (با نمک و چربی بالا) خودداری نمایید.

– بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، چند دقیقه پیاده روی نمایید .

– برای کاهش تشنگی می‌توانید از لیموترش، ماست (کم چرب و کم نمک)، سالاد (به مقدار متعادل) استفاده نمایید.

در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند انواع کوکو، کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده بپرهیزید.

– از خوردن چای زیاد خصوصاً پر رنگ در هنگام سحر و نیز قهوه خودداری نمایید زیرا باعث دفع ادرار زیاد و همچنین تشنگی در طول روز می شوند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا