میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ایرانخبرهای ویژهزندگیسراسر جهان
واقعیت هایی درباره مهاجرت به ترکیه

فریب نخورید! دیگر با اجاره خانه، اقامت نمی دهند

تبلیغ در عصر ترکیه

عصر ترکیه – تا چند ماه قبل، خارجی هایی که در ترکیه خانه اجاره می کردند، می توانستند با ارائه اجاره نامه به اداره مهاجرت این کشور، برای خود و خانواده شان، اجازه اقامت یک ساله بگیرند و با تمدید اجاره یا اجاره جدید، اقامت شان را نیز تمدید کنند.

این قانون، البته همچنان باقی است اما روی کاغذ و تقریباً دیگر بدان عمل نمی شود؛ بدین معنا که قریب به اتفاق تقاضاهای اقامت مبتنی بر اجاره، رد می شود.

علت نیز آن است که دولت ترکیه ترجیح می دهد خارجی ها با خرید خانه اقامت بگیرند نه با اجاره تا ارز بیشتری وارد این کشور شود.

بنابراین فریب تبلیغاتی که شما را به اجازه خانه در ترکیه برای اخذ اقامت فرا می خوانند نخورید. ممکن است بعضی ها به شما بگویند با روابطی که دارند می توانند برایتان اقامت مبتنی بر اجاره بگیرند. اکثر این افراد نیز راست نمی گویند. حتی اگر واقعاً ارتباطات کاری آنها با اداره اقامت عالی باشد، نهایتاً افسر پرونده است که تصمیم می گیرد. بنابراین ممکن است الان با اطمینان به شما بگویند بیا و خانه اجاره کن و پولی هم از شما بابت پیگیری پرونده اقامت تان بگیرند ولی بعد از چند ماه، به راحتی بگویند: “نمی دانم چرا قبول نکردند؟! اینجا هر روز یک قانون می گذارند”. همین و تمام!

در آن صورت دست شما به هیچ جا بند نخواهد بود و همه هزینه هایتان بر باد می رود که عبارتند از:

1 – اجاره یک ساله که پرداخت کرده اید؛ بله یک سال، چون اغلب ترک ها وقتی خانه را به خارجی ها اجاره می دهند، اجاره یک سال را همان اول کار از او می گیرند.
بنابراین شما اجاره یک سال را داده اید ولی به دلیل مردود شدن پرونده اقامتی، باید فوراً خاک ترکیه را ترک کنید.

2 – اگر خانه را به صورت مبله اجاره نکرده باشید، در فاصله بین اجاره تا نتیجه پرونده، لابد کلی هم وسایل خانه خریداری کرده اید که باید فوراً به بهای اندک و تقریباً مفت بفروشید تا لااقل اندکی از پول تان برگردد.

3 – هزینه بنگاهی که خانه را برای شما اجاره کرده است نیز از جیب می رود که معادل یک ماه اجاره است.

4 – هزینه های تشکیل پرونده اقامت هم می پرد که شامل حق الزحمه کسی که پرونده را دنبال می کند، هزینه بیمه، هزینه مالیات و هزینه های متفرقه مرتبط با آن است.

5 – شما برای تبدیل ریال به دلار یا لیر و انتقال آن به ترکیه هزینه ای را متحمل شده اید و اینک باید برای تبدیل لیر به دلار یا ریال و برگرداندن آن به ایران هزینه جدیدی بپردازید که همه مخارج صرافی و نقل و انتقال هدر می رود.

6 – کل هزینه های زندگی و امور متفرقه ای مانند هزینه افتتاح حساب برای خارجی ها و … در این مدت سوخت شده است.

7 – و از همه مهم تر، برنامه زندگی تان به هم می ریزد.

ممکن است در اینترنت جست و جو کنید و مطالب متنوعی درباره اقامت با اجاره پیدا کنید؛ در جریان باشید که متعلق به گذشته اند و اکنون فاقد اعتبار هستند.

بنا بر این، اگر به شما گفته شود که بیایید ترکیه و با اجاره خانه، اقامت بگیرید، باور نکنید و خود و خانواده تان را سرگردان نسازید؛ عجالتاً و شاید هم تا همیشه اجازه اقامت با اجاره خانه منتفی است.

* عصر ترکیه در سلسله مطالب “واقعیت هایی درباره مهاجرت به ترکیه” در این باره بیشتر خواهد نوشت.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا