میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

۱۰ اشتباه بزرگی که گوشی شما را نابود می‌کند

شتباهات رایجی وجود دارند که اکثر افراد ندانسته آن‌ها را انجام می‌دهند و باعث نابود شدن گوشی می‌شوند. در اینجا برخی از آن‌ها را آورده‌ایم.

تبلیغ در عصر ترکیه

با ظهور گوشی های هوشمند چه تحول شگرفی در دنیای ما پدید آمده است! تا چندی پیش، با ترک خانه، ارتباط با افراد عملاً غیرممکن می‌شد. حال، تقریباً هر فردی مجهز به دستگاهی است که از طریق آن می‌تواند تماس دریافت کند، پیام بفرستد و با مراجعه به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، از رویدادهای جاری جهان آگاه شود.

با این حال، با توجه به نوظهوری این فناوری، طبیعی است که ابهامات متعددی در خصوص کارکرد این ابزارها در ذهن افراد وجود داشته باشد. این عدم آگاهی می‌تواند زمینه را برای بروز خطرات و مشکلات ناخواسته فراهم سازد و گوشی شما را نابود کند.

چندین عادات روزانه وجود دارند که می‌توانند عمر مفید گوشی شما را کم کنند. شاید باورتان نشود، اما عده زیادی از افراد هر یک یا دو سال یکبار گوشی خود را عوض می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تا جایی که بتوانند گوشی خود را نگه می‌دارند.

فرقی نمی‌کند جزو کدام دسته باشید، در هر صورت اگر می‌خواهید عمر گوشی‌تان را بیشتر کنید، باید مراقب عادات روزانه‌ خود باشید. همه کارهایی که با گوشی انجام می‌دهید، از شارژ کردن گرفته تا جایی که آن را نگه می‌دارید، همگی می‌توانند تأثیر زیادی روی طول عمر آن داشته باشند.

کارهایی که باعث نابود شدن گوشی شما می‌شوند
البته تجربه هر کسی با دیگری متفاوت است. شاید بگویید فلان کار هرگز به گوشی شما آسیبی نزده است، اما این دلیل نمی‌شود که بی‌خطر باشد. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عمر گوشی‌تان را کمی بیشتر کنید و در نتیجه هزینه اضافی و کلی دردسر را هم از خودتان دور کنید. پس با ما همراه باشید تا ببینیم چه عادت‌هایی «قاتلین خاموش» عمر گوشی شما هستند!

۱- گرم شدن بیش از حد گوشی
اگر توجه کرده باشید، هنگامی که دمای کامپیوتر شما بالا می‌رود و شروع به داغ شدن می‌کند، فن‌ها برای خنک کردن آن شروع به کار می‌کنند. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات داخلی کامپیوتر در اثر گرما ضروری است.

این مسئله در گوشی هم رخ می‌دهد. احتمالاً متوجه شده‌اید، هنگامی که گوشی شما مشغول انجام کار است، به قدرت پردازش زیادی نیاز دارد و در نتیجه داغ می‌شود. این وضعیت زمانی که در یک محیط گرم هستید یا گوشی خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید (برای مثال روی میز کنار پنجره باشد) حتی بدتر هم می‌شود.

مهم‌ترین مشکل ناشی از داغ شدن بیش از حد گوشی، امکان تغییر شکل قطعات داخلی آن است. گرچه تا حدی این موضوع قابل مدیریت است، اما اگر گرما به باتری گوشی آسیب برساند، با مشکل جدی‌تری روبرو خواهید شد.

باتری آسیب دیده بر میزان شارژ نگه‌داشتن گوشی تاثیر می‌گذارد. در موارد نادر، حتی گزارش‌هایی از آتش گرفتن یا انفجار جزئی برخی گوشی‌ها به دلیل نشت گاز از باتری لیتیوم-یون وجود داشته است.

طبیعی است که گوشی شما گاهی اوقات گرم شود، به خصوص زمانی که در حال انجام کارهای سنگینی مثل بازیابی اطلاعات از پشتیبان‌گیری باشد. اما زمانی که گوشی واقعاً داغ می‌شود، باید نگران شوید، چون به احتمال زیاد عوامل دیگری هم در این مسئله دخیل هستند.

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، دور نگه‌داشتن آن از نور مستقیم خورشید است. همچنین، در روزهای گرم، حواستان باشد که گوشی را در ماشین‌ رها نکنید. به یاد داشته باشید: گوشی هوشمند یک وسیله حساس است و باید با آن به درستی رفتار شود.

۲- قرار دادن نادرست گوشی در جیب
یکی از کارهای دیگری که می‌تواند باعث نابود شدن گوشی شما شود، قرار دادن نادرست آن در جیب است. نگه داشتن گوشی در جیب، به خصوص برای کسانی که کیف همراه ندارند، کاملا طبیعی است. با اینکه حمل گوشی در جیب راحت است، اما باید به نحوه نگه‌داری آن هم دقت کنید.

این باور که گوشی‌های هوشمند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، یک باور اشتباه بوده و به طور کامل رد شده است (حواس‌پرتی هنگام رانندگی خطرناک‌تر است). اما با وجود این، باز هم بهتر است در مورد اینکه تمام طول روز گوشی‌تان را در جیب نگه دارید، تجدید نظر کنید.

برخی از افراد عادت دارند که گوشی را در جیب پشتی شلوارشان قرار دهند. از این رو نشستن روی گوشی می‌تواند باعث ترک خوردن یا خم شدن آن شود و به همین دلیل، این کار عجیب به نظر می‌رسد. همچنین، نشستن روی هر چیزی خطر ابتلا به درد سیاتیک را به همراه دارد و از این لحاظ قرار دادن آن در جیب پشتی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

حتی قرار دادن گوشی در جیب‌های جلو هم کار درستی نیست، به خصوص زمانی که شلوار تنگ پوشیده باشید. نشستن یا خم شدن ممکن است فشار زیادی به گوشی وارد کند. علاوه بر این، برخی کارهای ناخواسته می‌توانند به گوشی شما آسیب برسانند، برای مثال ممکن است در حالی که گوشی هنوز در جیب‌تان است، شلوارتان را روی زمین بیندازید.

به طور کلی، اگر می‌توانید گوشی خود را در جای دیگری مانند کیف یا کوله پشتی نگه دارید. همچنین، به خاطر داشته باشید که گوشی هوشمند یک اسباب‌بازی نیست. اگر خراب شود، تعمیر یا تعویض آن می‌تواند چندین میلیون برایتان هزینه داشته باشد.

۳- روشن ماندن گوشی به صورت دائم
فکر آنکه حتی برای چند دقیقه بدون گوشی باشیم، برای بسیاری از افراد اضطراب‌آور است. بسیاری از کاربران حتی شب‌ها هم گوشی خود را خاموش نمی‌کنند، چون از آن به عنوان زنگ هشدار برای بیدار شدن استفاده می‌کنند. اما همانطور که ما برای ریکاوری به خواب نیاز داریم، گوشی هم هر از گاهی به استراحت نیاز دارد، به همین دلیل باید حداقل هفته‌ای یک بار گوشی خود را خاموش کنید.

استفاده مداوم و بدون وقفه از گوشی هوشمند، می‌تواند عمر باتری آن را کوتاه و سرعتش را کم کند و اینگونه گوشی شما را نابود کند. این موضوع به دلیل محدودیت تعداد چرخه‌های شارژ در باتری‌های لیتیوم یونی است که در اکثر گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود.

برای جلوگیری از این امر و افزایش طول عمر گوشی، خاموش کردن آن به صورت دوره‌ای، مثلاً هفته‌ای یک بار برای چند دقیقه لازم است. این کار با پاک کردن حافظه پنهان، مصرف باتری را به طور موقت متوقف می‌کند و به باتری فرصت بازیابی می‌دهد. حتی اگر برای‌تان مقدور است یک ساعت زنگ هشدار جداگانه تهیه کنید تا بتوانید شب‌ها گوشی‌تان را خاموش کنید.

۴- تمیز نکردن پورت و حفره‌های گوشی
گوشی‌های هوشمند قطعات پیچیده زیادی دارند و در آن‌ها حفره‌هایی وجود دارد که گرد و غبار و آلودگی می‌توانند در آن‌ها نفوذ کرده و باعث ایجاد مشکل شوند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که هنگام وصل کردن کابل شارژ، به درستی به گوشی متصل نمی‌شود.

در این صورت، احتمالا دلیل آن وجود جسم خارجی در درگاه شارژ است که مانع اتصال درست می‌شود. شاید فکر کنید که تمیز کردن این درگاه با یک گیره کاغذی یا خلال دندان کار ساده‌ای است، اما این کار می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.

با آنکه تمیز کردن حفره‌ و پورت‌های گوشی کار راحتی به نظر می‌رسد، اما باید مراقب بود که به اجزای ظریف آن آسیب نرسد. برای مثال، به هیچ وجه از بادکنک هوای فشرده، اشیاء نوک‌تیز مانند خلال دندان یا سوزن برای تمیز کردن درگاه‌ها و حفره‌های گوشی استفاده نکنید. فشار باد می‌تواند به میکروفون و سایر اجزای داخلی آسیب برساند. اشیاء نوک‌تیز نیز می‌توانند به پین‌های اتصال و دیگر قطعات ظریف صدمه بزنند.

اگر گوشی شما به تمیز کاری عمیق‌تر نیاز دارد، آن را به یک مرکز مجاز تعمیر ببرید. در این مراکز، کارکنان آموزش‌دیده با استفاده از ابزارهای مخصوص و بدون خطر، گوشی شما را تمیز می‌کنند.

۵- نادیده گرفتن به‌روزرسانی نرم افزارها
از آنجا که همه ما می‌دانیم گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. از برقراری ارتباط با دوستان و خانواده گرفته تا انجام کارهای بانکی و حتی سرگرمی، ما به شدت به این دستگاه‌های کوچک وابسته هستیم. با این حال، گاهی اوقات، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار می‌توانند به کابوسی تبدیل شوند، چرا که برای مدتی کوتاه استفاده از گوشی را از ما می‌گیرند.

برخی افراد به قدری از این موضوع مضطرب می‌شوند که حتی به‌روزرسانی‌ها را به تعویق می‌اندازند. اما این کار عواقب خطرناکی می‌تواند داشته باشد. به‌روزرسانی‌ها غالباً برای رفع اشکالات امنیتی و بهبود عملکرد گوشی منتشر می‌شوند. نادیده گرفتن آنها می‌تواند شما را در معرض هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدات آنلاین قرار دهد.

با به‌روز نکردن گوشی اندرویدی یا آیفون‌تان، خطرات و مشکلات زیادی را به جان می‌خرید. در ساده‌ترین حالت، شما از جدیدترین امکانات و قابلیت‌های جذابی که می‌توانند استفاده از گوشی هوشمند را لذت‌بخش‌تر کنند، جا می‌مانید.

اما این به‌روزرسانی‌ها اغلب با ارتقاهای ضروری امنیتی نیز همراه هستند. تکنولوژی به طور مداوم در حال پیشرفت است و ممکن است حفره‌های امنیتی در وصله‌های قبلی گوشی شما کشف شوند. به‌روزرسانی نرم‌افزار می‌تواند این شکاف‌ها را پر کند تا شما بهتر محافظت شوید.

یکی از مزایای iOS، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار در شب است. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست برای نصب آپدیت‌ها، منتظر بمانید و از گوشی خود استفاده نکنید. کافی است گوشی‌تان را در شب به شارژ بزنید و به Wi-Fi متصل کنید. سپس، به‌روزرسانی‌ها به طور خودکار و در حالی که شما خواب هستید، دانلود و نصب خواهند شد.

این قابلیت برای افرادی که به طور مداوم از گوشی خود استفاده می‌کنند، بسیار ایده‌آل است، چرا که بدون هیچ‌گونه وقفه و مشکلی می‌توانند از جدیدترین امکانات و به‌روزرسانی‌های امنیتی بهره‌مند شوند.

۶- شارژ کردن بیش از حد گوشی
اپل به کاربران آیفون توصیه می‌کند که برای آپدیت نرم‌افزار، گوشی خود را یک شب تا صبح شارژ نگه دارند. این موضوع با توجه به هشدارهای متعدد در مورد آسیب رسیدن به باتری در اثر شارژ بیش از حد، عجیب به نظر می‌رسد.

درست است که در گذشته، شارژ بیش از حد باتری آیفون می‌توانست به آن آسیب برساند. اما در حال حاضر، آیفون‌های جدیدتر به سیستم‌های محافظتی در برابر شارژ بیش از حد مجهز شده‌اند که از خراب شدن باتری در اثر شارژ طولانی مدت جلوگیری می‌کنند. با این حال، کاربران هنوز به طور کامل از این مشکل در امان نیستند و نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

در سال ۲۰۲۳، سامسونگ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن به کاربران توصیه می‌شود که نباید گوشی خود را برای مدت طولانی به شارژ بزنید. این شرکت نوشت: به خاطر داشته باشید که شارژ مکرر باتری تا ۱۰۰ درصد ممکن است بر عمر کلی باتری تاثیر منفی بگذارد. نگرانی اصلی در اینجا این است که شارژ بیش از حد می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد شود، بنابراین همانطور که در بالا گفتیم می‌تواند به برخی از اجزای گوشی از جمله باتری آسیب برساند.

اگرچه به نظر می‌رسد آیفون‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از شارژ بیش از حد تا حدی مقاوم‌تر باشند، اما همچنان نگرانی در مورد پدیده شارژ قطره‌ای در این گوشی‌ها وجود دارد. شارژ قطره‌ای به وضعیتی اطلاق می‌شود که شارژ باتری گوشی به طور مداوم بین ۱۰۰% و کمی پایین‌تر از آن نوسان می‌کند.

این نوسان مداوم شارژ، باعث می‌شود که گوشی به طور مکرر فرآیند شارژ را آغاز و متوقف کند، که این می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و در نهایت آسیب به باتری شود.

اگر نگران قابلیت‌های شارژ گوشی خود هستید، به بخش تنظیمات بروید و سلامت باتری گوشی خود را بررسی کرده و از نابود شدن آن جلوگیری کنید.

کاربران آیفون
به بخش تنظیمات بروید.
گزینه Battery را انتخاب کنید.
سپس Battery Health & Charging را انتخاب کنید.

کاربران اندروید
به بخش تنظیمات بروید.
گزینه Battery and Device Care را انتخاب کنید.
سپس Battery را انتخاب کنید.
در نهایت گزینه More Battery Settings را انتخاب کنید.
می‌توانید تنظیمات را در این بخش تغییر دهید تا عملکرد باتری گوشی شما بهبود پیدا کند. همچنین، این بخش به شما اطلاع می‌دهد که آیا باتری گوشی به اندازه‌ای ضعیف شده است که نیاز به تعویض داشته باشد.

۷- بستن مداوم برنامه‌های پس زمینه
در دنیای شلوغ امروز، گوشی‌های هوشمند به یار همیشگی ما تبدیل شده‌اند. اما گاه با کند شدن سرعت‌شان، صبرمان لبریز می‌شود و اولین راه‌حل، بستن تمام برنامه‌های باز پس زمینه است. با این تصور که با آزاد کردن منابع پردازشی، سرعت گوشی افزایش می‌یابد. برخلاف تصور رایج، بستن مداوم برنامه‌ها نه تنها کمکی به افزایش سرعت گوشی نمی‌کند، بلکه می‌تواند مضر هم باشد و به نابود شدن گوشی کمک کند.

سیستم‌عامل‌های امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور خودکار برنامه‌های غیرفعال را در حالت «تعلیق» قرار می‌دهند تا از مصرف منابع سیستمی جلوگیری شود. در واقع، بستن و سپس باز کردن مجدد برنامه‌ها انرژی بیشتری از باتری مصرف می‌کند. بنابراین، باز نگه داشتن آن‌ها بیشتر به صرفه‌جویی در باتری کمک می‌کند. علاوه بر این، اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه می‌تواند مفید باشد زیرا باعث به‌روز ماندن محتوا می‌شود.

البته، اگر برنامه‌ای درست کار نمی‌کند، می‌توانید آن را ببندید و دوباره راه‌اندازی کنید تا به درستی عمل کند. خاموش و روشن کردن مجدد همچنان یکی از باارزش‌ترین راه‌حل‌ها در دنیای تکنولوژی است. اما به غیر از چنین مواردی، لازم نیست نگران باز بودن تعداد زیادی از برنامه‌ها در یک زمان باشید.

۸- بررسی نکردن لیست برنامه‌ها
یکی از دیگر عواملی که به نابود شدن گوشی شما کمک می‌کند، بررسی نکردن لیست برنامه‌های نصب شده است. همانطور که در نقل قول طنزآمیز برنامه I Think You Should Leave Now با بازیگری تیم رابینسون آمده است، گوشی‌های هوشمند ما تبدیل به گنجینه‌ای از اطلاعات شده‌اند. از موسیقی و برنامه‌ها گرفته تا بازی‌های سرگرم‌کننده و ابزارهای کاربردی، همه چیز در جیب ما جای گرفته است. اما این انبوه اطلاعات، مزایا و خطرات خاص خود را به همراه دارد.

دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات در هر لحظه، بدون شک یک مزیت بزرگ است. اما این حجم از داده‌ها می‌تواند بار سنگینی بر دوش پردازنده گوشی شما بگذارد و سرعت عملکرد آن را کاهش دهد. علاوه بر این، هر چه تعداد برنامه‌های نصب شده روی گوشی شما بیشتر باشد، احتمال ورود بدافزار و به خطر افتادن اطلاعات شخصی‌تان نیز افزایش می‌یابد.

هنگامی که تعداد برنامه‌های شما زیاد می‌شود، طبیعی است که به دنبال حذف برنامه‌هایی باشید که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید. آیفون‌ها قابلیت «خارج کردن از بار» (offloading) برخی برنامه‌ها را دارند، به این معنی که برنامه حذف می‌شود اما اطلاعات آن باقی می‌ماند.

ویژگی بایگانی خودکار برنامه‌های اخیر در اندروید کار مشابهی انجام می‌دهد تا به عملکرد بهتر گوشی شما کمک کند. این کار به شما امکان می‌دهد فضای بیشتری را روی گوشی خود برای دانلود برنامه‌های جدید آزاد کنید. اگر دوباره بخواهید از یکی از آن برنامه‌های بایگانی شده استفاده کنید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را با تمام داده‌های قبلی خود مجددا نصب کنید.

صرف نظر از نوع گوشی هوشمندی که دارید، اطمینان از فعال بودن قابلیت بایگانی ایده خوبی است. اگر مطمئن هستید که هرگز نمی‌خواهید دوباره از یک برنامه استفاده کنید، می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید. اما ویژگی آرشیو کردن به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات بلند مدت را به تعویق بیندازید، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.

۹- اتصال به وای فای عمومی
یکی از اشتباهات دیگری که در نابود شدن گوشی شما موثر است، وصل شدن به Wi-Fi عمومی است. در دنیای امروز، دسترسی به اینترنت در هر زمان و هر مکانی به یک ضرورت تبدیل شده است. وای‌فای عمومی، راه حلی آسان برای اتصال به اینترنت در مکان‌های عمومی مانند کافه‌ها، فرودگاه‌ها و کتابخانه‌ها ارائه می‌دهد. با این حال، استفاده از وای‌فای عمومی خطرات امنیتی را نیز به همراه دارد.

هکرها می‌توانند از وای فای عمومی برای جاسوسی از فعالیت‌های آنلاین شما، سرقت اطلاعات شخصی شما یا حتی آلوده کردن دستگاه شما به بدافزار استفاده کنند. برای مثال ممکن است هکرها از وای‌فای عمومی برای انتشار بدافزار در دستگاه شما استفاده کنند که این کار می‌تواند به اطلاعات شما آسیب برساند یا عملکرد دستگاه شما را مختل کند.

در مکان‌های عمومی که وای‌فای در اختیار شما قرار می‌دهند، کارهای زیادی هستند که باید از انجام آن‌ها خودداری کنید، مثلا بررسی اطلاعات بانکی. گذشته از خطر هکرها، هرکسی در مکان‌های عمومی می‌تواند با نگاه کردن به صفحه گوشی شما، اطلاعات حساس‌تان را ببیند.

اگر مجبور به بررسی این گونه اطلاعات هستید، بهتر است از یک سطحی از رمزنگاری مثل VPN استفاده کنید تا هکرها برای دسترسی به اطلاعات شما با موانع بیشتری روبرو شوند. تمام این موارد برای اتصال به وای‌فای عمومی با لپ‌تاپ هم صدق می‌کند.

حتی زمانی که به یک شبکه Wi-Fi عمومی معتبر وصل می‌شوید، این نکات را به خاطر داشته باشید. هکرها به راحتی می‌توانند به شبکه واقعی یک کافی‌شاپ نفوذ کنند و به اطلاعات هر دستگاهی که به آن متصل می‌شود، دسترسی پیدا کنند. استفاده از VPN و اطمینان از داشتن آنتی‌ویروس قوی روی دستگاه‌هایتان، در مبارزه با افراد سودجو به شما کمک خواهد کرد.

۱۰- استفاده از قاب گوشی نامناسب
آخرین اشتباهی که باعث نابود شدن گوشی می‌شود، استفاده از قاب محافظ نامرغوب است. قاب گوشی فقط برای به نشان دادن شخصیت یا رنگ مورد علاقه شما نیستند؛ آن‌ها وظیفه‌ای مهم در محافظت از گوشی شما در برابر ضربات و خطرات دارند.

درست است که هر کاوری می‌تواند تا حدی از گوشی شما در برابر خراش و ساییدگی محافظت کند، اما قاب‌های پلاستیکی معمولی در برابر ضربه‌های ناگهانی و افتادن از ارتفاع چندان کارآمد نیستند. در این مواقع، بیشتر ضربه به خود گوشی منتقل شده و می‌تواند به آسیب‌های جدی به آن منجر شود.

در کنار جنس قاب، نکته مهم دیگری که وجود دارد، فاصله بین قاب و بدنه گوشی است. این فضا برای دفع گرما ضروری است. گرمای ناشی از عملکرد گوشی می‌تواند درون قاب محبوس شود و یک چرخه معیوب ایجاد کند که در اثر آن گوشی بیش از حد داغ می‌شود.

خوشبختانه، بسیاری از قاب‌های مدرن به شکلی طراحی می‌شوند که گرمای اضافی را دفع کنند. به عنوان مثال، قاب‌های خنک‌کننده مغناطیسی، علاوه بر جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی، از آن هنگام افتادن و زمین خوردن هم محافظت می‌کنند.

با دانستن این ۱۰ اشتباه رایج، می‌توانید طول عمر گوشی هوشمند خود را افزایش داده و از نابود شدن سریع آن جلوگیری کنید.

منبع
گجت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا