میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

کشف یک قلک باستانی 1400ساله در ترکیه (+عکس)

یکی از مهمترین یافته‌های این کاوش‌ها یک جعبه پول با حدود 10سکه متعلق به دوران کنستانس دوم – حدود 461 تا 666 میلادی ـ است که نشان می‌دهد اوج استفاده از این ساختمان قرن هفتم میلادی بوده است.

تبلیغ در عصر ترکیه

باستان‌شناسان یک مجموعه شامل 10سکه را که گمان می‌رود قدمت آن‌ها به 1400سال پیش باز می‌گردد از داخل چیزی که به نظر می‌رسد یک قلک باستانی باشد در کاوش‌های در حال جریان شهر باستانی هادریاناپولیس در ترکیه بازیابی کردند.

کاوش‌ها از سال 2003 در سازه‌های هادریاناپولیس آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این شهر باستانی به دلیل موزاییک‌هایی که انواعی از حیوانات شامل اسب، فیل، پلنگ، گوزن و عنقا را بازنمایی می‌کنند، به نامِ «زیگومای دریای سیاه» نیز شناخته می‌شود. زیوگما یک موزه موزاییک در شهر غازیان‌تپه، استانی در جنوب شرقی ترکیه است.

هادریاناپولیس که به دلیل کلیساهای آذین‌شده با موزاییک شهرت زیادی دارد، محل اکتشافات باستان‌شناسی مهمی از قبیل دیوارها، ویلاها، قلعه‌های دفاعی، مقبره‌های صخره‌ای، تالار نمایش، سازه‌های طاقی و گنبدی و طاقچه‌های یادبود مذهبی بوده است.

ارسین چلیباس، استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه کارابوک که هدایت این پروژه را برعهده دارد می‌گوید: «تیم تحقیقاتی آن‌ها متشکل از تقریبا 60نفر مشغول کشف سازه‌های تازه در این محوطه وسیع هستند.»

او می‌گوید اکتشافات تازه در محدوده یک ساختمان خاص صورت گرفته که هنوز کاربری آن برای کارشناسان مبهم است اما حدس زده می‌شود با توجه به پیدا شدنِ اشیائی از جمله وسایل آشپزخانه و چندین ظرف گلدان‌شکل، این مکان یک آشپزخانه باشد. مطالعات لایه‌های باستانی نشان می‌دهد که این ساختمان مدت طولانی استفاده شده است اما هنوز کاربرد ویژه آن به طور قطع مشخص نشده است.»

یکی از مهمترین یافته‌های این کاوش‌ها یک جعبه پول با حدود 10سکه متعلق به دوران کنستانس دوم – حدود 461 تا 666 میلادی ـ است که نشان می‌دهد اوج استفاده از این ساختمان قرن هفتم میلادی بوده است.

چلیباس با توصیف این سکه‌ها به عنوان گنجینه باستانی می‌گوید: «ما احتمال می‌دهیم که این شکلی از یک قلک ابتدایی متعلق به یکی از اعضای مؤنث یک خانواده در آن دوران بوده است و بعید است که این سکه‌ها به عمد در این مکان مخفی شده باشد.»

کشف این سکه‌ها استفاده نهایی از این ساختمان را تا حدی روشن می‌کند. این سکه‌ها بینشی ارزشمند درباره شیوه‌های خانه‌داری باستانی به دست می‌دهند.

شهر هادریاناپولیس در اواخر دوران هلنیستی، رومی، و اوایل دوران بیزانتین تأسیس شد.

منبع
راهنماتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا