میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

کارنامه رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه : یک زن با سوابق درخشان علمی و بانکداری در آمریکا

تبلیغ در عصر ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دکتر حفیظه غایه ارکان را به سمت رئیس بانک مرکزی ترکیه برگزید و بدین ترتیب ارکان نخستین زنی شد که ریاست بانک مرکزی را بر عهده می گیرد.

حفیظه غایه ارکان در سال 1361 شمسی مطابق با 1982 میلادی در استانبول به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک لیسانس در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه بوغازایچی استانبول به سال 2001 برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد.

او اولین دانشجویی بود که توانست تحصیل در رشته مهندسی مالی و تحقیق دوره دکتری در پرینستون را در مدت زمان کوتاهی به پایان برساند و fه این ترتیب به لقب «جوان ترین پروفسور مالی» دست یافت.


ارکان سپس دو برنامه آموزشی دیگر را در علوم مدیریت در مدرسه بازرگانی هاروارد و دانشگاه استنفورد به پایان رساند.

او پس از اتمام تحصیلات خود در پرینستون، در سال 2005 کار خود را در گلدمن ساکس آغاز کرد. ارکان حدود 9 سال در مرکز کار کرد و سپس به عنوان مدیر در بانک فرست ریپابلیک شروع به کار کرد.

این بانک به دلیل مشکلاتی که در آن زمان داشت به مدیریت دولتی منتقل شده بود. ارکان در بانک کار موفقی داشت و توانست سهم زیادی در رشد وجوه بانکی تا 10 برابر داشته باشد. به این ترتیب او یکی از مدیران ارشد بانک شد.

وی همچنین به مدت دو سال به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت جواهرسازی “تیفانی اند کو” ایالات متحده فعالیت کرد و هنوز هم عضو هیئت مدیره شرکت جهانی مشاوره مالی “مارشال مک لنان” است که در فهرست «فورچون 500» قرار دارد.

بر اساس تحقیقات مجله سان فرانسیسکو تایمز در سال 2018، او تنها زن زیر 40 سال بود که در سمت رئیس یا مدیرعامل 100 بانک بزرگ آمریکا حضور داشت.

وی همچنین در سال 2019 در فهرست‌  زنان مهم عرصه بانکداری و امور مالی مجله کرینز و فهرست آمریکن بنکر با عنوان «زنانی که باید مورد توجه قرار گیرند» قرار گرفت.

وی همچنین در شورای مشاوران بخش مهندسی مالی و تحقیق در دانشگاه پرینستون فعالیت دارد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا