میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

چاووش‌ اوغلو: ترکیه بیشترین سهم را در ثبات منطقه و نظم جهانی دارد

وزیر خارجه ترکیه طی پیامی به مناسبت روز اروپا تاکید کرد باید روابط آنکارا و اتحادیه اروپا به سطحی که شایسته آن است، ارتقا یابد.

تبلیغ در عصر ترکیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی به مناسبت «9 مه؛ روز اروپا» تاکید کرد: ترکیه، متحد ناتو و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، بیشترین سهم را در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و نظم جهانی دارد.

وی افزود: بر اساس این مفهوم باید موانع سیاسی از پیش روی ترکیه برداشته شود و روابط آنکارا و اتحادیه اروپا به سطحی که شایسته آن است ارتقا یابد و این امر به نفع دو طرف خواهد بود.

چاووش‌اوغلو در ادامه بیان کرد: تلاش‌ها برای حفظ صلح و ثبات در اروپا که با بیانیه‌ای در سال 1950 آغاز شد، به مرور زمان به یک فرآیند ادغام جامع تبدیل شد و اساس اتحادیه اروپای کنونی را تشکیل داد.

وی تاکید کرد که از زمان اعلام رسمی نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا در سال 1999، روز اروپا در ترکیه مانند جشن‌های سایر مردم اروپا جشن گرفته می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در این پیام همچنین خاطرنشان کرد: «در روز اروپا که با توجه به جنگ اوکراین و چالش‌های ناشی از آن، مانند تهدیدات امنیت انرژی، مهاجرت غیرقانونی و بی‌ثباتی در زنجیره‌های غذایی و تأمین، آن را جشن می‌گیریم، دوباره اهمیت تلاش‌های مشترک برای حفظ صلح را دیدیم».

وی افزود: «شرایط کنونی بازنگری در سهم روابط ترکیه و اتحادیه اروپا برای حل این مشکلات از منظر راهبردی را ضروری می‌سازد. روند ادغام اروپا در طول سال‌ها چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و علی‌رغم تفاوت در سیاست‌های ملی، اتحادیه موفق شد بر سر یک نقطه مشترک به اجماع برسد».

وی چاووش‌اوغلو با بیان این‌که اتحادیه اروپا همچنین به توسعه سیاست‌ها و تفاهمات جدید برای مقابله با شرایط متغیر و چالش‌های متعدد ادامه می‌دهد، توضیح داد: «هدف ما این است که روند مذاکراتی که کشورمان با هدف عضویت کامل در اتحادیه اروپا در پیش گرفته است با رویکردی عادلانه و نتیجه‌گرا بدون تبدیل آن به ابزاری برای برخی سیاست‌های ملی تکمیل شود».

چاووش اوغلو در پایان پیام خود از همبستگی کشورهای اتحادیه اروپا با مردم ترکیه در پی زلزله 6 فوریه 2023 که چندین استان در جنوب ترکیه را لرزاند، قدردانی کرد.

منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا