میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

هفتاد و چهارمین سالگرد عضویت ترکیه در ناتو

نماینده دائم ترکیه در ناتو به مناسبت 74'مین سالگرد عضویت کشور در این سازمان تصریح کرد بیشترین مبارزه را با گروههای تروریستی مانند داعش، القاعده، الشباب، پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن در سوریه انجام داده‌ایم.

تبلیغ در عصر ترکیه

لونت گومروکچو، نماینده دائم ترکیه در ناتو به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد عضویت کشور در این سازمان طی مصاحبه با آناتولی اظهار داشت: ترکیه یکی از اعضایی بوده که بیشترین کمک را به این ائتلاف کرده و اکنون نقش مهمی در رویدادهای بین‌المللی از جمله در موضوع جنگ روسیه با اوکراین دارد.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ سرد نیز ترکیه به عنوان یکی از دو کشور متحد هم مرز با اتحاد جماهیر شوروی از اهمیت راهبردی برخوردار بود، افزود: پس از جنگ سرد، ناتو به عنوان یک سازمان امنیتی که به جای دفاع جمعی به بحرانهای خارج از منطقه پاسخ می‌دهد، فعالیت کرد. جدی‌ترین مشارکت نظامی و سیاسی ترکیه در عملیات ناتو در این دوره در بوسنی‌وهرزگوین، کوزوو و افغانستان صورت گرفت.

گومروکچو با اشاره به «سند مفهوم استراتژیک» ناتو که سال گذشته تصویب شد و در آن به تهدیدات روسیه نیز تاکید شده، گفت: امروز ترکیه تنها متحد ناتو است که می‌تواند با روسیه گفتگو کند و با توسعه تفاهم مشترک در زمینه‌های خاص به نفع جامعه بین المللی عمل کند. نمونه‌های آن را در قفقاز، سوریه و لیبی نیز مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: به این ترتیب، ترکیه تنها متحدی است که می‌تواند ارتباطات خود را با هر دو طرف در طول جنگ اوکراین باز نگه داشته و اقدامات جدی اعتمادسازی از جمله در موضوع انتقال غلات از دریای سیاه را بین طرفین اجرا کند.

او با بیان اینکه ترکیه بیشترین آسیب را از تروریسم در میان سایر اعضای ناتو دیده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان نیز همواره بر آن تاکید کرده، گفت: ما همچنین بیشترین مبارزه را با گروههای تروریستی مانند داعش، القاعده، الشباب، پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن در سوریه مانند پ.ی.د و ی.پ.گ انجام داده‌ایم.

گومروکچو با بیان اینکه ترکیه دومین کشور از نظر تعداد نیروهای مسلح در ناتو است، تصریح کرد: نیروهای مسلح ما از نظر تجربیات عملیاتی نه تنها از نظر آماری، بلکه به دلیل توانایی و برتری نیز از سطح بالایی برخوردار هستند. ترکیه به ویژه با پیشرفتی که در صنعت دفاعی در 15 تا 20 سال اخیر داشته، توانسته مقدار قابل توجهی از تجهیزات نظامی و دفاعی خود را تولید کند.

وی با تاکید بر اهمیت عضویت در ناتو نیز افزود: ترکیه به عنوان کشوری قدرتمند از فرصتهای بسیار خوبی برای دفاع از خود برخوردار است و ورود به زیر چتر دفاع جمعی ناتو نیز تاثیر بسزایی در بازدارندگی ما داشته است.

گومروکچو همچنین تاکید کرد ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است و این موضوع را بار دیگر با تایید عضویت فنلاند نشان داد.

وی افزود: زمانی که فنلاند و سوئد درخواست عضویت کردند، ترکیه از نیاز این کشورها برای رفع نگرانی‌های مشروع در مبارزه با تروریسم دفاع کرد. در چارچوب تفاهم‌نامه سه جانبه که در اجلاس ناتو در مادرید در ژوئن 2022 بین ترکیه، سوئد و فنلاند امضا شد، اقدامات لازم در زمینه مبارزه با تروریسم انجام شد و به همین دلیل آنکارا عضویت فنلاند را تایید کرد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا