میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

محصولات موفق و ناموفق اپل در سال ۲۰۲۳

اپل نیز به مانند تمامی شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ محصولات و تغییراتی را معرفی کرد که برخی موفق ظاهر شدند و برخی ناموفق٫ که امروز قرار است به آنها بپردازیم.

تبلیغ در عصر ترکیه

سال ۲۰۲۳ سال پرحادثه‌ای برای اپل بود زیرا سرانجام پورت لایتنینگ را برای هماهنگی با استاندارد جهانی USB-C کنار گذاشت. چهار آیفون جدید معرفی شدند که از جمله آنها آیفون ۱۵ پرو مکس را دیدیم که لنز زوم پریسکوپ ۵ برابری داشت. اپل همچنین به تلاش خود برای تولید تراشه‌های قدرتمند مک سری M3 ادامه داد و در نهایت هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو خود را معرفی کرد، هرچند که این هدست تا قبل از سه ماهه اول سال 2024 به فروش عمومی نمی‌رسد.

در طول این مسیر، برخی از محصولات برجسته بودند در حالی که برخی دیگر در حد متوسط یا ضعیف ظاهر شدند. مقاله امروز ما در مورد آنچه است که اپل در سال ۲۰۲۳ به درستی انجام داد و آنچه که به خوبی پیش نرفت.

برنده: سرانجام پورت USB-C در آیفون!
پورت USB-C تقریبا از هر جهت نسبت به لایتنینگ برتری دارد، حتی اگر اپل به لطف برنامه مجوز ساخته شده برای آیفون (MFi) سود خوبی از پورت قدیمی خود به دست آورد. اگر قانون رایج شارژر پارلمان اتحادیه اروپا نبود، اپل احتمالا عمر لایتنینگ را برای چند سال دیگر تمدید می‌کرد، اما به طور قطع خوشحالیم که همه گوشی‌های جدید صرف نظر از اکوسیستم آنها اکنون از یک پورت استفاده می‌کنند.

بر همین اساس توجه کاربران قدیمی اندروید ممکن است به آیفون‌های جدید جلب شود، زیرا پورت USB-C حالا دیگر می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را برای آیفون‌ها به ارمغان بیاورد. برخی گزارش‌ها گفته بودند که اپل قبل از تغییر به USB-C، آیفون‌های خود را بدون پورت می‌کند و ما خوشحالیم که این سناریو محقق نشد.

بازنده: محو شدن پورت لایتنینگ در افق
لایتنینگ با وجود همه انتقاداتی که به آن وارد شد، شایسته تحسین است. همانطور که فیل شیلر در معرفی آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲ بیان کرد، این پورت اولین «کانکتور قابل برگشت دیجیتالی برای دهه آینده» بود، بدین معنی که فرقی نداشت که آن را از چه طرفی وارد گوشی کنید.

لایتنینگ محدودیت‌های فنی خود را داشت و حداکثر سرعت انتقال آن روی ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه بود و امکان شارژ سریع بیش از ۲۰ وات امکان پذیر نبود. اما ۱۰ سال بعد ما گوشی‌هایی با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیتی USB 3.1 و شارژ بیش از 100 وات داشتیم.

مشکل مهم‌تر در مورد لایتنینگ این بود که به طور انحصاری در دستگاه‌های اپل استفاده می‌شد. بنابراین اگر آیفون یا ایرپاد داشتید، باید یک کابل اضافی را فقط برای شارژ آن دستگاه ها حمل می‌کردید و نمی‌توانستید آن سبک زندگی یک کابلی را داشته باشید.

برنده: سری آیفون ۱۵ پرو
بدنه تیتانیومی سبک‌تر، پورت USB 3.2 Type-C، اولین چیپست ۳ نانومتری جهان و اولین دوربین پریسکوپ ۵ برابری در آیفون. به جرات می توان گفت که سری آیفون ۱۵ پرو یک معامله بزرگ است که به قدر کافی ارتقاهای خوبی را ارایه می‌دهد که حتی کاربران قدیمی اندروید را وسوسه می‌کند.

اپل همچنین با عرضه عناوینی مانند Resident Evil Village، Death Stranding و Assassin’s Creed Mirage به طور انحصاری روی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس خود، صفحه جدیدی را در زمینه بازی باز می‌کند. دکمه اکشن یک افزودنی شیک بود که حس شخصی‌سازی را به همراه داشت و حاشیه‌های باریک اطراف صفحه نمایش نیز حس مدرن‌تری به گوشی‌ها می‌داد.

آیفون ۱۵ پرو پایه باید با فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایتی شروع می‌شد و محدود کردن تله فوتو ۵ برابری فقط به مدل پرو مکس عملی خودسرانه به نظر می‌رسد٫ عملی که برای ترغیب بیشتر کاربران به خرید مدل بزرگتر سری پرو انجام شده بود.

بازنده: اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲
سری اپل واچ در چند سال اخیر در وضعیت رکود قرار داشته است. هر دو ساعت جدید اپل با طراحی مشابه با مدل‌های قبلی خود عرضه شدند و ویژگی‌های جدید آن‌ها عبارت بودند از بروزرسانی تراشه اپل واچ «S9 SiP» و کنترل‌های حرکتی دو بار ضربه زدن با انگشت (Double Tap).

بدتر از همه، اپل نیز خود را در یک اختلاف حق ثبت اختراع یافت که مجبور شد فروش جدیدترین ساعت‌های هوشمند خود را درست قبل از پایان فصل تعطیلات متوقف کند. بررسی اپل واچ سری ۹ ما تنها احساس ما را نسبت به جدیدترین پوشیدنی‌های کوپرتینویی بد می‌کند و باید منتظر بود و دبد آیا اپل در سال ۲۰۲۴ اوضاع اپل واچ‌ها را بهتر خواهد کرد یا خیر.

برنده: تراشه M3 اپل
تراشه‌های سری M مبتنی بر آرم تغییری عظیم را برای رایانه‌های اپل در سال ۲۰۲۰ رقم زدند و به طور طبیعی تکامل یافته‌اند تا در سه سال گذشته قدرت و کارایی بیشتری به ارمغان بیاورند. خانواده M3 که در کنار لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و آی‌مک کاملا جدید ۲۴ اینچی عرضه شد، جهشی بزرگ در عملکرد پردازنده‌های گرافیکی با Mesh Shading با سرعت سخت‌افزاری و حافظه پنهان پویا برای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین به ارمغان می‌آورد.

شما باید به دنبال تراشه های M3 Pro یا M3 Max باشید تا عملکرد قابل توجهی نسبت به سری M2 داشته باشید، اما باز هم لپ تاپ‌های اپل برای شروع ارزان نیستند. یک چیز مسلم است، تراشه‌های سری M اپل هنوز از همتایان x86 خود در زمینه کارایی در کارهای روزمره جلوتر هستند و مدل‌های M3 برای سال‌های آینده رقابتی باقی خواهند ماند.

بازنده: مودم 5G طراحی شده توسط خود اپل
پس از سال‌ها تلاش، طبق گزارش‌ها اپل برنامه‌های توسعه مودم 5G داخلی خود را کنار گذاشت. هدف ساده بود، با توسعه یک مودم 5G برای استفاده در آیفون های آینده، اتکا به کوالکام را قطع کنید. اپل تا به امروز بزرگترین مشتری کوالکام است که تقریبا یک چهارم از کل درآمد این سازنده تراشه را به خود اختصاص داده است.

اما چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد، چگونه با ارزش ترین شرکت جهان نمی‌تواند مودم خود را توسعه دهد؟! به طور مسلم مودم‌ها سخت‌ترین قطعات در قسمت داخلی گوشی هوشمند شما هستند و حتی برای اپل نیز به اندازه کافی چالش برانگیز هستند.

تخصص اپل در توسعه چیپست با تراشه‌های سری A و سری M را نمی‌توان به قسمت مودم نیز تعمیم داد، زیرا طبق گزارش مفصل وال استریت ژورنال، نمونه های اولیه مودم 5G اپل حداقل ۳ سال از تراشه‌های مودم پرچمدار کوالکام عقب‌تر بودند. اپل در ابتدا قصد داشت مودم 5G خود را در آیفون‌های امسال داشته باشد و بعدها هدف خود را به سال ۲۰۲۴ تغییر داد تا اینکه برنامه‌ها را در این خصوص به طور کلی لغو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا