میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آشپزی

طرز تهیه خورش تره

خورش تره یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به کردستان می باشد.

تبلیغ در عصر ترکیه

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش تره به روش کردی در ادامه با ما همراه باشید.

برای تهیه خورش تره کردی، اول پیاز رو نگینی خرد می‌کنیم و با کمی روغن تفت می‌دیم. بعد زردچوبه اضافه می‌کنیم و یک دقیقه دیگه تفت می‌دیم. گوشت قورمه‌ای رو اضافه می‌کنیم و سپس لوبیا رو می‌ریزیم. بعد از تفت دادن، آب اضافه کرده و می‌ذاریم بجوشه. سپس تره و شنبلیله رو تفت می‌دیم و به خورش اضافه می‌کنیم. در آخر، رب گوجه و ادویه‌جات رو تفت می‌دیم و به خورش می‌زنیم. ده دقیقه آخر، لیمو عمانی رو اضافه کرده و بعد از تزیین، با برنج سرو می‌کنیم.

مواد لازم برای 4 نفرمقدار مواد
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
تره۵۰۰ گرم
شنبلیله۱ قاشق غذاخوری
لوبیا سفید یا چیتی۲ پیمانه
پیاز۱ عدد متوسط
لیمو عمانی۲ عدد
سیب زمینی۱ عدد درشت
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۲ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خورشت تره

مرحله ۱: آماده سازی و تفت دادن پیاز
برای تهیه خورش تره کردی ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.

مرحله ۲: افزودن گوشت و لوبیا به خورش
در این مرحله گوشت خورشتی را به صورت قورمه ای خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و به خوبی سرخ شود. در ادامه لوبیا چیتی یا لوبیا سفید را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ۳: خیساندن لوبیا و اضافه کردن آب
توجه داشته باشید که حتما باید لوبیا را از شب قبل در یک کاسه آب بخیسانیم و در صورت امکان دو مرتبه آب درون کاسه را تعویض کنیم تا نفخ لوبیا به طور کامل گرفته شود. لوبیا را هم چند دقیقه تفت می دهیم سپس ۳ پیمانه آب اضافه می کنیم.

مرحله ۴: جوشاندن و ملایم کردن حرارت
حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید، پس از اینکه آب به جوش امد در ب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را ملایم می کنیم تا گوشت و لوبیا به آرامی بپزند. در همین حین به سراغ اماده کردن تره می رویم.

مرحله ۵: تفت دادن تره و شنبلیله
تره و شنبلیله را پس خرد کردن به همراه کمی روغن مایع داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شوند. توجه داشته باشید که تره و شنبلیله را نباید خیلی بیش از حد تفت دهیم چون ممکن است طعم خورش را تلخ کنند.

مرحله ۶: اضافه کردن سبزیجات و رب گوجه به خورش

حالا صبر می کنیم تا گوشت بپزد، سپس سبزیجات تفت داده شده را به قابلمه خورش اضافه می کنیم. در ادامه رب گوجه فرنگی را به صورت جداگانه به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه تفت می دهیم تا طعم خامی اش گرفته شود، سپس به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ۷: اضافه کردن لیمو عمانی
در ۱۰ دقیقه پایانی که آب اضافی خورش تبخیر شده است و خورش به روغن افتاده است لیمو عمانی را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. در همین حین سیب زمینی ها و گوجه فرنگی ها را سرخ می کنیم.

مرحله ۸: تزیین و سرو خورش
پس از اینکه خورش اماده شد و کاملا به روغن افتاد، آنرا داخل ظرف مورد منظرمان می کشیم و به همراه گوجه فرنگی سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده تزیین می کنیم. در پایا ن خورش را به همراه برنج سرو می کنیم.

نکات و فوت و فن های خورش تره
خورش تره با گوشت مرغ
خورش تره معمولا با گوشت خورشتی تهیه می‌شه، اما اگه نمی‌تونید گوشت قرمز بخورید، نگران نباشید! می‌تونید این خورش خوشمزه رو با گوشت مرغ هم درست کنید. فقط کافیه گوشت خورشتی رو از دستور پخت حذف کرده و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. می‌تونید گوشت مرغ رو به دو شکل استفاده کنید؛ یا به صورت قیمه‌ای خردش کنید، یا از ران یا سینه‌ی یک تکه استفاده کنید. توصیه می‌کنیم گوشت خرد شده رو امتحان کنید تا خورش هم ظاهر و هم طعم بهتری داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا