میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

شاخ طلایی استانبول کجاست؟ و چرا به این اسم معروف شده!

شاخ طلایی استانبول یک آبدره به شکل شاخ است که بخش اروپایی شهر را دو قسمت می کند. این آبدره توسط دو رود آب پر می شود و راه اصلی برای دسترسی به تنگه بسفر است.

تبلیغ در عصر ترکیه

نام شاخ طلایی به خاطر شکل و رنگ آن در غروب آفتاب انتخاب شده است. این منطقه در تاریخ عثمانی و بیزانس محل لنگرگاه کشتی های تجاری و نظامی بوده است و دارای جاذبه های گردشگری و فرهنگی زیادی است. یک پل بزرگ با طرح لئوناردو داوینچی قرار بود در این منطقه ساخته شود اما پروژه ناتمام ماند.

بهترین زمان بازدید از شاخ طلایی استانبول
در زمان غروب آفتاب منظره اطراف آبدره و شاخ طلایی استانبول بسیار دیدنی است. وجود چندین باغ لاله در اطراف شاخ طلایی استانبول باعث زیبایی بیشتر آن شده است و بسیاری از افراد ثروتمند برای تفریح کردن با کشتی های خود به این دریاچه می‌آیند. در اواخر قرن ۱۸ ساخته شدن یک کارخانه تولید سیگار در اطراف این آبراه باعث شد که این منطقه تبدیل به یک منطقه صنعتی شود و ریخته شدن پسماندها و فاضلاب‌های کارخانه‌ها به آب تمیز این رودخانه باعث خراب شدن این منطقه شد. در اواخر قرن ۲۰ بدلیل خراب شدن این منطقه تصمیم به پاکسازی شاخ طلایی استانبول گرفته شد و به تدریج تفرجگاه‌هایی در اطراف این آبدره ساخته شد.

چرا شاخ طلایی استانبول به این اسم معروف شده است؟
شاخ طلایی استانبول یک آبراه شکل شاخ است که بخش اروپایی شهر را نصف می کند. این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود. نام این آبراه به خاطر رنگ طلایی آن در هنگام غروب خورشید و شکل شاخ مانند آن انتخاب شده است. درباره علت نام گذاری این آبراه دو افسانه وجود دارد. یکی از افسانه ها می گوید که در زمان فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها، مردم بیزانس تمام ثروت خود را به داخل این خلیج پرتاب کردند و باعث شد که آب به رنگ طلایی درآید. افسانه دیگر می گوید که بازتاب نور خورشید بر روی سطح آب، رنگ طلایی به آن می داد و به همین دلیل نام شاخ طلایی را برای آن برگزیدند.

شاخ طلایی استانبول و پل های معروف آن
شاخ طلایی استانبول یک آبراه تاریخی است که بخش اروپایی شهر را به دو قسمت تقسیم می کند. این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود. برای اتصال دو ساحل این آبراه، چندین پل ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. پل گالاتا، قدیمی ترین و نوستالژیک ترین پل استانبول است که منطقه امینونو را به کاراکوی وصل می کند.

این پل در قرن پانزدهم میلادی اولین بار ساخته شد و در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده است. پل بسفروس، اولین پل بین اروپا و آسیا در استانبول است که در سال ۱۹۷۳ با حضور سلطان عبدالمجید افتتاح شد. این پل منطقه اورتاکوی را به اوسکودار وصل می کند و ۸ خط ماشین رو و ۲ خط متروبوس دارد. بعد از کودتای سال ۲۰۱۶، نام این پل به شهدای مارس تغییر یافت. پل سلطان محمد فاتح، دومین پل در استانبول است که در سال ۱۹۸۸ با حضور رئیس جمهوری آن زمان ترکیه افتتاح گردیده است.

مکان های دیدنی اطراف شاخ طلایی استانبول
شاخ طلایی استانبول یک آبراه زیبا و تاریخی است که بخش اروپایی شهر را به دو نیمه تقسیم می کند. این آبراه به خاطر رنگ طلایی آن در هنگام غروب خورشید و شکل شاخ مانند آن نام گذاری شده است.

برخی از جاذبه های معروف استانبول در ساحل این آبراه قرار دارند. مسجد ایاسوفیا، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، بازار چتردار، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا در سمت جنوب خلیج هستند۳. میدان تکسیم، برج گالاتا، خیابان استقلال و کاخ دولماباغچه در سمت شمال خلیج هستند. در اطراف خلیج شاخ طلایی خانه های چوبین قدیمی و چندین کلیسای باستانی که به دوران بیزانس بر می گردند وجود دارند. برای دیدن منظره های فوق العاده خلیج شاخ طلایی باید به تپه عشق (Çamlıca Tepesi) بروید و با نوشیدن چای یا قهوه ترک، از منظره رو به روی خود لذت دو چندانی ببرید.

محله های اطراف شاخ طلایی استانبول
زمانی که به بازدید شاخ طلایی استانبول می روید فرصت خواهید داشت تا سری نیز به محله های اطراف این منطقه زده و در آنها به گشت و گذار بپردازید. با ما همراه باشید تا در ادامه مگاهی به به چندتا از محله های استانبول که در اطراف شاخ طلایی قرار دارند بیاندازیم.

محله امینونو
امینونو یکی از محله های تاریخی و پر جاذبه استانبول است که در بخش اروپایی شهر واقع شده است. این محله در کنار خلیج شاخ طلایی استانبول قرار دارد و نقطه اتصال تنگه بسفر به دریای مرمره را تشکیل می دهد که در گذشته مرکز تجارت و حمل و نقل در امپراتوری عثمانی بوده و بازارها، ساختمان ها و پل های قدیمی زیادی را در خود جای داده است.

این محله همچنین دارای چندین مسجد زیبا و باشکوه است که نشان دهنده فرهنگ و هنر عثمانی هستند. مسجد جدید، مسجد سلطان احمد، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا از جمله این مساجد هستند. این محله همچنین به خاطر بازار چتردار، بازار ادویه، پل گالاتا و اسکله تفریحی خود شناخته شده است. در این محله شبانه روز زندگی جاری است و کافه ها، رستوران ها، فروشگاه ها و خانوادگان پذیرای گردشگران هستند. برای دیدن منظره خیره کننده خلیج شاخ طلایی، تنگه بسفر و کشتی های کروز، بهتر است به طبقه دوم پل گالاتا بروید و لحظات فراموش نشدنی را تجربه کنید.

محله اونکاپانی
اونکاپانی یکی از محله های تاریخی استانبول است که در سواحل خلیج شاخ طلایی استانبول و در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد. این محله در گذشته مرکز صنعت و تجارت استانبول بوده و دارای ساختمان های قدیمی و باشکوه است. این محله همچنین دارای چندین جاذبه گردشگری است که از جمله آن ها می توان به برج گالاتا، مسجد اونکاپانی، بازار چتردار، بازار ادویه، پل گالاتا و اسکله تفریحی اشاره کرد. تعداد زیادی کافه و رستوران در این منطقه وجود دارد که می توانید سری به آنها بزنید و از خوراکی ها و نوشیدنی های مختلف لذت ببرید. برای دیدن منظره خیره کننده خلیج شاخ طلایی، تنگه بسفر و کشتی های کروز، بهتر است به طبقه دوم پل گالاتا بروید و لحظات فراموش نشدنی را تجربه کنید.

محله زیرک
زیرک یکی از محله های تاریخی استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در منطقه فاتح قرار دارد. این محله به خاطر داشتن مسجد زیرک که یکی از شاخص ترین نمونه های معماری دوره میانی بیزانس است شناخته شده است. این مسجد در گذشته صومعه پانتوکراتور نام داشت و توسط همسر جان کممنوس ایرنه و خود او در قرن دوازدهم بنا شد. پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح، صومعه به مسجد و مدرسه تبدیل شد و به نام ملا زیرک محمد افندی، عالم اولین مدرسه، نامگذاری شد.در این محله علاوه بر مسجد زیرک، جاذبه های دیگری همچون بازار چتردار، بازار ادویه، پل گالاتا و کلیسای پاناغیا پانتوکراتور وجود دارد.

محله چیبالی
چیبالی یکی از محله های تاریخی استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در نزدیکی خلیج شاخ طلایی استانبول واقع شده است. این محله به خاطر داشتن دانشگاه کدیر هاس، یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه، شناخته می شود. این محله همچنین نقطه شروع تور پیاده روی فنر و بالات است که دو محله دارای معماری و فرهنگ منحصر به فرد در استانبول هستند. در این تور، می توانید از بناهای تاریخی مانند کلیسای ارتدکس یونانی فنر، قنات والنس، بازار قدیم و جامع سلطان بازدید کنید.

محله فنر استانبول
فنر یکی از محله های تاریخی استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در نزدیکی خلیج شاخ طلایی واقع شده است. این محله به خاطر داشتن جامعه ارتدکس یونانی، شناخته می شود. این محله همچنین دارای بناهای تاریخی و فرهنگی بسیاری است که جذابیت های گردشگری آن را افزایش می دهند. در این محله، می توانید از کلیسای سنت جورج، که مقر رسمی پاتریارک ارتدکس یونان است، بازدید کنید. همچنین می توانید کلیسای بلغار سنت استفان را ببینید که با المان های آهن پیش ساخته ساخته شده است.

محله بالات
بالات یکی از محله های قدیمی استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در ساحل شاخ طلایی استانبول واقع شده است. این محله به خاطر داشتن جامعه یهودی، شناخته می شود. این محله همچنین دارای خانه های رنگارنگ و دیوارهای نقاشی شده است که جذابیت های گردشگری آن را افزایش می دهند. در این محله، می توانید از کافه ها، رستوران ها، فروشگاه ها و کلیساهای تاریخی بازدید کنید. برخی از جاذبه های تاریخی این محله عبارتند از: کلیسای بلغار سنت استفان، کالج ارتدکس یونان پانار، مسجد یاووز سلیم و قصر بلاشرنه.

محله ایوان سرای
ایوان سرای یکی از محله های بخش قدیمی استانبول است که در نزدیکی مراکز تاریخی شهر مثل میدان سلطان احمد، ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد قرار دارد. این محله به معنای کاخ سفید است و در گذشته جایگاه سلطنتی بوده است. این محله همچنین دارای دانشگاه آیوان سرای است که یک دانشگاه خصوصی غیرانتفاعی است و در زمینه های علم، هنر و طراحی فعالیت می کند. در این محله، می توانید از بازارچه ها، فروشگاه ها، رستوران ها و کافه های متنوع بازدید کنید. برخی از جاذبه های تاریخی این محله عبارتند از: کلیسای پامباکارست، کلیسای سورپ خاتچ، قصر چیراغان و حمام چیراغان. در این محله، شبانه روز زندگی جاری است و بسیار پرجمعیت و شلوغ است. برخلاف نام خود، این محله به دلایل اجتماعی و فرهنگی به «پاتوق ایرانیان» شهرت دارد.

محله هاسکوی
هاسکوی یکی از محله های تاریخی استانبول است که در ساحل خلیج شاخ طلایی استانبول و در بخش اروپایی شهر قرار دارد. این محله در گذشته مرکز تولید وسایل آهنی و فولادی بوده و به عنوان لنگرخانه شناخته می شده است. این محله دارای موزه راحمی کوچ است که نمایشگاهی از پیشرفت صنعتی ترکیه از گذشته تا کنون را به نمایش می گذارد. در این موزه، مدل های وسایل حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، ارتباطات، مهندسی، عروسک ها و اجسام علمی قابل دیدن است. همچنین در این محله می توانید با قایق چرخان گالاتا (Galata Gemi) یا با کشتی بخار (Buhar Gemisi) تور خلیج گلدن هورن را تجربه کنید. در این محله، کافه دملک (Demlik) نام دارد که با دکوراسیون آنتیک، نوشیدنی های خوشمزه از جمله قهوه ترک را سرو می کند.

محله ایوپ استانبول
ایوپ یکی از مناطق قدیمی استانبول است که در ساحل گلدن هورن و در بخش اروپایی شهر واقع شده است. این منطقه در سال ۱۹۳۶ از تقسیم مناطق فاتح و بی اوغلو به وجود آمده است. این منطقه به خاطر دارای بودن مسجد سلطان ایوب، که قبر حضرت ایوب انصاری را در خود جای داده است، مورد توجه مسلمانان است. در این منطقه، می توانید از تپه پیر لوتی، که چشم انداز زیبای شاخ طلایی استانبول را به نمایش می گذارد، بازدید کنید. همچنین در این منطقه، موزه ها، قبرستان ها، پارک ها و بازارچه های تاریخی وجود دارد که جذابیت های گردشگری آن را افزایش می دهند.

جمع بندی شاخ طلایی استانبول
شاخ طلایی استانبول یکی از جاذبه های اصلی شهر استانبول به شمار می رود. بسیاری از گردشگران و مسافران زمانی که به استانبول سفر می کنند برنامه سفر خود را به نحوی می چینند که حتما سری به این جاذبه گردشگری بزنند. با گشت و گذار در محله های اطراف شاخ طلایی در استانبول می توانید لحظات بسیار خوبی را تجربه نمایید. بسیاری از کافه رستوران های این محله ها دید خوبی به شاخ طلایی دارند و می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه ترک هنگام غروب آفتاب لذت دوچندانی از موقعیت خود ببرید. برخی از این محله ها عبارتند از : ایوپ، هاسکوی، گالاتا، کاراکوی، ایوان سرای، بالات، فنر، چیبالی، زیرک، اونکاپانی و امینونو.

منبع
الی گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا