میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

سیاست‌های اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۲۳ چگونه بود؟‌

بانک‌ مرکزی انتظار دارد تورم در ماه می سال ۲۰۲۴، به ۷۰ الی ۷۵ درصد افزایش یافته اما تا پایان سال آینده به حدود ۳۶ درصد کاهش یابد.

تبلیغ در عصر ترکیه

در سال ۲۰۲۳، وقوع زمین‌لرزه‌های ۶ فوریه، افزایش تورم داخلی و جهانی، وقوع جنگ اسرائیل و حماس و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه، سالی پرچالش را برای ترکیه رقم زد. با این‌حال این کشور توانست با اعمال سیاست‌های مالی و مدیریت اقتصادی، دوباره اعتماد عمومی را جلب کند. در این پست برخی از سیاست‌های اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۲۳ را مرور می‌کنیم.

انقباض پولی
بانک مرکزی ترکیه (CBRT) در اولین جلسه خود تحت ریاست حافیظه گایه ارکان در ماه ژوئن، چرخه انقباض پولی را با افزایش یکباره ۶۵۰ واحدی آغاز کرد و در عرض هفت ماه نرخ بهره با افزایش ۳۴۰۰ واحد از ۸.۵ درصد در ماه ژوئن به ۴۲.۵ درصد در ماه دسامبر رسید. بانک مرکزی پس از آخرین جلسه ماه دسامبر اعلام کرد که چرخه انقباض پولی به خط پایان خود نزدیک است زیرا به‌سطح مورد نیاز برای روند کاهشی تورم نزدیک شده.

پیش‌بینی کاهش تورم در نیمه دوم سال ۲۰۲۴
در حالی که در ماه می، تورم ترکیه با ۳۹.۵۹ درصد به پایین‌ترین سطح ۱۷ ماهه رسید، اما در ماه نوامبر تا ۶۲ درصد بالا رفته و به بالاترین سطح در سال ۲۰۲۳ رسید. بانک‌ مرکزی انتظار دارد تورم در ماه می سال ۲۰۲۴، به ۷۰ الی ۷۵ درصد افزایش یافته اما تا پایان سال آینده به حدود ۳۶ درصد کاهش یابد.

رشد ۴ درصدی اقتصاد
اقتصاد ترکیه در ماه نخست سال ۲۰۲۳، ۴ درصد، در سه‌ماهه دوم ۳.۹ درصد و در سه‌ماهه سوم ۵.۹ درصد رشد داشت که بیش از انتظار بود. این کشور سال ۲۰۲۳ را با رشد تولید ناخالص داخلی ۴ درصدی به پایان رساند. بر اساس برنامه اقتصادی میان مدت دولت، پیش‌بینی می‌شود ترکیه در سال ۲۰۲۴ به‌میزان ۴ درصد، در سال ۲۰۲۵ به‌میزان ۴.۵ درصد و در سال ۲۰۲۶ به‌میزان ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشد.

افزایش اعتماد اقتصادی
داده‌ها نشان می‌دهد که ذخایر بانک مرکزی ترکیه پس از انتخابات ماه می روند صعودی داشته و در ماه دسامبر به رکورد ۱۴۵.۵ میلیارد دلار رسید. این رقم نشان‌دهنده افزایش ۴۷ میلیارد دلاری پیش از انتخابات ماه می است. گزارش بانک مرکزی برای سیاست‌های پولی سال ۲۰۲۴ بیانگر آن است که «استراتژی ذخیره» به‌منظور روند صعودی افزایش ذخایر ارز خارجی ادامه خواهد داشت.

رکوردشکنی صادرات
داده‌های نشان می‌دهد که صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۳ با رشد ۰.۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۲۵۵ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار رسید که بیانگر یک رکورد تاریخی جدید در این بخش و فراتر از برنامه اقتصادی میان‌مدت کشور است. پیش‌بینی شده است که صادرات کالا و خدمات در سال ۲۰۲۴ از مرز ۳۷۵ میلیارد دلار فراتر رود.

عادی‌سازی روابط با چند کشور خاورمیانه
در سال ۲۰۲۳، ترکیه روابط خود را با کشورهای متحده عربی و عربستان سعودی بهبود بخشید که منجر به امضای ۱۳ قرارداد تجاری میان ترکیه و این ‌کشورها مجموعاً به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار شد. در ماه مارس، عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در بانک مرکزی ترکیه از طریق صندوق توسعه عربستان سعودی موافقت کرد.

منبع
از جمله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا