میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

سلول‌های زامبی، دلیل اصلی پیری پوست!

پرتوهای فرابنفش خورشیدی درواقع یکی از دلایل اصلی در پدید آمدن سلول‌های پوستی زامبی یا سالخورده هستند.

تبلیغ در عصر ترکیه

سلول‌های پوستی سالخورده درواقع همان سلول‌هایی هستند که دیگر روندهای تکثیر و تقسیم سلولی را سپری نمی‌کنند و دیگر عملکرد درستی هم ندارند. این سلول‌ها ظاهرا زنده هستند زیرا در برابر مرگ مقاومت می‌کنند و به‌طور طبیعی هم از بین نمی‌روند، به همین دلیل بعضی از متخصصان پوست‌ومو، لقب «سلول‌های زامبی» را برای آنها انتخاب کرده‌اند.

میزان سلول‌های زامبی یا سالخورده در بافت پوست با افزایش سن بیشتر می‌شود و به‌مرور زمان در قسمت‌های مختلف بدن هم یافت می‌شوند. این سلول‌های پوستی ضعیف با انواع بیماری‌های پوستی مرتبط با افزایش سن مرتبط هستند، اما بیشتر از همه به خود پیری پوست ارتباط دارند.

چه عواملی باعث شکل‌گیری سلول‌های زامبی می‌شوند؟

سلول‌های زامبی در طول فرایندهای طبیعی پیری پوست شکل می‌گیرند، اما مثل بسیاری از مشکلات پوستی، عوامل مختلفی می‌توانند در سرعت‌بخشی به روند شکل‌گیری آنها نقش داشته باشند:

تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی: پرتوهای فرابنفش خورشیدی درواقع یکی از دلایل اصلی در پدید آمدن سلول‌های پوستی زامبی یا سالخورده هستند.

عوامل تهاجمی زیست‌محیطی: علاوه بر پرتوهای فرابنفش خورشیدی، رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا، دود سیگار و دیگر عوامل تهاجمی زیست‌محیطی می‌توانند باعث شکل‌گیری استرس اکسیداتیو و آسیب‌دیدگی DNA شوند. ادامه‌دار شدن این آسیب‌ها به‌مرور زمان باعث می‌شود که بعضی از سلول‌های پوستی وارد حالت بدون عملکرد شوند و درنهایت به سلول‌های زامبی تبدیل گردند.

التهاب: التهاب یکی از عوامل ریشه‌ای در شکل‌گیری بسیاری از مشکلات پوستی است و در این مورد هم در به‌وجود آمدن سلول‌های زامبی نقش دارد. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن پوست (مثل روزاسه، اگزما و پسوریازیس) بیشتر از دیگران با مشکل تجمع سلول‌های پوستی زامبی مواجه می‌شوند.

راه‌های مقابله با سلول‌های زامبی

1. محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو

از آنجایی که استرس اکسیداتیو می‌تواند در شکل‌گیری و تجمع سلول‌های زامبی نقش داشته باشد، پس محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد می‌تواند از این فرایند جلوگیری کند. استفاده منظم و روزانه از محصولات ضدآفتاب، شست‌وشوی روزانه پوست و استفاده از محصولات مراقبتی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو ضروری است.

تغییرات مربوط به سبک زندگی مانند دوری از تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیز می‌توانند در مبارزه با رادیکال‌های آزاد نقش مهمی داشته باشند.

2. استفاده از محصولات آنتی‌اکسیدانی هدفمند

استفاده از محصولات حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مختلف مثل ویتامین C، ویتامین E و… برای پوست مفید است، اما بعضی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل فیستین و کوئرستین فقط در محصولات خاص به‌کار می‌روند. این ترکیبات مستقیما با سلول‌های سالخورده یا زامبی درگیر می‌شوند و به حفظ تعادل در تجمع این سلول‌ها کمک می‌کنند.

3. تقویت تقسیم و تکثیر سلولی

برای کسب اطمینان از این‌که سلول‌های پوستی در بهترین وضعیت خودشان قرار دارند، باید سلول‌های پوستی مرده از بین بروند تا سلول‌های جوان و سالم به‌جای آنها قرار بگیرند. به همین دلیل هم محصولاتی که به تنظیم فرایندهای تقسیم و تکثیر سلولی کمک می‌کنند یا سلول‌های پوستی مرده را از بافت پوست جدا می‌سازند، مثل رتینوئیدها و اسیدهای لایه‌بردار، می‌توانند برای مبارزه با سلول‌های زامبی مناسب باشند.

منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا