میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

رژیم غذایی بعد از جراحی کیسه صفرا

اگر در حال آماده شدن برای جراحی برداشتن کیسه صفرا هستید، مهم است که برنامه ریزی کنید که بعد از عمل چه چیزی بخورید.

تبلیغ در عصر ترکیه

اگر در حال آماده شدن برای جراحی برداشتن کیسه صفرا هستید، مهم است که برنامه ریزی کنید که بعد از عمل چه چیزی بخورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، برخی از غذاها ممکن است مانع بهبودی شما شوند و احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کنند. سایر غذاها می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

چرا باید از رژیم خاصی پیروی کنید؟

عملکرد اصلی کیسه صفرا جمع آوری و ذخیره مایعات گوارشی و صفرای تولید شده توسط کبد هنگام هضم غذا است.

کیسه صفرا به طور مداوم صفرا آزاد می کند تا به فرآیند هضم کمک کند.

اگر کیسه صفرا به درستی کار نمی کند یا اگر سنگ کیسه صفرا دارید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

دلیل اینکه بعد از جراحی باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید این است که دیگر کیسه صفرا برای تمرکز یا کنترل صفرا وجود ندارد. این بدان معناست که صفرا در حال حاضر مستقیماً از روده شما عبور می کند که می تواند منجر به اسهال و مدفوع مکرر شود تا زمانی که بدن شما با کیسه صفرا سازگار شود.

شما باید غذاهایی بخورید که هضم آن برای بدن آسان باشد و صفرای اضافی ایجاد نکند. به عنوان مثال، مقادیر زیاد غذاهای پرچرب می تواند منجر به اسهال، گاز و نفخ بیشتر شود.

5 غذایی که باید بعد از جراحی کیسه صفرا در رژیم غذایی خود بگنجانید

پس از برداشتن کیسه صفرا، غذاهای خاصی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از این موارد عبارتند از:

غذاهای پر فیبر

جراحی کیسه صفرا می تواند منجر به تغییراتی در نحوه هضم غذا توسط بدن شما شود. غذاهای پر فیبر می توانند به تنظیم روند هضم کمک کنند.

افزایش مصرف فیبر همچنین به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند که یک مسئله رایج پس از جراحی است.

فیبر به اتصال اسیدهای صفراوی در روده کوچک کمک می کند و به طور بالقوه از تحریک و اسهال که گاهی اوقات زمانی که صفرا توسط کیسه صفرا تنظیم نمی شود رخ می دهد، جلوگیری می کند.

غلات کامل مانند جو و کینوا منابع عالی فیبر محلول هستند که می توانید بعد از جراحی در رژیم غذایی خود بگنجانید. آجیل، دانه ها و حبوبات نیز گزینه های خوبی هستند.

میوه ها و سبزیجات

رژیم غذایی بعد از جراحی کیسه صفرا

میوه ها و سبزیجات معمولاً برای سیستم گوارشی گزینه های خوبی هستند و پردازش آنها برای بدن آسان تر است. این امر به ویژه در صورت پخته شدن آنها صادق می باشد، زیرا نرم تر می شوند.

آنها همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای درمان و بهبودی ضروری هستند.

علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات کم‌چربی هستند و مصرف آن‌ها را ایده‌آل می‌کند، زیرا بدن برای هضم چربی بدون کیسه صفرا مشکل‌ بیشتری دارد.

گزینه های خوب شامل گلابی، سیب، هویج، پرتقال، هندوانه، اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی است.

گوشت بدون چربی

هضم گوشت های چرب بدون کیسه صفرا در مقایسه با گوشت های بدون چربی برای بدن بسیار سخت تر است. اگر گوشت های چرب تری بخورید، ممکن است ناراحتی یا درد بیشتری را تجربه کنید.

گوشت بدون چربی همچنین حاوی مقدار زیادی پروتئین است که برای ترمیم و رشد بافت ها ضروری است. پس از جراحی، بدن شما به پروتئین کافی برای ترمیم برش های جراحی نیاز دارد.

در نهایت، گوشت بدون چربی، مواد مغذی مهمی مانند آهن، روی و ویتامین B را فراهم می کند که برای حفظ سلامتی شما در طول فرآیند بهبودی حیاتی هستند.

نمونه هایی از گوشت بدون چربی که باید در رژیم غذایی بعد از جراحی کیسه صفرا گنجانده شود شامل سینه مرغ بدون پوست، بوقلمون، ماهی و فیله گوشت بدون چربی است.

چربی های سالم

چربی های سالم اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 را تامین می کنند که بدن به خودی خود آنها را تولید نمی کند. اسیدهای چرب برای کاهش التهاب و حمایت از سیستم ایمنی حیاتی هستند که برای بهبودی پس از جراحی مهم است.

این چربی ها همچنین به بدن کمک می کنند تا ویتامین های محلول در چربی را جذب کند که در سلامت بدن نقش مهمی دارند.

پس از جراحی کیسه صفرا، ممکن است نتوانید وعده های غذایی بزرگ را تحمل کنید که می تواند بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. گنجاندن مقادیر کمی از چربی های سالم در وعده های غذایی شما می تواند انرژی شما را بدون نیاز به مقدار زیادی غذا تامین کند.

برخی از چربی های سالم برای خوردن بعد از جراحی عبارتند از آووکادو، روغن زیتون و ماهی چرب.

لبنیات کم چرب

فرآورده های لبنی کم چرب برای دستگاه گوارش آسان است و به طور بالقوه باعث کاهش ناراحتی و اسهال پس از جراحی کیسه صفرا می شود.

این محصولات مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و پروتئین را فراهم می‌کنند که بدن شما به آن‌ها نیاز دارد، اما با محتوای چربی کمتر.

همانطور که بدن شما با فرآیند هضم جدید سازگار می شود، می توانید با کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی به بهبودی خود کمک کنید. لبنیات کم چرب به بدن کمک می کند تا از ویتامین های A، D، E و K استفاده کند.

گزینه های خوب شامل شیر کم چرب، ماست، پنیر و کفیر است.

غذاهایی که بعد از جراحی کیسه صفرا باید از آنها اجتناب کنید

بهتر است بعد از جراحی کیسه صفرا از این نوع غذاها خودداری کنید:

غذاهای پرچرب

بدون کیسه صفرا، تجزیه و جذب مقادیر زیادی چربی برای بدن بسیار دشوارتر می شود که می تواند منجر به ناراحتی گوارشی مانند نفخ، گاز و اسهال شود.

مصرف غذاهای چرب می تواند باعث افزایش اسیدهای صفراوی در روده بزرگ شده و باعث تحریک و اسهال می شود.

بهتر است به غذاهای کم چرب پایبند باشید و از گزینه هایی مانند غذاهای سرخ شده، فست فود و سس های روغنی یا خامه ای خودداری کنید.

غذاهای ادویه دار

پس از جراحی کیسه صفرا، دستگاه گوارش شما حساس خواهد شد. غذاهای تند می توانند پوشش حساس گوارشی را تحریک کرده و منجر به ناراحتی شوند.

کپسایسین، ترکیبی موجود در غذاهای تند، می تواند معده را تحریک کند تا اسید بیشتری تولید کند و کبد را وادار به افزایش تولید صفرا کند. این صفرای اضافی می تواند منجر به مشکلاتی مانند اسهال و نفخ شود.

هنگامی که بدن پس از جراحی کیسه صفرا هنوز در حال سازگار شدن با شرایط جدید است، تحریک ناشی از غذاهای تند می تواند باعث شود که شرایطی مانند سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید بیشتر شود.

از مصرف فلفل و فلفل تند، سس های تند، کاری، گوشت های چاشنی دار شده و سوپ های تند خودداری کنید.

لبنیات پرچرب

هضم چربی های اشباع شده در لبنیات پرچرب بدون کیسه صفرا برای بدن سخت است که می تواند منجر به علائم گوارشی مانند نفخ، گاز و اسهال شود. لبنیات پرچرب نیز می تواند باعث سوء جذب اسیدهای صفراوی شود.

پس از جراحی از مصرف شیر کامل، کره، خامه، پنیر پرچرب، بستنی و ماست پرچرب خودداری کنید.

غذاهای فراوری شده

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی سطوح بالایی از چربی های ناسالم مانند چربی های اشباع شده و ترانس هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، هضم این چربی ها برای بدن شما بدون کیسه صفرا دشوار است و خوردن آنها می تواند باعث علائم گوارشی شود.

غذاهای فرآوری شده معمولاً دارای محتوای سدیم بالایی هستند که می تواند باعث کم آبی بدن و نفخ شود در حالی که بدن شما در تلاش برای بهبودی پس از جراحی است. سدیم اضافی همچنین می تواند بر فشار خون و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

در نهایت، غذاهای فرآوری شده معمولاً دارای مواد مغذی کمی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. پس از جراحی، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی برای اطمینان از بهبودی بسیار مهم است.

سعی کنید از وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده، غذاهای شیرین مانند کلوچه ها، سوپ های کنسرو شده، محصولات پخته شده و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس استفاده نکنید.

غذاهای بسیار شیرین

غذاهای شیرین، به ویژه آنهایی که قند تصفیه شده بالایی دارند، می توانند باعث تغییرات سریع در سطح قند خون شوند که می تواند منجر به نفخ، گاز و سایر علائم ناراحت کننده در طول بهبودی شما شود.

غذاهای شیرین همچنین می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند که ممکن است روند بهبودی را کند کرده و درد یا ناراحتی را تشدید کند.

از خوردن آب نبات، شیرینی، غلات شیرین، نوشیدنی های شیرین و شربت ها خودداری کنید.

راهنمای غذا خوردن بعد از جراحی کیسه صفرا

اکنون که می دانید پس از جراحی چه بخورید و از چه چیزهایی پرهیز کنید، در اینجا چند توصیه کلی در مورد مصرف مواد غذایی بعد از عمل آورده شده است:

وعده های غذایی کوچکتر بخورید: بدون کیسه صفرا، کبد به طور مداوم صفرا را در روده کوچک آزاد می کند. وعده های غذایی کوچک تضمین می کند که مقداری که می خورید با صفرای موجود هماهنگ باشد. این کار می تواند به روند هضم کمک کند و از ناراحتی جلوگیری کند.

مصرف غذاهای جامد را به آرامی شروع کنید: هنگامی که کیسه صفرا شما برداشته می شود، سیستم گوارش شما به زمان نیاز دارد تا خود را با جریان مداوم و با غلظت کمتر صفرا از کبد سازگار کند. وارد کردن آهسته غذاهای جامد به رژیم غذایی به سیستم گوارش کمک می کند تا تنظیم شود و از فشار خون جلوگیری می کند.

به یک رژیم غذایی کم چرب پایبند باشید: در هفته ها و ماه های بعد از جراحی، مصرف چربی های اشباع و ترانس را محدود کنید. احتمالاً پس از عمل جراحی کمی ناراحتی را تجربه خواهید کرد و خوردن غذاهایی با محتوای چربی بالا می تواند این علائم را بدتر کند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا