میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

رشد انفجاری گل قاشقی با رعایت 5 نکته طلایی

پیروما که به گیاه قاشقی معروف است، جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی است که برای نگهداری از آن لازم است چند نکته را فراموش نکنید.

تبلیغ در عصر ترکیه

گل پپرومیا که در ایران به نام گل قاشقی شناخته می‌شود، یکی از گل‌های آپارتمانی پر طرفدار است که برگ‌های آن همیشه سبز است اما سرعت رشد آن بسیار کند است؛ این گیاه دو ماه در سال گل می‌دهد؛ رنگ برگ‌های این گیاه معمولا ابلق سبز و کرم است؛ یکی از مزایا نگهداری گل قاشقی، مقاومت بالای آن در برابر تاریکی است؛ اگر جزو افرادی هستید که به گل و گیاه علاقه دارید، در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا نحوه نگهداری و تکثیر گل قاشقی را به شما آموزش دهیم.

انواع گل قاشقی
این گیاه با توجه به ظاهر و شرایط نگهداری به چند دسته تقصیم می‌شود؛ برای مثال یک گروه از آن‌ها که گل قاشقی بالا رونده نام دارد و نسبت به سایر گونه‌ها رشد بیشتری دارد، ساقه‌های قرمز رنگ و برگ‌های نقره‌ای مانندی دارند.

یک گونه دیگر آن که ساقه‌های آن بلند و سرخ رنگی دارد و برگ‌های آن گوشتی و به رنگ ارغوانی است. نوع سوم این گیاه برگ‌های آن گوشتی و قلب مانند است و دم برگ‌های قرمزی دارد.

شرایط لازم برای نگهداری گل قاشقی در خانه
چیدمان گل طبیعی در پذیرایی، می‌تواند حس شادابی و انرژی مثبت را در شما به جریان درآورد؛ اما به شرط آنکه گیاهانی که در خانه نگهداری می‌کنید طراوت لازم را داشته باشند؛ بعضی از گیاهان آپارتمانی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در هر شرایطی سالم بماند؛ این گل‌ها برای افرادی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تجربه‌ای ندارند، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ انواع گل قاشقی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ اما به خاطر داشته باشید با توجه به اینکه این گیاه جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی است، برای شاداب ماندن و رشد بهتر نیاز است به یک سری نکات مهم که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید.

نور
نور یکی از منابع اصلی برای رساندن مواد مغذی به گیاه است. همان طور که اشاره شد، پپرومیا نیز مانند بامبو و سانسوریا از گل‌های آپارتمانی سایه دوست است؛ در نتیجه تابش نور مستقیم به برگ‌ها باعث سوختگی و خشک شدن آن می‌شود؛ بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، دور از پنجره است به طوری که فاصله 3 متری با پنجره داشته باشد.

میزا آب مورد نیاز برای گل قاشقی
باتوجه به اینکه برگ‌های این گیاه ضخیم و گوشتی است، می‌تواند آب را برای مدت زمان بیشتری در خود حفظ کند، بهترین زمان آبیاری گل قاشقی هر دو هفته یک بار است؛ علاوه بر آن این گیاه رطوبت را دوست دارد و برای رشد بهتر، لازم است که مداری آب روی برگ‌های آن اسپری کنید.

در فصل گرم سال باتوجه به اینکه افزایش دما سبب تبخیر آب موجود در برگ‌ها می‌شود، در نتیجه نیاز گیاه به آب افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود در فصل‌های گرم، فاصله بین دو آبیاری را کاهش دهید؛ برای تشخیص زمان مناسب، به سطح خاک دقت کنید، زمانی که خاک کاملا خشک شد، زمان مناسبی برای آب دادن به گیاه است، در غیر این صورت در اثر آبیاری بیش از حد، قارچ درون خاک رشد می‌کند و ریشه گیاه می‌پوسد.

خاک مناسب برای پرپشت شدن گل قاشقی
خاک مناسب برای گل قاشقی و داشتن گیاهی سالم، نباید سنگین باشد، تا ریشه ها به راحتی بتوانند داخل خاک رشد کنند؛ مناسب‌ترین خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک برگ، شن، پرلیت و خاک معمولی که آب را در خود جمع نمی‌کند.

دما
دمای مناسب برای نگهداری گل قاشقی در خانه، بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. البته پپرومیا گیاهی مقاوم است و دمای کمی بالاتر و پایین‌تر از این میانگین را نیز تحمل می‌کند. لازم به ذکر است که سرمای شدید علت ریزش برگ گل قاشقی و آسیب دیدن آن است؛ بنابراین برای درمان ریزش برگ گل قاشقی، قرار دادن آن در محیطی مناسب است.

کود دهی
برای تقویت پپرومیا می‌توانید از کودهای مایع و جامد کمک بگیرید. آن ها را در آب حل و هنگام آبیاری به گیاه از آن استفاده کنید؛ در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار و در فصول سرد هر دو ماه یک مرتبه از کود استفاده کنید.

تکثیر گیاه قاشقی
بهترین زمان برای ریشه دهی، اواخر بهار تا اواسط تابستان است. اگر دوست دارزید یک گلدان پرپشت داشته باشید، به دو روش می‌توانید آن را تکثیر کنید.

نگهداری گل قاشقی در آب
این روش تکثیر، خصوصا در فصل تابستان بسیار مناسب است؛ برای استفاده از اینن روش لازم است ساقه گل قاشقی را به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی متر برش و پس از جدا کردن برگ‌های انتهایی، آن را در آب قرار دهید. دمای محیط باید بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد و پس از ۱۰ تا ۲۰ روز که ساقه شروع به ریشه‌زایی کرد، آن را درون خاک بکارید و گیاه را آبیاری کنید.

تکثیر گل قاشقی با برگ
در این روش تکثیر، چند عدد برگ را که به خوبی رشد کرده و سطح سالمی دارد، انتخاب کرده و آن‌ها را از ساقه جدا کنید. در صورت امکان انتهای برگ را درون هورمون مخصوص ریشه زایی فرو ببرید و سپس آن را در خاک قرار دهید. البته الزامی به استفاده از هورمون نیست، فقط به روند ریشه دهی سرعت می‌بخشد. گلدان را دور از نور مستقیم و در گرم ترین نقطه خانه قرار دهید. بعد از سه تا چهار هفته برگ ها ریشه می‌دهند و رشد می‌یابند.

منبع
دلتا مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا