میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

راز اعتیاد بیشتر زنان به سیگار کشیدن

پائوس در مطالعه جدید خود کشف کرد که استروژن اثر پروتئین‌هایی به نام «اولفاکتومدین» را افزایش می‌دهد. این پروتئین‌ها برای پاسخ لذت مغز به نیکوتین اهمیت دارند.

تبلیغ در عصر ترکیه

مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان آمریکایی انجام شده، دلیل جالبی را در مورد تمایل بیشتر زنان به وابستگی به سیگار نسبت به مردان کشف کرده است.

به گزارش عصر ترکیه، پژوهشگران دانشگاه کنتاکی دریافتند که با وجود تعداد بالاتر سیگاری‌های مرد در آمریکا نسبت به زنان، زنان بیشتر در معرض خطر وابستگی به سیگار قرار دارند. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، حدود ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ مرد بالغ سیگاری هستند، در حالی که این رقم برای زنان بالغ حدود ۱۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر است.

این مطالعه جدید همچنین به علل احتمالی این موضوع پرداخته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که استروژن، هورمون جنسی زنانه، مغز را نسبت به تأثیرات نیکوتین موجود در سیگار حساس‌تر می‌کند و در نتیجه خطر وابستگی به آن را افزایش می‌دهد.

با این ‌حال، مطالعات نشان می‌دهند که احتمال شروع به سیگار کشیدن در مردان بیشتر است، که تا حدودی دلیل تعداد بالاتر سیگاری‌های مرد نسبت به زنان را توضیح می‌دهد.

سالی پائوس، دانشجوی دکترای زیست‌شناسی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون، که رهبری این تحقیق را برعهده داشت، گفت: «مطالعات نشان می‌دهند که زنان تمایل بیشتری برای وابستگی به نیکوتین نسبت به مردان دارند و در ترک آن نیز کمتر موفق هستند.»

خانم پائوس با هدف کشف دلیل این نابرابری جنسیتی، تحقیقات خود را به انجام رساند و نتایج آن را در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی ارائه کرد.

بدن مردان نیز به‌طور طبیعی دارای مقداری استروژن است، اما زنان این هورمون را در سطوح بسیار بالاتری تولید می‌کنند که در طول مراحل چرخه قاعدگی آن‌ها و هر ۲۸ روز نوسان دارد.

پائوس در مطالعه جدید خود کشف کرد که استروژن اثر پروتئین‌هایی به نام «اولفاکتومدین» را افزایش می‌دهد. این پروتئین‌ها برای پاسخ لذت مغز به نیکوتین اهمیت دارند.

استروژن باعث فعال شدن اولفاکتومدین‌ها می‌شود. این پروتئین‌ها سپس بخش‌هایی از مغز را که به اعتیاد و پاداش مرتبط هستند فعال می‌کنند و باعث ایجاد میل به نیکوتین در فرد می‌گردند.

با مصرف نیکوتین برای رفع این میل، میزان اولفاکتومدین‌ها و همچنین استروژن کاهش می‌یابد.

تحقیقات نشان داد که افزایش ناگهانی استروژن، مانند دوره‌ی پیش از تخمک‌گذاری، منجر به افزایش مرتبط با اولفاکتومدین‌ها می‌شود.

پائوس و همکارانش با بررسی پایگاه‌های داده‌ی ژنتیکی عظیم و جستجو برای ژن‌هایی که تحت تأثیر استروژن قرار می‌گیرند و شیمی مغز را کنترل می‌کنند، این پروتئین را شناسایی کردند.

آن‌ها تنها یک نوع ژن را پیدا کردند که با معیارهایشان مطابقت داشت – ژنی که اولفاکتومدین‌ها را می‌سازد.

پس از تمرکز روی این ژن خاص، آن‌ها آن را به موش‌های آزمایشگاهی پیوند زدند و مجموعه‌ای آزمایش‌ها برای درک چگونگی تعامل استروژن، اولفاکتومدین‌ها و نیکوتین با یکدیگر انجام دادند.

پائوس گفت با پیشرفت در این زمینه، دانشمندان می‌توانند داروهایی را توسعه دهند که این پروتئین‌ها را هدف قرار دهند و اثرات آن‌ها را مسدود کنند و به ترک سیگار کمک نمایند.

«اگر بتوانیم تأثیر استروژن بر تمایل و مصرف نیکوتین از طریق اولفاکتومدین‌ها را تأیید کنیم، می‌توانیم داروهایی طراحی کنیم که با هدف قرار دادن مسیرهای تغییر یافته، این اثر را مسدود کنند.

پائوس در پایان گفت: این داروها به طور امیدوارکننده‌ای ترک نیکوتین را برای زنان آسان‌تر خواهند کرد.»

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
dailymail

1 دیدگاه

  1. مرد های آسیای شرقی هم بشدت سیگاری هستند یه کم بالاتر از نرمال ، و غذاهای آسیای شرقی مملو از استروژن هست ، توفو ، ماهی ، سویا سس ، سویا …. شاید به این دلیل باشه ، مرد های چینی به شکل عجیبی معتاد به سیگار هستند ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا