میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

دلایل عمده بروز کهیر

به طور معمول کهیر به عنوان نوعی واکنش آلرژیک نسبت به چیزی در محیط یا خوراکی مصرفی گفته می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل وجود یک مشکل جدی در بدن اتفاق بیفتد.

تبلیغ در عصر ترکیه

کهیر که نوعی بثور پوستی است به صورت جوش‌های خارش دار و برجسته‌ای هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند و معمولاً در پوست‌های روشن به رنگ قرمز، صورتی یا گوشتی بوده و در پوست‌های تیره‌تر پررنگ تر بنظر می‌رسند.

گاهی اوقات ممکن‌است در محل بروز کهیر سوزن سوزن شده یا درد بگیرد. در بیشتر موارد کهیر در اثر واکنش آلرژیک به دارو یا غذا ایجاد شده و یا واکنشی نسبت به وجود یک محرک در محیط است.

در بسیاری از موارد، کهیر یک مشکل حاد اما موقت است که می‌تواند با داروهای آلرژی کاهش یافته و بیشتر بثورات خود به خود از بین می‌روند. با این حال، موارد مزمن و دائمی کهیر که می‌تواند همراه با یک واکنش آلرژیک شدید باشد باعث نگرانی است.

●چه چیزی باعث بروز کهیر می‌شود؟
کهیر معمولاً در اثر واکنش آلرژیک نسبت به چیزی که شخص با آن برخورد کرده یا مصرف کرده است، ایجاد می‌شود. هنگامی که بدن فرد واکنش آلرژیک از خود نشان می‌دهد، بدن هیستامین که نوعی ماده شیمیایی در تلاش برای دفاع از بدن در برابر عفونت و سایر عاملان خارجی است را ترشح می‌کند.

هیستامین در برخی افراد ممکن است باعث تورم، خارش و بروز بسیاری از علائمی شوند که با کهیر شباهت دارند. از نظر آلرژن ها کهیر می‌تواند توسط عواملی مانند گرده، داروها، غذا، شوره حیوانات و نیش حشرات ایجاد شود.

کهیر علاوه بر آلرژی ممکن است ناشی از شرایط خاصی باشد که افراد به دلیل استرس، پوشیدن لباس‌های تنگ، ورزش، بیماری‌ها یا عفونت‌ها دچار کهیر می‌شوند یا همچنین ممکن است در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض دمای سرد یا گرم و یا تحریک ناشی از تعریق زیاد ایجاد شود. از آنجایی که چندین محرک بالقوه برای بروز کهیر وجود دارد، بسیاری از اوقات نمی‌توان علت اصلی بروز کهیر را تشخیص داد.

●انواع کهیر
کهیر می‌تواند در پاسخ به محرک آلرژی ایجاد شده و یا ممکن است علت قابل شناسایی نداشته‌باشد.

●عکس‌العمل‌های آلرژیتیک
شایع‌ترین علل بروز کهیر واکنش های آلرژیک است. این موضوع می‌تواند توسط هر آلرژنی که به آن حساس باشید ایجاد شود، مانند:

○مواد غذایی مانند آجیل، شیر و تخم مرغ.

○شوره حیوانات خانگی

○گرده

○غبار

○نیش حشرات، گزیدگی

○داروها عمدتا آنتی بیوتیک‌ها، داروهای سرطان یا ایبوپروفن

●آنافیلاکسی
آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و تهید کننده سلامتی بوده و در این وضعیت، کهیر اغلب با مشکلات تنفسی، تهوع یا استفراغ، تورم شدید و سرگیجه همراه است. اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید، فوراً با 115 یا خدمات اورژانس محله خود تماس بگیرید.

●کهیر مزمن
کهیرهای مزمن موارد دائمی هستند که لزوماً علت قابل شناسایی ندارند. این وضعیت با کهیرهای مکرر که می‌توانند زندگی روزمره را مختل کنند، مشخص می‌شوند. موارد مزمن کهیر ممکن است چند هفته‌،چند ماه یا سال‌ها دوام داشته باشند.

●پوست شناسی
این شکل از کهیر حاد، خفیف در نظر گرفته شده که خاراندن بیش از حد یا فشار مداوم روی پوست باعث آن می‌شود. درماتوگرافی معمولا خود به خود در مدت زمان کوتاهی بدون درمان برطرف می‌شود.

●کهیرهای ناشی از تغییرات دما
گاهی اوقات تغییرات دما می‌تواند باعث ایجاد کهیر در افرادی که به چنین تغییراتی حساس هستند، شود.

●کهیرهای ناشی از عفونت
هر دو شکل عفونت ویروسی و باکتریایی می‌توانند باعث بروز کهیر شوند. عفونت‌های باکتریایی رایج که باعث کهیر می‌شوند عبارتند از:
○عفونت‌های دستگاه ادراری و گلودرد ○استرپتوکوکی. ویروس های مسبب مونونوکلئوز عفونی (مونو)، هپاتیت و سرماخوردگی اغلب باعث بروز کهیر می‌شوند.

اگرچه کهیر می‌تواند باعث خارش شده و ناراحت‌کننده باشد، اما معمولاً شدید نبوده و پس از مدتی ناپدید می‌شوند. با این حال توجه داشته‌باشید که با از بین رفتن برخی کهیرها، ممکن است کهیرهای جدید ظاهر شوند.

موارد خفیف کهیر بی‌ضرر و بی‌خطر تلقی می‌شوند. اگر دچار یک واکنش آلرژیک جدی شده و گلویتان متورم است، این حالت زنگ خطر بوده و باید به سرعت به مراکز پزشکی مراجعه کنید. داشتن اطلاعات و چشم اندازه درست در این موارد کمک‌کننده است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا