میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

ترکیه به پروژه «سپر دفاعی آسمان اروپا» پیوست

در روز ۱۸ فوریه، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در مراسمی که ۱۵ فوریه در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو به میزبانی بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در بروکسل برگزار شد، نامه‌ای مبنی بر پیوستن به طرح «سپر آسمان اروپا» را امضا کرد.

تبلیغ در عصر ترکیه

با امضای توافق‌نامه‌ای میان وزرای دفاع ترکیه و آلمان، ترکیه به پروژه «سپر دفاعی» تحت رهبری آلمان ملحق شده است. هدف این طرح تقویت سیستم دفاعی هوایی ضد بالستیک اروپا است و به‌طور رسمی به‌عنوان «طرح سپر آسمان اروپا (ESSI)» شناخته می‌شود.

در روز ۱۸ فوریه، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در مراسمی که ۱۵ فوریه در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو به میزبانی بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در بروکسل برگزار شد، نامه‌ای مبنی بر پیوستن به طرح «سپر آسمان اروپا» را امضا کرد. این طرح گامی مهم در جهت تحقق الزامات ناتو و در عین حال تضمین قابلیت همکاری و یکپارچگی متحدان است.

گولر در این مراسم گفت: «ما آماده‌ایم تا با طیف وسیعی از قابلیت‌های ملی خود در این طرح مشارکت کنیم. ما خوشحال هستیم که در قالب این طرح در خدمت تفاهم دفاع جمعی همکاری کنیم». علاوه بر ترکیه، یونان نیز در همان روز به ESSI پیوست و مجموع اعضای این طرح به ۲۱ کشور رسید. فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و لهستان هنوز به این طرح ملحق نشده‌اند.

ESSI در سال ۲۰۲۲ توسط آلمان و پس از تهاجم روسیه به اوکراین راه‌اندازی شد. هدف این طرح، تقویت دفاع یکپارچه هوایی و موشکی ناتو از طریق تسهیل دستیابی چندملیتی و ادغام طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های دفاع هوایی توسط کشورهای اروپایی است. همچنین خرید سامانه‌های دفاعی کوتاه، میان‌بُرد و دوربُرد است که تا حد امکان هماهنگ باشند و بتوانند تمامی تهدیدهای هوایی را دفع کنند نیز از اهداف طرح «سپر آسمان» عنوان شده است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
حریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا