میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

بهترین روتین مراقبت از پوست نوجوانان

دوران نوجوانی یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل رشد است و بسیاری از تغییرات جسمی، جنسی، شناختی، عاطفی و اجتماعی در این دوران رخ می دهد. یکی از تغییراتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند به نظر برسد، تغییرات پوستی است.

تبلیغ در عصر ترکیه

دوران بلوغ اولین باری است که انسان با آکنه، جوش های سرسیاه، لکه های پوستی و تغییرات هورمونی روبرو می شود.

این تغییرات در نهایت می توانند منجر به ایجاد اضطراب و کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان شوند. نگران نباشید! چرا که از هر 10 نوجوان 9 نفر آکنه را تجربه می کنند و از آنجایی که پوست نوجوانان بسیار انعطاف پذیر است، به راحتی می توان آن را درمان کرد. با رعایت چند نکته ساده می توانید از پوست خود در دوران نوجوانی مراقبت کنید:

1- از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید
برای شستشوی صورت از یک شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید. این کار از خشک شدن و ایجاد سوزش بر روی پوست جلوگیری خواهد کرد. در حین شستشو به هیچ عنوان پوستتان را به شدت مالش ندهید و به آرامی و با حرکات دایره وار شروع به ماساژ دادن پوستتان نمایید. از صابون برای شستشوی صورت استفاده نکنید، مگر اینکه صابون مخصوص شستشوی صورت باشد. این کار موجب تحریک منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

برای پوست های چرب و مختلط از پاک کننده های روزانه حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید. این پاک کننده ها تولید بیش از حد چربی را کنترل کرده و موجب آبرسانی به پوست می شوند. پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید لاکتیک چربی ها و آلودگی های پوست را از بین برده و به باز شدن منافذ آن کمک می کنند. می توانید از مکمل های ویتامین A یا روی نیز به منظور کنترل تولید سبوم و کاهش جوش های سرسیاه استفاده کنید.

2- از مرطوب کننده استفاده کنید
دو بار استفاده از کرم مرطوب کننده در روز به نرمی و آبرسانی پوست شما کمک کرده و از ایجاد خطوط و چین و چروک جلوگیری می کند. اگر پوستتان چرب است، از یک مرطوب کننده سبک و فاقد چربی استفاده کنید. با استفاده از مرطوب کننده های حاوی ضد آفتاب می توانید از پوستتان در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید. اگر پوست حساسی دارید، از استفاده از مرطوب کننده های حاوی رایحه خودداری کنید.

3- هفته ای یکبار پوستتان را لایه برداری کنید
به منظور جلوگیری از مسدود شدن منافذ ناشی از افزایش هورمونی، پوست خود را لایه برداری کنید. از محصولات حاوی خاک رس برای این کار استفاده کنید. زیرا این محصولات حاوی خواص ضد عفونی کننده و قابض طبیعی هستند. استفاده از لایه بردارهای شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک نیز راه حلی عالی برای پاکسازی عمیق منافذ پوست شما هستند. می توانید از اسکراب های خانگی نیز استفاده کنید. با مخلوط کردن شکر و عسل یک اسکراب خانگی بسازید. اگر پوست حساسی دارید، می توانید با ترکیب بلغور جو دوسر، عسل و شیر یک اسکراب ملایم بسازید.

4- آکنه را درمان کنید
آکنه می تواند در هر سنی رخ دهد، اما نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی بیش از دیگران به آکنه مبتلا می شوند. برای درمان آکنه از پاک کننده ها و ماسک های گوگردی استفاده کنید. گوگرد نسبت به اسید سالیسیلیک ملایم تر است. استفاده از شوینده‌ها، کرم‌ها، فوم‌ها و ژل‌های حاوی بنزوئیل پراکسید نیز محصولات ضد میکروب و ضد التهاب بوده و در درمان آکنه بسیار مفید هستند.

5- از ضد آفتاب استفاده کنید
به منظور محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر UVA و UVB خورشید در تمام طول سال از یک کرم ضد آفتاب مرطوب کننده حاوی حداقل SPF30 استفاده کنید و سعی کنید در بیرون از منزل از پیراهن آستین بلند و کلاه استفاده کنید.

6- از لب هایتان مراقبت کنید
درست مانند پوست، لب های شما نیز به مراقبت نیاز دارند. پیش از خواب از بالم لب استفاده کنید. همچنین می توانید با ترکیب کردن روغن نارگیل و عسل یک اسکراب لب طبیعی بسازید و با آن لب هایتان را اسکراب کنید. پس از این کار لب هایتان را بشویید و از بالم لب استفاده نمایید.

7- از کرم دست استفاده کنید
اگر پوست دستتان خشک است، یک کرم مناسب برای نرم کردن دست هایتان خریداری کنید. هر روز صبح و هر شب قبل از خواب از کرم نرم کننده دست استفاده کنید.

8- از لمس مکرر صورتتان خودداری کنید
با دست کثیف صورتتان را لمس نکنید. زیرا هر بار که این کار را انجام دهید، روغن، کثیفی و باکتری ها روی پوست شما پخش شده و می تواند به جوش تبدیل شود. از فشار دادن جوش ها خودداری کنید. زیرا این کار می تواند موجب گسترش عفونت، آسیب رسانی به بافت پوست و بروز التهاب شود. برای پاک کردن منافذ از باکتری‌های مولد آکنه، به سراغ درمان‌های ملایم و موثر مانند بنزوئیل پراکسید بروید.

9- در حین آرایش بهداشت را رعایت کنید
اگر آرایش می کنید، عادات آرایشی خود را بررسی کنید. ممکن است این عادات موجب بروز جوش و آکنه بر روی پوست شما شده باشند. برس ها و اپلیکاتورهای آرایشی را در فواصل منظم تمیز کنید. این کار از تجمع باکتری ها و آسیب رسیدن به پوست شما جلوگیری خواهد کرد. همچنین از به اشتراک گذاشتن محصولات آرایشی به ویژه محصولات مخصوص چشم و لب با دیگران خودداری کنید.

10- پیش از خواب آرایشتان را پاک کنید
اگر از لوازم آرایش استفاده می کنید، پیش از خواب بقایای آن را به کمک یک میسلار واتر بشویید. این شوینده هر گونه ماده آرایشی، آلودگی و چربی را از روی پوست پاک خواهد کرد.

11- صورتتان را با آب ولرم بشویید
دوبار در روز صورتتان را با آب ولرم بشویید. این کار به از بین بردن آلودگی های پوست کمک کرده و در عین حال روغن های آبرسان طبیعی پوست شما را حفظ می کند.

12- از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید
از یک رژیم غذایی متعادل غنی شده با سبزیجات و میوه ها پیروی کنید. از مصرف مواد غذایی روغنی و مواد قندی که می توانند آسیب های پوستی شما را بیشتر کنند، خودداری کنید. به جای مصرف محصولات لبنی مانند شیر گاو، از شیر بادام یا شیر جو استفاده کنید. همچنین به سراغ مصرف غذاهای سرشار از چربی های مفید مانند ماهی سالمون، آووکادو و آجیل بروید.

13- یک روال مناسب مراقبت از پوست در شب داشته باشید
پوست شما در شب سریع تر از روز خود را بازسازی می کند. بنابراین در شب حتما پوست صورتتان را تمیز کنید و تمام آثار آلودگی و آرایش را از بین ببرید. پیش از رفتن به رختخواب نیز از مرطوب کننده، بالم لب و کرم دست استفاده کنید.

14- از محصولات مناسب پوستتان استفاده کنید
برای مراقبت از پوست خود از یک پاک کننده ملایم، مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید به سراغ فرمول های غیر صابونی بروید و اگر پوستتان چرب است، از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید. همچنین برای پوست های چرب از مرطوب کننده های بدون چربی و بر پایه آب استفاده کنید.

15- از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید
سلامت پوست شما به طور مستقیم به سلامت کلی بدنتان بستگی دارد. ورزش، مدیتیشن، تغذیه سالم و خوردن آب فراوان از جمله کارهایی است که به داشتن سبک زندگی سالم و در نتیجه پوست بهتر کمک می کنند.

16- صبور باشید
مهم تر از داشتن یک روال مراقبت پوستی، تکرار و صبر است. به یک برنامه مناسب پایبند باشید، برای دستیابی به نتیجه مناسب عجله نکنید و از تغییر مکرر روال مراقبت پوستی خود خودداری کنید.

منبع
راهنماتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا