میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

افزایش ۱۲ برابری قیمت مسکن در ترکیه طی ۹ سال گذشته

قیمت آپارتمان‌ها در استانبول به سرعت به سطح قیمت‌های شهرهای گران قیمت اروپا نزدیک شده و براساس آمارها در طول ۹ سال اخیر قیمت مسکن در ترکیه ۱۲ برابر افزایش یافته است.

تبلیغ در عصر ترکیه

ترکیه با افزایش ۱۶۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۷۶ درصد در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را در افزایش قیمت مسکن اروپا به خود اختصاص داده است مجارستان با ۱۶۶ درصد افزایش در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش عصرترکیه ، اکثر کشورهای عضو در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ افزایش دو رقمی در قیمت مسکن را تجربه کردند. هرچند کشورهای شمال اروپا با حدود چهار درصد افزایش کمترین رشد را نشان دادند.

با اینکه افزایش قیمت مسکن در ترکیه از سال ۲۰۱۵ شروع شده است اما از سال (۲۰۲۱) به بعد این رشد با سرعت شتابانی بیشتر شده است. به گفته کارشناسان این افزایش ناشی از عوامل گوناگونی همچون نوسانات ارزی، سقوط ارزش لیر، افزایش تورم، هزینه ساخت و ساز و تقاضا پس از شیوع کرونا است. همچنین زلزله ۶ فوریه سال گذشته در ۱۱ شهر ترکیه باعث افزایش قیمت ها شده است زیرا مردم به دنبال زندگی در مناطق امن تر هستند.

گورکم یاپام، کارشناس ارشد امور املاک و ساخت و ساز در بازار ترکیه می گوید مقایسه قیمت خرید ملک با هزینه اجاره در استانبول نشان دهنده نسبت معقولی است اما با افزایش چشمگیر اجاره ها این تفاوت روز به روز بیشتر شده و در حال حاضر میانگین قیمت خرید خانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ برابر اجاره هاست. این وضعیت به معنای آن است که سرمایه گذاران با اجاره دادن خانه خود در کمتر از ۳۰۰ ماه می‌توانند اصل مبلغ سرمایه گذاری را کسب کنند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ایرانیان مقیم ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا