میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

اردوغان: کردها برادران ما هستند؛ مسئله ما تروریست‌ها هستند

تبلیغ در عصر ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه دولتی «تی‌آر‌تی» به تحولات مربوط به عملیات «چشمه صلح» ارتش کشور در شمال سوریه پرداخته و تاکید کرد: ما با کردها دشمنی نداریم. کردها برادران ما هستند. ما مشکلی با آنها نداریم. مسئله ما تروریست‌ها هستند.

اردوغان درباره نامه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وی و ذکر نام فرهاد عبدی شاهین از سرکردگان گره تروریستی پ.ی.د در این نامه گفت: به ترامپ گفتیم که «ما از آنجا که شما با یک تروریست نامه رد و بدل کرده و نامه وی را به نامه‌تان ضمیمه و آن را نیز به ما ارسال کرده‌اید، ناراحت هستیم.» نتوانست جوابی بدهد. ما گاه گاهی چنین تماس‌هایی داریم.

وی ادامه داد: آمریکا باید آن تروریست با اسم رمز «مظلوم» که در لیست قرمز تروریست‌های تحت تعقیب قرار دارد را به ما تحویل دهد. فکر می‌کنم وزیر دادگستری‌مان مکاتباتی را انجام داده و برای استرداد این تروریست به ترکیه اقدام خواهد کرد. آمریکا نیز باید او را به ما مسترد کند.

اردوغان همچنین در رابطه با محتوای توافق حاصله میان ترکیه و آمریکا گفت: در هیچ جایی سخنانی مبنی بر مذاکره یا توافق با گروه تروریستی ذکر نمی‌شود. پس چه گفته می‌شود؟ آمریکا و جمهوری ترکیه در این خصوص به توافق رسیده‌اند.

وی در خصوص سفرش به ایالات متحده اظهار داشت: آقای ترامپ اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ترکیه لغو شده است. دیگر مانعی برای سفر به آمریکا وجود ندارد. در 13 نوامبر به همراه هیئتی از مقامات دولت به آمریکا سفر رسمی انجام خواهم داد.

اردوغان افزود: رابطه آقای ترامپ با من صمیمی بوده و تا امروز هم تا حد ممکن صادقانه رفتار کرده است. امیدوارم دیدارهای صمیمانه‌ای مانند گذشته داشته باشیم.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره جنجال‌ها بر سر ورود ارتش کشور به عین‌العرب گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند وارد آنجا نشو، روس‌ها هم می‌گویند که وارد شو. ما چنین وضعیتی داریم و در این خصوص با توجه به تحولات تصمیم خواهیم گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتش ترکیه در عین‌العرب و منبج نیز نظارت و کنترل انجام خواهد داد، افزود: اما مهم‌تر از همه این است که ما در محدوده‌ای به عمق 10 کیلومتر از تل‌ابیض تا جرابلس یک کریدور صلح ایجاد کرده‌ایم.

اردوغان درباره خروج سلاح‌های سنگین متعلق به تروریست‌ها در شمال سوریه تصریح کرد: مگر در ناتو (با آمریکا و روسیه) متحد نیستیم؟ این سلاح‌ها را به ما بدهند.

وی در واکنش به انتقادات کشورهای خارجی از عملیات چشمه صلح در شمال سوریه گفت: ما برای سازندگی آمده‌ایم نه نابودی و تخریب. برای ریشه‌کن کردن تروریسم مصمم هستیم. اگر از تروریسم حمایت کنی، روزی می‌رسد که تو قربانی آن می‌شوی. پدیده تروریسم فردا به شما هم صدمه خواهد زد. ما نمی‌خواهیم هیچ کسی دچار این معضل شود.

اردوغان همچنین از عدم حمایت سایر کشورها از تلاش‌های ترکیه برای بازسازی مناطق آزاد شده از اشغال تروریست‌ها در شمال سوریه انتقاد کرده و گفت: همچنان کنجکاویم بدانیم آیا از فعالیت‌های بازسازی ما در مناطقی که از اشغال تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ایم، حمایت خواهند کرد یا نه. تا کنون کسی نگفت که باشد، ما حمایت می‌کنیم.

وی درباره اعضای ترک گروه تروریستی داعش در شمال سوریه اظهار داشت: متاسفانه هر چند هم تعدادشان کم باشد، در میان داعشیان زندانی در سوریه ترک نیز وجود دارد. ممکن است محاکمه همه آنها در زندان انجام شود یا تروریست‌های ترک‌تبار به کشورمان استرداد و اینجا محاکمه شوند. در میان آنها زنان و کودکان نیز وجود دارند. در این خصوص نیز با حساسیت عمل می‌کنیم.

اردوغان در واکنش به بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که در آن قطع همکاری و کاهش سطح روابط دیپلماتیک این کشورها با ترکیه پیشنهاد شده بود، گفت: اتحادیه عرب تاکنون برای هیچ کدام از مشکلات جهان اسلام چاره‌اندیشی نکرده است. خطاب به تمام جهان اسلام می‌گویم؛ انگیزه طیب اردوغان و جنبش سیاسی ما نه ملی‌گرایی منطقه‌ای و نه قبیله‌گرایی است.

وی در رابطه با پناهجویان سوری در ترکیه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اگر درهای اروپا را به روی پناهجویان بازکنیم٬ موج گسترده‌ مهاجرت به آنجا صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص ادامه توسعه صنعت دفاعی کشور گفت: سلاح‌های ملی ترکیه به ویژه پهپادها و پهپادهای مسلح به معنی واقعی کلمه کار ما را تسهیل کرده است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا