میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

اردوغان: سرکنسولگری ترکیه در«شوشا» پیامی ویژه برای ارمنستان دارد

رئیس جمهور ترکیه از افتتاح سرکنسولگری ترکیه در «شوشا» و پیام ویژه آن برای ارمنستان خبر داد.

تبلیغ در عصر ترکیه

روسای جمهور جمهوری آذربایجان و ترکیه بعد از ظهر دوشنبه در شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه برای سفر رسمی وارد باکو،شد. بر اساس سنت دیرینه، رئیس جمهور ترکیه پس از انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری به قبرس ترک نشین و جمهوری آذربایجان سفر کرد.اردوغان پس از قبرس شمالی راهی باکو پایتخت آذربایجان شد.

اردوغان در بدو ورود به باکو اظهار داشت: «مصمم هستیم بر اساس بیانه شوشا، در همه زمینه‌ها روابط خود را با جمهوری آذربلیجان توسعه دهیم. ما آماده هستیم تا سرکنسولگری خود را در شوشا در زمان مناسب باز کنیم.»

اردوغان افزود، افتتاح سرکونسگری ترکیه در شوشا پیامی جداگانه برای جهان به ویژه ارمنستان خواهد داشت.

بیانیه شوشا در ژوئن ۲۰۲۱ توسط رجب طیب اردوغان، و الهام علی‌اف، در شهر شوشا امضا شد. در این بیانیه آمده است که که طرف‌ها در صورت بروز تهدید یا حمله به تمامیت ارضی توسط کشور ثالث به یکدیگر کمک ارائه خواهند کرد.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد. ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و ترکیه به شدت آن را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در 2 سال گذشته ازسرگرفتند.

«ژیونیک آقاجانیان» سفیر جمهوری ارمنستان در مالزی روز دوشنبه گفت، امنیت مرزها، به ویژه در طرف ترکیه، در نتیجه حضور نظامی روس‌ها حفظ شده است(جزئیات بیشتر).

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای گفت، گشایش کریدور زنگه‌زور اجتناب‌ناپذیر است و باکو تلاش‌های خود را در این خصوص افزایش خواهد داد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
نیوز آرمنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا