میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
گزارش آگهی

آیا برای سفر به استانبول ویزای ترکیه لازم است؟

استانبول دارای سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه‌های معتبری است که دانشجویان را از سراسر جهان از جمله ایران جذب می‌کند.

تبلیغ در عصر ترکیه

استانبول، کلان‌شهر جذاب در ترکیه، جاذبه‌های و زیبایی‌های متعددی دارد. این شهر به دلیل وجود مکان‌های تاریخی، معماری باستانی، دانشگاه‌های معتبر، مراکز تجاری، فرصت‌های شغلی و امکانات زندگی، مقصد مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است. جالب است بدانید که ایرانیان برای سفر تفریحی چندروزه به استانبول نیازی به اخذ ویزا ندارند. در ادامه قصد داریم در مورد قوانین ویزای سفر به استانبول توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

چه زمانی باید اقدام به اخذ ویزای ترکیه کنیم؟

وقتی قصد سفر به استانبول را دارید، لازم نیست نگران دریافت ویزا باشید. فقط کافی است بلیط ترکیه را بگیرید و پاسپورت داشته باشید. برای سفر به استانبول و ترکیه، ایرانیان به شرط داشتن پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار، نیازی به اخذ ویزا ندارند. این سفر بدون ویزا اجازه اقامت تقریباً 90 روزه را می‌دهد که عمدتاً برای اهداف گردشگری در نظر گرفته شده است و اجازه فعالیت‌های تجاری، تحصیلی یا اقامت طولانی‌مدت را نمی‌دهد.

انواع ویزای استانبول

ویزای استانبول به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که برای هر کدام باید مدارک خاصی داشته باشید و  مراحل ویژه‌ای را برای دریافت آنها طی کنید. انواع ویزا‌های استانبول عبارت‌اند از: ویزای توریستی، ویزای کاری و ویزای تحصیلی. در ادامه در مورد هرکدام از آنها توضیح خواهیم داد.

۱. ویزای توریستی:

اتباع کشورهای دارای روابط دیپلماتیک خوب با ترکیه از جمله ایران می‌توانند برای مقاصد گردشگری بدون نیاز به ویزای توریستی از استانبول دیدن کنند. سایر کشورها مانند بلژیک، فرانسه، سوئیس و ایتالیا نیز از امکان ورود بدون ویزا بهره‌مند می‌شوند. با وجود این، همراه داشتن پاسپورت معتبر ضروری است. شرایط اخذ ویزای تجاری مشابه شرایط ویزای توریستی است و در همین دسته قرار می‌گیرد.

۲. ویزای کار:

کسانی که قصد کار در استانبول را دارند باید ویزای کار دریافت کنند که نیازمند یافتن شغل، تعیین وقت کنسولگری، ارائه مدارک لازم، انتظار بررسی پرونده و اخذ مجوز اقامت و ویزای کار است.

وضعیت کار در ترکیه:

در سال‌های اخیر، اقتصاد ترکیه در بخش‌های مختلف، از جمله صنعت و کشاورزی سنتی که هر دو تقریباً ۲۵ درصد از جمعیت شاغل را در استخدام دارند، رشد قابل‌توجهی داشته است. علی‌رغم اینکه بیشتر زمین‌های ترکیه در منطقه آسیایی قرار دارد و تنها بخش کوچکی از آن در اروپای جنوب شرقی واقع شده است، این کشور همواره نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده است که در صورت تأیید، تأثیر مثبتی بر چشم‌انداز اقتصادی آن دارد.

با این حال، نرخ بیکاری در ترکیه بین 10 تا 12 درصد در نوسان است که تحت‌تأثیر تنش‌های سیاسی در سطح بین‌المللی از جمله درگیری‌های نظامی در نزدیکی مرزهای این کشور قرار دارد. با این وجود، این کشور نسبتاً باثبات است، به همین دلیل یافتن شغل در ترکیه همواره طرف‌داران زیادی دارد، در نتیجه تقاضا برای اخذ ویزای استانبول افزایش می‌یابد.

مدارک ویزای کار استانبول:

افرادی که به دنبال ویزای کار برای استانبول هستند معمولاً باید مدارک زیر را داشته باشند.

  • پاسپورت معتبر ارائه دهند
  • فرم درخواست ویزای کار را تکمیل کنند
  • مدرک پیشنهاد شغلی توسط کارفرما را نشان دهند
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده ارائه دهند
  • پوشش بیمه درمانی ترکیه را ارائه دهند
  • مدارک اقامت در استانبول را ارائه دهند
  • توانایی مالی خود را تأیید کنند

استخدام در استانبول:

پس از ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز به کنسولگری ترکیه برای ویزای کار در استانبول، کارفرما باید طی 10 روز فرایند استخدام کارشناس خارجی از طریق MLSP ترکیه را نیز انجام دهد. پس از بررسی مدارک که معمولاً بیش از 30 روز نیست، متقاضیان موفق باید حداکثر به مدت 6 ماه برای شروع کار به ترکیه بیایند و در عرض یک ماه پس از ورود، مجوز اقامت دریافت کنند. برخی از مشاغل مانند پزشکی، معلمی، مهندسی و معماری ممکن است به اسناد و تأییدیه‌های اضافی از مقامات محلی نیاز داشته باشند.

هزینه ویزای کار:

هزینه ویزای کار بر اساس نوع و مدت‌زمان کار متفاوت است. به طور معمول، هزینه‌ها با مجوز کار یک‌ساله حدود 119 یورو و مجوز کار دو ساله تقریباً 238 یورو، بین 55 تا 180 یورو است،.

۳. ویزای تحصیلی استانبول

استانبول دارای سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه‌های معتبری است که دانشجویان را از سراسر جهان از جمله ایران جذب می‌کند. افرادی که به دنبال تحصیل در استانبول هستند باید چندین مرحله از جمله اخذ پذیرش از دانشگاه، گرفتن وقت از کنسولگری در استانبول، جمع‌آوری مدارک مورد نیاز، ارسال درخواست به سفارت و اخذ مجوز اقامت همراه با ویزای استانبول پس از بررسی انجام دهند.

مزایای تحصیل در ترکیه و استانبول:

ترکیه مزایای زیادی را برای افرادی که به دنبال ادامه تحصیل هستند ارائه می‌دهد، از جمله فرصت تحصیل در دانشگاه‌های معتبر با هزینه نسبتاً کمتر در مقایسه با سایر کشورهای خارجی. فارغ‌التحصیلان ایرانی که به سطح علمی بالایشان معروف هستند، به‌راحتی در دانشگاه‌های معتبر استانبول پذیرفته می‌شوند. سهولت حمل‌ونقل، هزینه پایین زندگی و اعتبار دانشگاه‌های ترکیه باعث می‌شود که ترکیه به گزینه‌ای جذاب برای تحصیل تبدیل شود؛ به همین دلیل درخواست برای اخذ ویزای استانبول نیز مانند ویزای کاری بسیار پرطرف‌دار است.

علاوه بر این، دانشگاه‌های ترکیه دوره‌هایی را برای فراگیری چندین زبان جهانی از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ارائه می‌دهند. تسلط به زبان ترکی استانبولی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل، به ادامه تحصیل به زبان ترکی بپردازند. ساختار آموزش در ترکیه شباهت زیادی به کشورهای اروپایی دارد که به سه سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تقسیم می‌شود. طیف وسیعی از دانشگاه‌ها در ترکیه خدمات تحصیلی ارائه می‌دهند، از جمله 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی.

برخی از دانشگاه‌های ترکیه که برنامه‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند عبارت‌اند از دانشگاه سابانچی، دانشگاه اوکان استانبول، دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه TED، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه کوک و دانشگاه سوهیر استانبول.

مدارک ویزای تحصیلی استانبول

قبل از اینکه بلیط تهران استانبول را برای تحصیل در استانبول تهیه کنید، باید با ارائه مدارک مناسب، اقدام به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه کنید. مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی استانبول معمولاً شامل گذرنامه معتبر، دو عکس با اندازه استاندارد، فرم درخواست ویزا تکمیل شده، مدرک پذیرش دانشگاه، بیمه درمانی و اثبات توانایی مالی است.

کلام آخر

اخذ هر نوع ویزای استانبول به هدف سفر بستگی دارد. سفر تفریحی و گذران تعطیلات در استانبول برای ایرانیان معمولاً نیازی به ویزا ندارد؛ با این حال افرادی که به دنبال کار، تحصیل یا تجارت در شهر هستند، باید بر اساس فعالیت‌های مورد نظر خود برای ویزای مربوطه درخواست دهند. در این مقاله در مورد الزام داشتن ویزای استانبول برای سفر به این شهر و انواع ویزای ترکیه صحبت کردیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا