میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

کشف یک گونه گیاهی جدید در آدانا ترکیه (+عکس)

تعداد گونه‌های گیاهی که دکتر اکر تاکنون به علوم گیاه‌شناسی اضافه کرده با احتساب «آدانوس» به ۲۲ گیاه می‌رسد.

تبلیغ در عصر ترکیه

دکتر ایسماعیل اکر، متخصص گیاه‌شناسی در مطالعات خود، یک گونه گیاهی جدید در منطقه توفان‌بیلی آدانا کشف کرده و نام اساطیری این شهر یعنی «آدانوس» را برای آن انتخاب کرد.

به گزارش عصر ترکیه، دکتر اکر در سال ۲۰۱۶ طی یک مطالعه میدانی در منطقه توفان‌بیلی آدانا با یک گونه گیاهی باریک شمشیر‌خار (گلادیولوس) با کپسول‌های میوه‌ای کوچک مواجه شد. در مطالعات اولیه، این گیاه به‌نظر گونه‌ای متفاوت و جدید آمد؛ از همین روی اکر در سال ۲۰۱۸ بار دیگر به منطقه رفت تا از گیاه در شرایط گل‌دهی نمونه‌برداری کند.

به‌گفته اکر، طبق مطالعاتی که او در طول چند سال بر روی گیاه آدانوس انجام داده، این گیاه از لحاظ شکل و رنگ با دیگر گیاهان بسیار متفاوت است و یک کشف جدید محسوب می‌شود.

به‌همین دلیل او طبق قوانین زبان لاتین نام علمی «گلادیولوس آدناسیس» را برای آن انتخاب کرده که در زبان ترکی معادل آن «آدانوس»، ‌برگرفته از داستانی‌های اساطیری است.

تعداد گونه‌های گیاهی که دکتر اکر تاکنون به علوم گیاه‌شناسی اضافه کرده با احتساب «آدانوس» به ۲۲ گیاه می‌رسد.

اکر در توضیح ریشه نام «آدانوس» گفت: «طبق داستان‌های اساطیری دو پسر اورانوس، خدای آسمان به‌نام‌های آدانوس و ساروس در جریان جنگ‌‌های تاریخی با مردم طرسوس در هزاره ششم قبل از میلاد در اطراف آدانای امروزی ساکن شدند. آدانوس شهر خود به‌نام آدانا و ساروس شهر سیهان را بنا کرد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا